Opsætning af computer/software.

  • Nu er det sådan at jeg efterhånden har samlet og indkøbt en del computere, hvorefter jeg har ladet en af mine fars venner tage sig af selve software/windows/driver opsætningen, da jeg aldrig rigtig har sat mig ind i det.


    Så jeg har altså bare samlet alt Hardwaret også ”givet” den og alle driver/windows cd’er videre til ham her gutten… - Men jeg vil edelig gerne selv lærer det, da det hver gang tager ekstra tid fordi den skal gennem ham.
    Jeg er lidt i tvivl om hvordan proceduren er, og hvor jeg skal starte, så jeg skriver her i håb om at få lidt hjælp.


    Jeg regner selv med at proceduren er således: (Skriv endelig hvis jeg tager fejl)


    1) Samler alt Hardwaren (Det har jeg efterhånden ok styr på)


    2) Jeg har så 2 Raptor diske jeg gerne vil have i RAID0, som så skal være der hvor Windows bliver installeret. Men kan jeg sætte dem i RAID0 direkte i BIOS når jeg starter første gang. – og hvor/hvordan gør man?


    (ASUS P5Q Deluxe)Har ikke den store kendskab til BIOS udover når jeg skal tjekke om mine harddiske virker, og da jeg rodede lidt med at OC min Q6600 for 1,5års tid siden.


    3) Har hentet Windows 7 64-bit Build 7100, og ville gerne prøve det i stedet for Vista, så jeg regner med at man bare genstarter Pc’en når RAID er sat op, også skulle Windows installationen være lige til?


    (Kan det anbefales at bruge Windows 7 frem for vista? – eller er der mange børnesygdomme ved det? Og er det overhoved velegnet til en spille/multimedie Pc? Hvad gør man efter 1 år, når det udløber? Samt kan alle tidligere programmer bruges i windows 7… såsom Steam, office 2007, Photoshop Cs3 osv…)


    4) Når Windows så kører, så er sidste trin vel bare at installere alle driver cd’erne der medfulgte til Hardwaren ikke?


    Er der noget jeg overser? Skal man rode med jumpers på bundkortet eller skal man i gang med en stører opsætning i BIOS?


    Jeg håber i kan hjælpe mig lidt, så jeg er fri for at få andre til det fremover.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    1) Samler alt Hardwaren (Det har jeg efterhånden ok styr på)


    det gør det hele lidt nemmere at forklare :)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    2) Jeg har så 2 Raptor diske jeg gerne vil have i RAID0, som så skal være der hvor Windows bliver installeret. Men kan jeg sætte dem i RAID0 direkte i BIOS når jeg starter første gang. – og hvor/hvordan gør man?


    (ASUS P5Q Deluxe)Har ikke den store kendskab til BIOS udover når jeg skal tjekke om mine harddiske virker, og da jeg rodede lidt med at OC min Q6600 for 1,5års tid siden.


    Well hvis det er en onboard RAID controller, så er der et menu punkt i BIOSen hvor du kan vælge at den skal køre RAID, IDE eller noget helt 3. Her vælger du selvfølgelig RAID


    Når du så har gemt indstillingerne og genstartet maskinen, så skulle du kunne se efter BIOS Post skærmen (der hvor du kan trykke DEL for at komme ind i BIOS), skulle der komme en RAID BIOS og der står der en taste kombination du skal bruge for at komme ind i den. Der inde sætter du så RAIDet op med de diske du nu har forbundet til bundkortet.
    Dette skulle være godt forklaret i manualen til bundkortet. Hvis du ikke har den længere så kan du altid finde den nyeste inde på asus.com


    Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    3) Har hentet Windows 7 64-bit Build 7100, og ville gerne prøve det i stedet for Vista, så jeg regner med at man bare genstarter Pc’en når RAID er sat op, også skulle Windows installationen være lige til?


    Jeps det er heldigvis så simpelt! :) Det eneste du skal være lidt opmærksom på er om Vista eller Win7 har drivere til den raidcontroller der er på bundkortet. Hvis den ikke har så kan man under install af et af overnævnte systemer vælge at hente driverne fra en CD eller USB nøgle. Så hav dem klar på et af de to medier inden du går i gang (kan igen findes på asus.com)


    Dog skal du huske at i BIOSen skal du sætte first boot device til DVD drevet eller sker der ikke så meget :)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    (Kan det anbefales at bruge Windows 7 frem for vista? – eller er der mange børnesygdomme ved det? Og er det overhoved velegnet til en spille/multimedie Pc? Hvad gør man efter 1 år, når det udløber? Samt kan alle tidligere programmer bruges i windows 7… såsom Steam, office 2007, Photoshop Cs3 osv…)


    Tjaa personligt ville jeg aldrig selv køre med et ikke færdig udviklet OS som mit primære system. Der vil jeg altid anbefale at man installere noget der er færdigt og der bliver lavet patches til på regulær basis. Har selv Win7 RC1 kørende på denne pc også, men det er kun til at udforske systemet og rode lidt rundt.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    4) Når Windows så kører, så er sidste trin vel bare at installere alle driver cd’erne der medfulgte til Hardwaren ikke?


    Jeps igen.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Er der noget jeg overser? Skal man rode med jumpers på bundkortet eller skal man i gang med en stører opsætning i BIOS?


    Jeg håber i kan hjælpe mig lidt, så jeg er fri for at få andre til det fremover.


    Nope 99,99% af alle bundkort nu om dage er helt jumper free, så der skal ikke pilles ved noget. Den eneste jumper man kan få brug for disse dage er reset CMOS hvis man får lavet en lille hovsa i opsætningen som gør at den ikke vil starte op igen :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Windows 7 er SÅ meget bedre end Vista..
    Det kan varmt anbefales!


    Det er super lavet..
    Vil næsten mene at det er som Vista burde have været..


    Jeg køre med RC1 (7100) og det kører bare..


    Har ikke haft et eneste crash eller noget..


    Er ikke mange "begynderfejl" tilbage..
    Hvis der i det hele taget er nogen..


    Der er sket RIGTIGT MEGET siden build 7000..

  • Nogle gange er man altså nødt til at læse lidt i manualen. Det vigtige du spørger om vil være beskrevet deri.


    Ellers så skal du inden du gør så meget omkring http://asus.com/product.aspx?P_ID=esOE5RDJVEmQI86w se under SATA for Marvell Raid driver. Når du installerer Windows skal du sandsynligvis selv levere de RAID drivere, via floppy, usb, cd. Du kan se i zip-filen at den er forberedt for situationen "1.2.0.60WHQL" folderen.


    Kører du RAID på Intel controlleren? Så glem Marvell. Gå ned i "Others" og hent tilsvarende driver. Kan være Windows genkender Intel tingest men hav det parat.


    Hvis ikke du bliver spurgt om den RAID driver og Windows ikke kan se en pind så tryk F6 under installation. Når installationen starter bliver du sikkert også gjort opmærksom på du kan indlæse "3rd. party" et eller andet. Mener det er F6.


    Du kan også få brug for LAN, LYD drivere men ellers er det meste enten ligegyldigt eller i Windows.


    Check dog lige bios-opdateringer, vigtige eller ikke?


    Ikke nogle god ide at bruge medfølgende CD da de drivere ofte er gamle. Men kan selvfølgelig være det nemmeste. På den du sidder med nu vil der være både Marvell og Intel drivere. Plus alt det andet. Bare sørg for at få det opdateret senere. Bruger du cd så check lige hvor driverne ligger så du kan vise Windows install den korrekte sti.


    Aner intet om Windows 7 men skulle være ok :D


    Alt det her og mere til er vist lige blevet besvaret oven for af dkwolf...

  • Tak alle 3 for de gode svar, det var dejligt at processen ikke var så langt fra det jeg havde regnet med. :D


    Jeg tror at jeg i første omgang prøver windows 7, jeg har en vista license hvis jeg nu ikke bliver tilfreds med win7.


    Bambo: Jeg er lidt i tvilv om du vil have mig til at dowbloade Marvell eller hvad du vil have mig til..


    Altså hvis jeg vælger win7, kan jeg vel ikke bruge den Marvell driver... vel?



    Hvilke ting skal jeg hente og brænde ned på den cd?
    -Det kunne være lækkert hvis du kunne være mere præcis, da der er både "download" og "qvl" menu'en hvor man kan dowloade ting fra. (og forresten også CPU-support)


    på forhånd tak :D

  • Som der bliver sagt: Driverne på CD'erne er kun en midlertidig løsning, du skal altid hente de sidst nyeste på producenternes hjemmeside, enda mere vigtigt nu hvor du vælger Windows 7.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Bambo: Jeg er lidt i tvilv om du vil have mig til at dowbloade Marvell eller hvad du vil have mig til..


    Altså hvis jeg vælger win7, kan jeg vel ikke bruge den Marvell driver... vel?


    Det han er inde på er at der sådan set er 2 forskellige RAID controllere på bundkortet. En Intel og en Marvel. Hvis du vælger at bruge Marvel'en så skal du ret sikkert hente driverne fra asus.com og brænde dem på en CD eller ligge dem ned på en USB nøgle.
    Intel RAID controlleren skulle der være driver support til i Vista og Win7, så der skulle det ikke være nødvendigt med ekstra drivere.


    Med Intel RAID er det dog super vigtigt at du installere de nyeste chipset drivere, da det ellers kommer til at køre ret dårligt.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Hvilke ting skal jeg hente og brænde ned på den cd?
    -Det kunne være lækkert hvis du kunne være mere præcis, da der er både "download" og "qvl" menu'en hvor man kan dowloade ting fra. (og forresten også CPU-support)


    på forhånd tak :D


    Du skal bare bruge download fanen også vælge Vista, lige meget om du bruger Vista eller Win7. Jeg ved dog ikke hvor meget Intel har lavet af drivere til Win7. Så du kan måske løbe ind i problemer.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Du skal downloade så lidt som muligt eller det nødvendige. Gætter også på Intel controlleren bliver genkendt af 7. Bruger du Marvell kan det godt være du skal droppe den medfølgende cd og hente de seneste, pga. det med 7´eren.


    Kender ikke til forskel på Intel og Marvell controllere. Den nemme løsning vil være at bruge Intels - check manualen hvis det er svært at se hvad der er hvad på bundkortet.


    Også pga. det med 7´eren bør du droppe alle de ekstra tools and gadgets fra Asus. 7´eren er ikke godkendt endnu - selv om Vista versionerne sikkert virker.


    Raid controller, grafikkort, LAN, Lyd er stort set det eneste du behøver drivere til der ikke allerede er i Windows, eller kommer via Windows Update. Er LAN Realtek? i så fald kommer opdateringer sikkert via WU. Ikke noget større problem det med drivere. RAID skal du have styr på, og nok også en god ide at kunne aktivere internet, men resten kan du bare installere efterfølgende.


    Har du checket ram i Memtest86? Volt, timings er korrekt indstillet? Lidt træls hvis de ikke kører ordentligt, meget spildtid.

  • Jo eller det skal du ang. grafikkort drivere.


    Du behøver kun have styr på RAID indtil Windows kører.


    Kan se der er 2 typer lan driver eller det ene er måske nærmere et program? Vil gætte på du kun behøver "Marvell Yukon Gigabit Ethernet Driver V10.64.10.3" den anden er "Marvell Yukon NCU Application V10.10.7.3" og så er der noget VCT længere nede. Start med driveren og lad det andet være. Du finder hurtigt ud af om det virker.


    Aner ikke noget om 7. Måske du skal installere i en eller anden "compatibility" mode. Men udgangspunktet må være Vista 64bit drivere. Men se hvad der sker, måske 7´eren genkender den Marvell port.

  • Det vil jeg gætte på. USB nøgle skulle også være nok. Skulle være til at se hvilke foldere der er 64bit - forhåbentligt virker de på 7. Men du har jo 2 muligheder for Raid, den på Intel controller burde være sikker. Måske en ide at forberede sig på 1 af dem ikke virker eller download både Marvell og Intel drivere.


    Hvis du har adgang til anden computer så er det vil bare at teste løs.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bambo
    Det vil jeg gætte på. USB nøgle skulle også være nok. Skulle være til at se hvilke foldere der er 64bit - forhåbentligt virker de på 7. Men du har jo 2 muligheder for Raid, den på Intel controller burde være sikker. Måske en ide at forberede sig på 1 af dem ikke virker eller download både Marvell og Intel drivere.


    Hvis du har adgang til anden computer så er det vil bare at teste løs.


    Det har jeg, men du skal have tak - jeg glæder mig til at springe ud i det, når resten af hardwaren ankommer :clap: