Opret NTFS filsystem med 100% usage??

  • Jeg bruger normalt WinXp Cd'en og Win98 bootdisk når jeg skal geninstallere mit OS, men efter nogle fagfolk havde installeret WInXp på min pc så kunne jeg se med Win98 bootdisk at der ikke var oprettet nogle Primære og Sekundære partioner men der var bare en NTFS med 100% usage..



    Kan man få en diskette der, automatisk opretter et NTFS filsystem med 100% usage, og undgå af WinXp siger den med "need swap file"... ? :O

  • Ved ikke helt hvordan det skal forstås med 100% usage osv., men en FAT bootdiskette kan ikke læse NTFS partitioner, som Windows 2000/XP normalt kører under.


    Hvis du vil formatere igen nu, eller lave nye partitioner, så skal du somend bare boote på Windows cd'en.

  • Min WinXP fatter ikke når den skal boote fra CD.. Jeg vil egentlig bare vide hvordan han har lavet det NTFS filsystem, og hvordan man kan lave sådan et uden at boote fra WinXp Cd'en.. ???

  • man kan gøre det ved at bruge fdisk. først sletter man alle partitionerne og derefter laver man et drev med fat32 og til sidst formaterer man med denne kommando format c: /fs:ntfs



    eller bruger denne kommando i stedet for at formaterer



    convert c: /fs:ntfs

  • Du skal jo lige sætte 1. boot priority til cd-rom i BIOS, hvis du vil boote på cd'en. Han har højst sandsynligt bedt din Windows XP partition NTFS, da han har installeret Windows.

  • Selvom jeg sætter boot pri til #1, så kan den stadig ikke boote fra CD-rom, bliver nød til at via DOS og
    R:/cd i386
    winnt.exe


    Også starter den, men har haft det vamle problem med, efter den dos baseret del af WinXp Install, og den skal til at finde Boot Record fra IDE-0, så går den bare i stå.. :rolleyes:


  • Når man så har lavet de kommandoer, kan man så godt komme in i R:/cd i386 --> Winnt.exe uden den siger : SWAP FILE NEEDED


    ?..

  • win xp laver noget bæ med 8mb et eller andet på din disk
    det skal fjernes
    det er ikke nemt
    men kan gøres med partitionmagic
    for der kan man se ca 8mb UN et eller andet de skal væk
    så bøvler din disk ikke og det bæ der er på de 8mb bruges kun af microsoft til at se om der har været andre win xp inde på hd

    Packard Bell blærebar, 1,8 dual core . Acer one netbook , begge 2 XP Home

  • partition magic er ikke et shareware proggy. men hvis man gider betale for det er det guld værd. med hensyn til det ramdrive på 8mb der bliver snakket om så bliver det slettet efter genstárt. så det behøver du ikke selv at slettet.

  • Quote

    Originally posted by Noobie


    Når man så har lavet de kommandoer, kan man så godt komme in i R:/cd i386 --> Winnt.exe uden den siger : SWAP FILE NEEDED


    ?..



    det vil jeg mene. da den så har en partition at oprette den swapfil på. prøv ad. det sker der i hvert fald ikke noget ved. :idea:

  • Quote

    Originally posted by Bit Phreak



    det vil jeg mene. da den så har en partition at oprette den swapfil på. prøv ad. det sker der i hvert fald ikke noget ved. :idea:


    Jo det kan der egentlig godt! :T



    Men de 8mb der registrerer om der har været forskellige versioner af WInXp på ens HD, de bliver slettet efter format?..


    Kan grundet til at min pc ikke gider at boote efter den dos-baseret install af WinXP pga. forskellige versioner af WinXp?


    Hvordan kan jeg egentlig formatere min C: nu, da der er NTFS, og man kan ikke finde drevet i DOS så.. (Uden at bruge NTFS Reader som er dybt skuffende) , kan man bruge samme "convert" kommando til at lave det om til FAT32 f.eks?



  • det burde ikke have noget at sige hvilke versioner af xp du har haft installeret da det bliver slettet hvis du formaterer. har du prøvet med forskellige cd'er med xp på for det kan væere at der måske er en rids som lige præcis ligger der hvor boot dataerne ligger og at den måske så ikke kan læse dem.



    med hensyn til de 8mb du snakker om. er det ikke de filer som der bliver smidt ind på computeren når du booter fra winxp start disketterne. for hvis det er det så bliver de automatisk slettet. det burde de i hvert fald


    du kan ikke formaterer dit c drev når det er ntfs uden at gøre det fra winxp cdrommen og jeg ved heller ikke om du kan omkonventerer det igen. men hvorfor vil du også gøre det? hvis du formatererede lige inden du konveterede det til ntfs så er det jo tomt bortset fra de 8mb som du snakker om og de har ikke noget at sige

  • Har ikke udført nogle af de handlinger jeg har skrevet/skriver. Men prøver at finde en fornuftig vej med at formatere ens pc, også installere WinXp..


    Jeg havde et problem med at efter den dos-baseret WinXp installation. Og så skulle den boote fra IDE-0 så gik den bare i stå.. Og det blev jeg nød til at gå til fagfolk for at få rettet som prøvede en anden WinXp og skulle have en Timeløn på 600kr. :rolleyes::finger:


    Det jeg egentlig bare vil er finde den fornuftige vej, og vide lidt mere og alt det her DOS,NTFS, WinXp Install.. Så jeg ikke kommer af med flere penge forløbig


  • Nu bruger jeg jo Win98 bootdisk når jeg er inde i DOS, kan den kommand også bruges der?

  • Endelig fik jeg det hele igennem, tog mig også lige 4 timer..


    Først lavede jeg 2 partioner,
    så brugte jeg min Win98 bootdisk, og gik ind så sagde R:/cd 386 --> Winnt.exe..
    Så lavede jeg den dos-baseret installation af WinXP, så brugte jeg WinXp Bootdisk (ja de 6 stk! :D ) også gik jeg ind i BIOS og rettede på lidt af hvert..


    Så er mega glad nu, og er ved at hente div. drivere! :D:D:D