Harddisk partition

  • Hey, har nu lige læst og er faldet over det med at adskille OS og alle andre programmer ad. Helst på to seprate harddiske.


    Min nye computer kommer snart ind af døren, og har kun 1 harddisk.


    Skal man så partitionere den (hvordan man end gør det :P ) eller hvad?


    Har Windows Vista 64 bit home premium til, men skal have opgraderet det til windows 7 med det samme.


    hjælp :)

  • Du kan nemt partitionere disken når du installere windåze :) Under installationen skal man vælge hvilken disk det skal installeres på og her vælger du bare "advanced" (tror jeg) og her kan du så gøre det.


    Min windows partition er på 48gb og så resten delt ud på "data" og "programmer".

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Så når jeg skal installere windows skal jeg vælge at lave 2/3 partitioner (ved ikke om jeg gider dele alt op, regner bare med OS og så resten, altså 2 partitioner) og så vælge godt og vel 60gb til windows eller hvad?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Prectar
    Så når jeg skal installere windows skal jeg vælge at lave 2/3 partitioner (ved ikke om jeg gider dele alt op, regner bare med OS og så resten, altså 2 partitioner) og så vælge godt og vel 60gb til windows eller hvad?


    Yup :) Det har jeg ihvertfald gjort og køre helt fint. Eneste man skal huske er at installere programmer på den anden partition ellers er det jo lige godt :crazyeyes:

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • okeydokey :)


    Hvordan er det så hvis man skal formatere sit OS? Så skal man have fat i et specielt program så det lader den anden partition være eller hvordan?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Prectar
    okeydokey :)


    Hvordan er det så hvis man skal formatere sit OS? Så skal man have fat i et specielt program så det lader den anden partition være eller hvordan?


    Øøh nej? :) Det gør du jo på samme måde som når man installere OS... Der hvor du vælger hvilken harddisk/partition du vil installere OS på formatere du bare den partition du brugte til OS og installere derpå igen.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2