Linux folk

  • Hey der :)


    En lille tråd til dem der kører linux (variant er vist lige meget). Jeg har ret store problemer med iowaits i mine to systemer (ubuntu 9.04 på laptop og stationær) og vil lige høre, om andre også har problemet.


    Problemet ser ud til at være håndtering af større mængde data, såsom file copy.
    Man kan hurtig spotte problemet ved, at enable system monitoren i en taskbar. Man kan nemt se det, hvis man vælger at IOwait skal have en anden farve, end normal cpu tid, min er f.eks. rød (se billedet).


    Man kan også køre iowait fra en terminal og se hvor meget der er. Hele problemet gør at jeg kun rammer max på ~4Mb/sec mellem to SATA300 diske og det er ikke altid lige sjovt... :boxed:


    Det jeg finder mystisk i at have undersøgt det lidt nærmere, er at det er hen over mange forskellige distros og system typer. Folk med Intel og AMD chips oplever det og at problemet åbenbart har været der siden Ubuntu 7.04. Folk med andre distros har dog også oplevet det, så det er måske et kernel problem.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2