Synology RAID

  • Hejsa...


    Jeg får i morgen fingrene i en Synology DS409+ Nas enhed, samt 4x2TB WD harddiske.


    Jeg skal primært bruge denne enhed som underholdningsserver med medieinhold som film, billeder og musik.


    Jeg er dog meget i tvivl omkring hvilken harddisk opsætning jeg skal indstallere enheden med. Jeg har læst lidt på div. hjemmeside om RAID, men er stadig meget usikker.


    Jeg vil helst have så megen plads som muligt, men vil heller ikke droppe alle sikkerhedsforhold.


    Hvad vil I mene er den bedste løsning for mig?



    PS. Synology enheden kan ses her: Synology

  • Tja, jeg ville nok anbefale Raid 5. Det er både sikkert, men også hurtigt. Du udnytter en stor del af pladsen, samtidigt med at du får en hastigheds forøgelse. Men Raid 10 og 01 er også en mulighed, men det har jeg ikke så meget styr på, dog mener jeg at du mister mere plads, dog at du får mere sikkerhed, end i Raid 5.


    Men jeg ville nok holde mig til Raid 5.


    Jeg anbefaler forresten at læse Foxx's Guide til Raidhttp://www.tweak.dk/article/Guide_til_RAID/72/1/1

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Ja uden tvivl raid 5, selvom du ikke får noget ud af performance.


    Med 4 diske vil du få kapasiteten af 3 diske.


    Husk dog det KUN er muligt at miste 1 disk (afgangen) så hvis du mister 2 diske inden du når at købe ny reserve disk og rebuilde, mister du alt din data.


    /Thomas

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • hvorfor ikke udnytte al pladsen når det nu kun er en underholdnings server til film / musik osv ?


    kan godt se billederne er et problem men dem kan man jo ligge en backup af via en tilsluttet usb disk eller andet.


    resten kan man vel godt "tåle" at miste, og det ville jo alt andet lige være mærkeligt hvis der ryger mere end 1 disk af gangen.


    og hvis ikke dette er løsningen så raid 5. så får du en god mellemting mellem sikkerhed / plads / hastighed.

    Dyas


    Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650


    Laptop
    PS3
    Wii