RAM timings

  • Hej, jeg er begyndt at få BSoD (Blue screen of death) og jeg har fået at vide at det eventuelt er mine ram der er ødelagt eller de er timed forkert, jeg håber på det sidstnævnte.



    Det er efter jeg har været inde og rode i BIOS fordi jeg skulle prøve og ordne noget, så er den begyndt på at give mig BSoD, er der nogle der ved hvordan jeg sætter timings ordenligt? Hvis det altså er det der er galt.


    Min computer specs ser således ud:


    Shuttle SN27P2
    AMD Athlon 64 X2 - 6400+ 3.2GHz
    nVidia GeForce 8800GT - 512MB GDDR3 - PCI E
    2x OCZ Reaper - 2GB - PC6400 - DDR2 - 800MHz
    WD Caviar - 500GB - 16MB - Sata II
    Lite-On LH-20A1S-15C - DVDýRW(ýR DL -Sata - Sort



    ALtså 4gb ram.



    Hjælp :<<<<

  • BSOD kan også skyldes for lav spænding på rammene. Prøv derfor først at hæve volten med 0,100 eller 0,200V. Dette gøres inde i BIOS.

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af zaider
    Jeg kan ikke hæve dem så lidt, den står på Auto i biosen og hvis det skulle ændres skulle den op på 1.8V så vidt jeg husker, det var i går jeg tjekkede.


    De fleste DDR2 RAM er rimelig glade for volt, og skal op at have omkring 2V. Så vær' ikke bange for at give dem lidt juice :razz:

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Sådan - Nu har jeg hevet dem op på 2V. Nu må vi se om det virker, jeg vil gerne informere dig i tråden hvis det virker, men det er jo selvfølgelig ikke noget jeg kan gøre med det samme da det ikke er hele tiden der kommer BSoD :)


    Tak for hjælpen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af zaider
    Sådan - Nu har jeg hevet dem op på 2V. Nu må vi se om det virker, jeg vil gerne informere dig i tråden hvis det virker, men det er jo selvfølgelig ikke noget jeg kan gøre med det samme da det ikke er hele tiden der kommer BSoD :)


    Tak for hjælpen.


    Np ;) Jeg tjekkede lige hvad dine ram egentlig kræver af volt. Går ud fra at det er disse ram du har:


    http://www.edbpriser.dk/Produc….asp?ID=404630&Specs=true


    Der står at de skal have 2,1-2,2V for at køre CL4. Så hvis du stadig får BSOD ved 2,0V, så prøv at hæv den lidt mere.

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af zaider
    Tak for det, max var 2.0 inde i BIOS, men den kan vel hæves mere jo mere man hæver, jo størrere kan man hæve den eller hva?


    Tja, det plejer ikke at fungere sådan, men kender ikke så meget til Shuttle og deres bundkort. Tror nu heller ikke det bliver nødvendigt. Hvis den stadig BSOD'er kan du bare sætte lidt løsere timings.

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Har været inde i BIOS ang. det der timings, fandt noget men den stod på Auto, den anden mulighed var "MaxMemClk"


    Hvis jeg valgte MaxMemClk vil en anden funktion blive "åbnet"


    Der kunne jeg ændre noget DDR til 400, 533, 667 og 800..


    Er det timings?


    Til sidst var der noget der hed DDRII Timing Item, så vidt jeg husker var det Deactivated


  • Det lydder mere som frekvensen du kan ændre der, men ved det ikke. Prøv at downloade cpu-z og se hvad der står under memory (ligesom billedet nedenunder)
    http://www.cpuid.com/cpuz.php


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/072009/Untitled.jpg]

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Hehe, jamen tak for din tid - og det er også det maksimale jeg kan sætte det på inde i BIOS'en har prøvet og tjekke efter. Men som sagt, jeg vil gerne informere dig om mit resultat :)

  • Det er selvfølgelig ikke sikkert det er rammene den er gal med, men 9/10 BSOD skyldes ram, så det var et godt sted at starte. Er det kun i spil, eller også når du er ude på skrivebordet?

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W