Blue Screen - BSOD - hvorfor?

  • Jeg håber lidt i kan hjælpe mig her.. jeg er lidt på bar bund..


    jeg er begyndt på det sidste at få mange BSOD's.. og det er utroligt træls.. jeg aner ikk hvorfor, for jeg har ikke installeret hardware siden det er sket.. og kan ikk lige komme i tanke om hvad for noget software det skulle være..


    så håber i kan hjælpe mig.. jeg har Vista Home Premium 64bit..



    hvis i vil ha flere informationer.. så sig til.. jeg står klar til at hjælpe..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

    Rettet en gang, sidst af gaming-king ().

  • heh.. ja er desværre os bange for det er RAMene..


    men nu er sagen bare, at jeg ikke kører med OC.. (selvom det står i mit signatur).. det bruges kun til benching og når jeg synes et spil går lidt for langsomt.. heh..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hent memtest eller memtest86 og så test.
    Måske kan du løse problemet med lidt flere volt, ellers smid ram i en lukket pose og i fryseren 24timer, det kan få helt døde ram til at virke igen :)


    Jeg har gjort det nogle gange, også med et bundkort for den sags skyld.


    Bare husk at de skal være helt tøet op inden du sætter strøm til igen, ellers er der kondens over det hele.

  • ja.. god ide..


    nu har jeg så startet med bare at hive den ene RAM blok ud.. og så tager jeg den derfra og hvis det hjælper/ikke hjælper.. ja så bytter jeg rundt på dem, og se med den anden..


    men tænker mere på, om det kan være noget software relateret?..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Kør memtest86 som foreslået eller også den indbyggede i Vista.


    Debug de minidumps - hvis det er software/driver relateret problem kan det hjælpe. Hvis hardware, især ram, vil de pege i alle mulige retninger og ikke hjælpe en pind. Er det den samme stop kode hver gang?


    Kør chkdsk /f på harddisken - bare fordi det skal man :) computeren kører bedst når filsystem/hd er i orden - lidt lige som oc, kan være helt galt eller bare lidt galt, en gang i mellem.


    Kør sfc /scannow af samme grund. Når du tuner lidt uden at teste for meget? så kan x system fil gå i stykker. Efterfølgende kan du få bsod hvis uheldig.


    Jeg har haft en computer der tilsyneladende kørte fint med 4x1gb ram. Memtest86 sagde ok. Alligevel fik jeg bsod fra tid til anden. Mini-dumps debugs pegede på stort set alt, selv firefox og notepad! Viste sig at chipsettet kun kører 100% stabilt med 4x1gb hvis man nedsætter hastigheden. Det kunne jeg så have fundet ud af ved at checke Corsairs forum... I stedet kørte jeg Prime95 blend test der viste fejl og gav mening til bsod. Memtest86 eller den i Vista er ikke så voldsomt fintfølende ift. Prime95. Er du uheldig vil memtest86 sige ok og du glemmer alt om ram. Du kan have ram og indstillinger der gør at det virker, 99% af tiden. Behøver ikke nødvendigvis være spil der giver bsod.


    I øvrigt så fik jeg altid samme resultat fra sfc /scannow "corrupted files have been found and replaced" - eller noget i den retning. Kunne køre den 10 gange i træk, stadig det samme men forskellige filer. Du kan checke sfc log http://support.microsoft.com/d…aspx?scid=kb;EN-US;928228 Gav ikke mening med mindre de blev "corrupted" under selve sfc/ scannow :) Efter korrekt ram indstilling er alt perfekt.


    Hvis du ikke har installeret noget specielt for nyligt sætter jeg en 5´er på ram... siden du piller lidt er der vel ingen risiko for forkerte indstillinger i bios - volt, timings, andre bios tuning/tweaks der ikke helt virker? For at teste ram rigtigt med memtest86 skal du være helt sikker på ingen oc, korrekt volt/timings.

  • det viser sig, at når jeg piller den ene stand RAM ud.. så oplever jeg INGEN BSODs.. men flytter jeg den stang over i sokkel 1.. så er der ingen fejl.. endnu.. så måske er den sokkel 3 den er galt med.. ;(

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • ja okay..


    nu kører jeg så stock, og har kun skiftet fra box til TRUE 1 gang.. såh.. men sq lidt noget lort..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • hmm.. hvordan analysere man en minidump.. eller hvordan bruger man en.. for bliver ved med at få BSODs lige meget hvad jeg gør.. og memtest 86+ siger intet.. selv efter næsten 2 timer..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • okay.. en smule update her..


    jeg har som sagt kørt memtest i 1½ time uden at finde noget..


    men så i dag, prøvede jeg lige at køre Prime95.. og kørte jeg blend test, så fik jeg fejl inden der var gået 1 min.. kørte jeg small test.. så fik jeg ikke fejl lige med det samme..


    så nu står jeg i den situation, at det nok er RAMene det er galt med.. eller hva?.. kan det være CPU?.. eller for den sags skyld DIMM slots'ne?..


    I morgen (den 14-04-2009) køre jeg en 6-8 timers Memtest+ 86.. så må vi se til den tid..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Ram, bios, indstillinger ang. ram - i teorien kunne du jo få dem godkendt via en memtest86 bootdisk men pga. noget software/bios-tuner fejler P95 altid i Windows.


    Blend testen skulle være hård ved ram men cpu´en fiser den ikke af - måske cpu problem som du siger. Gælder også for memtest86.


    Memtest86 er standard testen, lige som Vistas egen. Er der fejl hvis du bruger rigtige indstillinger, tester modulerne en for en, så er der ikke så meget at gøre ved det. Som jeg sagde så kan du være uheldig at rende ind i nogle "chipset" problemer hvor det kun virker hvis opsat på bestemt måde. Eller du har behov for en nyere bios der har "enhanced dram compatibility" eller lign. Check Asus download siden, der er 4 opdateringer. Den fra december 08 siger,


    P5Q Deluxe BIOS 1702
    1. Fix chassis fan mode can't be saved after resume from S3.
    2. Fix display priority is not correct when plugs two PCIE VGA cards.
    3. Enhance the compatibility with certain memory.


    Så måske en ide at have 1702 eller nyere. Der er 2 mere som ikke nævner ram.


    Siden du har Corsair, og et kendt bundkort, så prøv at søge hos dem http://www.houseofhelp.com/for…mdisplay.php?forumid=128/ Skulle være chance for at finde andre med samme kombination. Kender ikke det ram men husk at skrive dig modelnr./revision bag øret. En 1.1 version er ikke nødvendigvis identisk med 1.2 - kan betyde de bruger en anden chip. 1.1 kan være super til oc mens 1.2 er ubrugelig :) Den slags hitter du på deres forum, ikke i specs.


    Brokker du dig til Corsair vil de sige du skal køre Memtest86 med korrekt setup - fejl betyder du får ram byttet. Ikke så meget pjat. Den ballade jeg havde med 4 moduler vs. et bestemt chipset er omtalt på det forum - jeg kunne have sparet timer ved at undersøge sagen bedre.

  • altså.. jeg har smidt en nyere bios i.. og det er LANG tiden siden.. og jeg har jo snart haft det her setup i mange lang tid.. vi snakker 3/4 år..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Som en anden sagde så kan elendig oc skade skidtet på længere sigt :) Kan være det der er sket. Check indstillingerne er som Corsair angiver for de moduler og test løs. Test evt. ram i en anden computer.


    Der er vel 4 sokler? Dvs. med 2 moduler er der 2 muligheder for dual setup? vil være markeret med farve eller tal. Du skal selvfølgelig have gang i begge kanaler. Kører du med "forkerte" indstillinger kan det være single channel setup er stabilt mens dual fejler.


    Hvis det er lang tid siden du opdaterede bios har du sikkert ikke de sidste 2, hjælper sikkert ikke.


    P5Q Deluxe BIOS 2001 - 2009/03/12 update
    Fix system may get unstable when enable "power saving mode" in EPU-6 by using certain CPUs.

    P5Q Deluxe BIOS 1805 - 2009/02/24 update
    Update the thermal diode checking rule of CPU temperature.

    P5Q Deluxe BIOS 1702 - 2008/12/16 update
    1. Fix chassis fan mode can't be saved after resume from S3.
    2. Fix display priority is not correct when plugs two PCIE VGA cards.
    3. Enhance the compatibility with certain memory.

    P5Q Deluxe BIOS 1406 - 2008/10/07 update
    Enhance CPU compatibility with certain Yorkfield C1 stepping CPUs.

  • Jeg har prøvet og bytte rundt på placeringen af RAMene.. altså hvilke sokler de var i.. uden held.


    by the way.. Nu har memtest+ kørt i 8½ time.. og det har ikk fundet nogen fejl..


    og jeg kører med 1406 biosen.. men kan da godt prøve og flashe til noget nyere.. selvom det her jo har kørt super i lang tid..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650