Matematik på computer

  • hej.
    Jeg har tænkt mig at lave matematik med microsoft office, er der nogen der kan sigegod for det? Eller er open office bedre? Jeg er ikke sat ind i nogle af dem endnu, så derfor jeg spørger.
    Evt skriv for og bagdele ved de forskellige programmer!
    Mvh Simon

  • Nu har jeg personlig ikke brugt open office til det, men synes da det fungerer OK i Word fx. Specielt hvis du installerer MathType, som er en officiel udvidelse så vidt jeg ved.


    Det tager lidt tid, men du burde kunne lave det nødvendige. Til daglig bruger jeg dog LaTeX til at skrive projekter på uni i, og det er lidt mere bygget til at skrive matematik med. :) Dog har det også sine ulemper, men sådan er det jo med alle systemer. :D


    Hvis du har adgang til MathCad igennem dit studie, så er det også et ganske glimrende program til at skrive og også beregne matematik på gymnasie niveau. (går ud fra det er omkring det niveau, når du vil skrive noget ind i enten ms office eller open office :) )

  • hvordan matematik?? altså i hånden på computer, eller et rigtigt matematik program som fx MathCad, MatLab eller Maple?

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Har brugt/bruger både TI InterActive og Maple. Begge to meget gode programmer og mere eller mindre overskuelige.
    Har ikke selv brugt Latex, men har fået det anbefalet flere gange. Du kan altid prøve hvis det er...

  • jeg har tænkt mig at bruge det til at lave notater og afleveringer og alt stort set, men det skal jo ikke selv lave udregningerne, det gør jeg med min texas.


    Så har jeg et writeboard til at lave eventuelle illustrationer og figurer med.


    Tror i jeg kan klare det med ms office? Jeg hørte bare svagt min lære foretræddede open office og det syntes jeg er langt fra lige så brugervenligt

  • Maple: Nej, medmindre du er på videregående uddannelse.
    TI InterActive: Nej, men nogen gymnasier tilbyder programmet gratis.
    Latex: Gratis, ja.

  • hejsa.
    I gymnasiet blev jeg træt af at skrive matematik ind i word. Det tog alt for lang tid at vælge alting med musen. jeg skiftede til open office og synes det gik meget hurtigere. det er tekstbaseret så du skal nok bruge noget tid på at lære det. Hvis du bliver træt af word synes jeg helt klart du skal give openoffice et forsøg. Hvis du har word 2007 er der også noget med at du kan bruge latex kode til at skrive matematik i. Har hørt en kammerat sige det går meget stærkere.


    Håber det hjælper. Hilsen lauge

  • hvis du kaster dig over latex kan du finde en guide til at skrive opgave med matematik og lignende
    her . Den synes jeg var meget nyttig da jeg skrev bachelorprojekt. Håber det virker for dig.
    Lauge

  • Mathcad er imo det bedste til matematik.


    Har prøvet maple, men synes ikke det fungere så godt som mathcad. Mathcad er KONGEN.


    Alternativt kan du bruge microsoft math - fordelen ved det er at du kan copy paste direkte ind i word fordi de kører samme syntak - så det kommer ikke til at stå forkert, eller se dumt ud når du sætter noget ind.