1

fredag, 17. juli 2009, 21:50

Hallo fellow geeks ;D

Jeg har lige fundet ud af at jeg ikke kan få XP på min pc, så ville høre om
i ikke havde nogle fif til at gøre mit vista lidt hurtigere, nemmere at arbejde med
altså i grove træk til at ligne xp mere..

Det ikke fordi min computer ikke kan trække det, bare fordi jeg er pisse træt af det!

Tak på forhånd.

.. :)

3

fredag, 17. juli 2009, 21:55

Hurtigere Harddisk i Vista

Kan gøres ved at fjerne Index systemet.

Det nye indeksing system i Vista er utroligt smart og behageligt at arbejde med, men det bruger desværre en stor del af hardiskens resourcer og Vista kan således boote op til 25% hurtigere hvis det bliver taget af, samt giver et solidt harddisk hastigheds boost.

vælg egenskaber for din harddisk og generelt, fjern fluebenet indekser dette drev for hurtigere søgning. Der burde nu kunne mærkes betydelig forskel, især hvis man har en langsom harddisk.

En lille ekstra man kan gøre ved Harddisk indexering

Harddisk indexering er som mange andre ting i Vista en Service som kører i baggrunden.

Hvis du vil slå denne Service helt fra kan du sammen med ovenstående gøre:

1. Tryk Windowstast + R
2. Skriv msconfig og tryk Enter
3. Vælg fanebladet Tjenester
4. Find punktet Superfetch og fjern fluebenet
5. Find punktet Windows Search og fjern fluebenet
6. Tryk OK
7. Afslut og Genstart

Når man har fjernet fluebenet ved Indexering, vil der komme en boks som spørger om hvordan du vil anvende din indstilling. Vælg her: Anvend ændringer på C:\, undermapper og filer

Hvis den kommer op med en fejl, trykker du bare ignorer.

Slå Vista features fra og få mere ydelse

Windows Vista kommer som standard med en masse forskellige features, disse features sænker hastigheden på Vista, hvorfor det i mange tilfælde vil være tilrådeligt at slå ikke benyttede features fra.

Disse kan slås fra meget nemt og ligeså nemt genaktiveres, hvis man fortryder sine valg.

Tryk på start knapppen, gå til "Kontrolpanelet" og vælg "Programmer og funktioner", klik derefter på "Slå-Windows funktioner til eller fra".

En liste vises, med programmer der er installeret, fjern fluebenet i en feature, hvis du ikke længere ønsker denne enabled.

Her er en liste over funktioner, der kan slåes fra, der giver et betydeligt boost.

Indekseringstjeneste: Vista's nye smarte søge funktion, tager en del ydelse fra systemet, har man styr på hvor ens mapper og dokumenter ligger henne, kan denne slås fra.

Fjerndifferentiel komprimering: En funktion der er lavet til at mindske båndbredde udnyttelsen ved LAN overførsler, denne funktion er effektiv, hvis man kører i et meget langsomt netværk, eller et WLAN (Wireless local area network) med dårlig modtagelse.

Tablet PC Valgfrie komponenter: Benytter man sig ikke af Grafiske værktøjer som en pen med mere, kan denne slåes fra. Læg dog mærke til at klippeværktøjet også bliver disabled, ved at slå denne funktion fra.

Windos DFS-Replikeringstjeneste: Denne funktion, sørger for at holde netværk synkroniseret med hinanden, ved at replikere filer, en oftest ubenyttet funktion.

Windows Fax og Scanning: Benytter man ikke fax eller scanner, slå da denne funktion fra.

Windows Mødeforum: Benytter man sig ikke af denne funktion, er der ingen grund til at have den kørende og sluge hukommelse, slå derfor også denne fra.

Tjenesten ActiveX Installer: Kan ligeså slåes fra.

Tryk "Ok", Vista vil nu konfigurere funktionerne, dette kan tage nogle minutter.

Slå Brugerstyring / UAC fra

Slå Brugerstyring fra eller UAC om man vil..

Sådan gør du hvis du vil have slået de irriternede bokse fra som konstant sprøger om du er sikker og om du nu er helt sikker..

Klik på Start-knappen.
Gå til Kontrolpanel --> Brugerkonti.
Klik nu på Slå brugerkontostyring til eller fra.
Fjern markeringen, og klik på OK.
Genstart computeren.
Når du har gjort dette vil der komme en advarsel nede ved uret iform af et lille rødt skjold. For at fjern denne advarsel skal du gøre:

Denne advarsel kan slås fra, hvis du ønsker det. Dette gør du således:

Klik på Start-knappen.
Gå til Kontrolpanel --> Sikkerhedscenter.
Klik nu på linket i venstreside: Skift den måde, sikkerhedscenter advarer mig på.
Vælg nu: Giv ikke besked, og vis ikke ikonet.

Det er bare nogle af de tricks.

Du kan også slå system gendannelse fra og få omkring 15 gb ekstra plads på harddisken :)

4

fredag, 17. juli 2009, 21:56

- Du kan starte med skifte fra Windows Aero til Windows klassisk, under instillinger for udseende.
- Slå Windows defender fra.
- Gå ind og slå autodefragtmentering fra.
- Slå brugerstyrling fra.
- Lukke permanent ned for sidepanel.

Ellers er der et par ekstra fif her:
http://techrepublic.com.com/2415-10877_11-91600.html

"There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

5

fredag, 17. juli 2009, 23:53

mange tak til jer alle.

Jeg vil benytte det hele :)

puma99dk|

Bent u genieten van de tijd van de vooravond?

6

fredag, 17. juli 2009, 23:54

sikker på du ik bare ska sætte SATA til at være IDE i din bundkorts bios så du ka installer XP? ;)

7

lørdag, 18. juli 2009, 12:06

ja, det er fordi der ikke er drivere til mit software som er til vista.

så det er noget rigtig crap. :p

puma99dk|

Bent u genieten van de tijd van de vooravond?

8

lørdag, 18. juli 2009, 12:22

Citeret

Oprindeligt indlæg af regin
ja, det er fordi der ikke er drivere til mit software som er til vista.

så det er noget rigtig crap. :p

hvilke driver er det da du mangler?

selv om der står "Build For Windows Vista" på det ska den nok funke i XP der ska nok være drivere ude, og hvilket software ka ik køre i XP?

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.