Ændring af Hardisk størrelse

  • Jeg har åbenbart fået skrevet 30gb istedet for 40gb.. så nu hænger jeg lidt med vista her, efter alle opdateringer står jeg tilbage med 2.79 gb tilbage.. jeg kan se at i diskhåndtering at jeg har mulighed for at ændre størrelsen.. Men fucker det bare alt op på den??


    skal lige til info sige jeg har 2 150gb diske siddende i raid, delt i 2 partioner, Min windows installation er en af disse.

  • mener du at du har 2 diske på en raid controller, eller har du sat noget raid op? hvis det sidste, er det så raid 0 eller 1 ?
    du kan i windows selv ændre på størrelsen af en partition, men du kan ikke gøre det ved systempartitionen. 'normalt' når man skal gøre det trick sætter man disken i en anden maskine og ændrer størrelsen, og så smider man den tilbage - eller man tager et komplet image af hele disken, og når man smider det tilbage ændrer man størrelsen - men det er noget mere tidskrævende og kræver en del ekstra diskplads.


    kører du i raid 1 kan du:
    1) slukke din pc
    2) pille en af diskene ud
    3) starte op
    4) slukke pc'en igen
    5) tage disken ud og lave ændringen på en anden pc
    6) sætte disken tilbage
    7) starte op med begge diske igen
    8) lade controlleren 'rebuild' den du pillede fra før.


    (tager også en del tid, og der er en minimal risiko for at raid opsætningen på disken smutter en tur så disken ikke er raid mere.


    Er det raid 0 du kører kan du måske bruge en eller anden linux live cd til at klare jobbet - men linux ved jeg gudskelov ikke nok om til at kunne give instrukser.


    Edit: Deaktiveret smilies for at holde min punktopstilling intakt

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

    Rettet en gang, sidst af neiro ().

  • hmm noget af et show.


    så må jeg hellere spørge om det er muligt at bare have ca 2gb ledigt og stadig køre stabilt?? alle andre ting kommer over på anden diske.. både programmer og spil osv

  • det ville køre, men du bør huske at slette din internet cache osv regelmæssigt så. Men jeg kunne forestille mig store downloads ikke ville være lykken da de bliver gemt på c: før de bliver kopieret til deres endelige destination af de fleste browsere.


    hvis du for nyligt har lavet din installation er det nemmeste nok bare at starte forfra - selvom jeg jo ville prøve med en linux live cd først, eller håbe at sådan noget som partition magic stadig findes og endda faktisk virker (brugte man i gamle dage bl.a. til at lave nt installationers system drev større)

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af neiro
    det ville køre, men du bør huske at slette din internet cache osv regelmæssigt så. Men jeg kunne forestille mig store downloads ikke ville være lykken da de bliver gemt på c: før de bliver kopieret til deres endelige destination af de fleste browsere.


    hvis du for nyligt har lavet din installation er det nemmeste nok bare at starte forfra - selvom jeg jo ville prøve med en linux live cd først, eller håbe at sådan noget som partition magic stadig findes og endda faktisk virker (brugte man i gamle dage bl.a. til at lave nt installationers system drev større)



    hehe jeg har kørt 2 dage nu.. altså på anden dagen..


    og mine downloads kommer også over på anden disk.
    Bruger kun firefox :D Der er så savegames osv, men det overlever jeg sku nok :)

  • savegame problemet kan du jo løse ved at flytte din dokumenter mappe!
    ( HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders )
    Personal hedder den string på min vista business.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af neiro
    savegame problemet kan du jo løse ved at flytte din dokumenter mappe!
    ( HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders )
    Personal hedder den string på min vista business.



    ahhh nice !!!


    edit: man kan jo ændre alt :) nice.. både med foto's osv.

  • Sker der egenligt noget ved at smide desktop osv der over? jeg går ud fra den bare læse hvad der ligger der..


    Og nu når vi er ved det, hvordan sætter jeg min egen "programs" mappe som standart?? :D

  • public desktop osv kan flyttes via registry nøgle HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\explorer\Shell Folders


    Hvor 'program files' ligger kan jeg ikke huske.


    Egentlig kan du vel bare prøve at downloade "Ultimate Windows Tweaker" og se om du kan ændre det der.
    Jeg ville måske ændre default location for nye brugere, og oprette en ny bruger hvis profil ligger på en anden disk.
    Men jeg skal ikke kunne garantere at du ikke får brug for at lave et link til det nye sted for at programmer med hardcodede paths virker.


    in short :
    google Ultimate Windows Tweaker og ændre stierne, og har du bøvl, ominstaller.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Du kan også bare højreklikke på "dokumenter" - "Billeder" og "musik" i start og vælge properties, der kan du vælge at flytte de mapper og deres indhold til en anden partition, det giver en del plads.


    Husk også at slå "Slumring" fra og kør diskoprydning, der får du også over 1 GB.
    Men til dit spørgsmål: omrokering af diskplads i diskhåndtering virker fint, jeg har flyttet meget rundt på flere hundrede GB og har aldrigt stødt på problemer.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Malk
    Du kan også bare højreklikke på "dokumenter" - "Billeder" og "musik" i start og vælge properties, der kan du vælge at flytte de mapper og deres indhold til en anden partition, det giver en del plads.


    Husk også at slå "Slumring" fra og kør diskoprydning, der får du også over 1 GB.
    Men til dit spørgsmål: omrokering af diskplads i diskhåndtering virker fint, jeg har flyttet meget rundt på flere hundrede GB og har aldrigt stødt på problemer.


    også med din System disk?? :)