Hjælp tak - xp finder kun 128 gb på min 500 gb hd!?

  • Hej,


    Har lige opdateret min com. med nyt hardware (alt er nyt).


    Men efter at have inst. win xp siger den at harddisken kun er 128 gb selvom den burde være 500 gb.


    Læste at det burde løse sig når man inst service pack 1+2, så det har jeg gjort. Men hvad skal jeg så gøre for at få den til at vise alle 500 gb?


    Håber nogen kan hjælpe!



    Mvh
    Jonas




    PS: er der nogen der har et godt program til at finde/updatere driverne til lydkort ect.?

  • hvis du har installeret en XP uden SP1. SP2 eller SP3.


    så vil den normalt kun kunne se de 128Gb du skal så installere den nyeste SP og gøre følgende


    Højre klik på denne computer
    Vælg Administrer
    Gå ind under Diskhåndtering


    Her inde kan du se hele disken og eventuelt udvidde din nuværende partition eller lave en ny med resten.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Hej og mange tak for hjælpen.


    når jeg er inde i "diskhåndtering" hvordan udvider jeg så min nuværende partition eller laver en ny?


    beklager hvis det er et lidt dumt spørgsmål...


    jonas

  • Jeg mener ikke at disk manageren i XP kan udvide disken, så du er nød til at bruge et 3. parts software såsom Partition Magic eller måske Acronis Disk Manager.


    Ellers skal du repartitionere harddisken.

  • Det kan lade sig gøre at udvide partitionen med software som acronis, partition magic eller lignende, dog er det ikke altid anbefalelsesværdigt - partitioner og formater istedet resten og lev med 2 partitioner (det er helt klart også sine fordele).


    /ask


  • my bad.. man kan vist ikke udvidde partitionen i XP men du kan hente det her program http://www.partition-tool.com/ - ganske gratis og det kan udvidde din partition.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • partitioner og formater istedet resten og lev med 2 partitioner


    Hvordan gør jeg det? og kan jeg gøre det uden at skulle formatere og geninstallere win xp og uden at slette de ting jeg har på min hd?



    Tak


    Jonas

  • Højreklik på min computer, vælg administrer, vælg diskhåndtering, højreklik på den del af disken der ikke er partitioneret. Herfra kan jeg ikke huske hvad menuerne hedder, men det giver vidst sig selv. Det er noget med opret primær partition og derefter kan du formatere ved at højreklikke på den nye partition og vælg formater, her skal du vælge NTFS.


    /ask