Problemer med 5.1 højtaler - Lyd

  • Hej nu har jeg siddet og prøvet i snart 100 år at fikse lyden til "mit" 5.1 logitech X-530 Sorround sound som jeg har lånt af min ven.


    Problemet er at det er kun de 2 front højtalere der virker.
    Men når jeg går ind i lyd og sætter den til at køre på 5.1 så spiller den stadig kun på de 2 front.
    - Sub'en virker også.


    Når jeg trykker på "test" knappen så virker alle højtalere.
    Jeg har HD Audio på min computer og alle stik' er sat ind hvor de skal være ( alle stik er sat ind i de rette farver ).


    Alle drivere er installeret korrekt.


    - jeg har prøvet at lede over alt efter hvad lyd kortet hedder, jeg har. Men det tætteste jeg kan komme på det er ikonet: XIK VINYL HD AUDIO.


    Jeg køre Vista 64x.




    - Håber det var info nok, ellers må i endelig spørger. Håber i kan hjælpe, på forhånd tak! :)

  • Hvis de virker via driver programmets test program er det hele skam sat korrekt op. Det du skal være opmærksom på er understøttelsen af surround i de spil og film du vil benytte det med. Hvis ikke surround understøttes vil der jo bare spilles i stereo.
    Så fortæl os hvilke spil du har prøvet det med og evt. medieafspillere, så kan det være en af tweakerne herinde kan komme med løsningen :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • ork. spiller masser. hehe :P
    ^ sådan er det jo når man får ny computer og ny skærm. ;)



    Spil jeg spiller: Crysis, Crysis Warhead, Warhammer down of war II, Battlefield 2, Left 4 dead, cs, css, Call of duty modern warfear, Warcraft III Frozen Throne & Far Cry 2.



    Medie: Windows media player, VLC player & DivX player.


    Jeg kunne se igår da jeg var inde i instillinger i "Left 4 Dead" at den var på 5.1, men der var stadig kun lyd i de 2 front speakers. :/

  • Det ser ud til at virke nu, i de spil som kan køre med 5.1.
    - ved ik lige hvad jeg har gjort galt :D



    Men det ville være lækkert at høre musik med det og se film, istedet for kun de 2 front højtalere. :/


    Er der nogen måde jeg kan fikse det på?
    Er ikke lige den klogeste når det er ang. lyd/sorround til computer. hehe. :)

  • Kan du ikke i controlpanelet til dit lydkort "tvinge" det til at udsende lyd gennem alle højtalere ?


    Gennem kontrolpanel-lyd-højtalere-egenskaber.


    Jeg har godt nok et separat lydkort sat i maskinen, men der kan jeg da sætte det op, så lydbilledet kommer ud af alle højtalere, selvom det er stereo og ikke surround sound. Måske kan dit controlpanel lave en emultion af dit lydbillede.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Nej kan jeg ikke. :/



    Jeg har prøvet nogle ting inde i settings, inde i mine medie programmer, men kan stadig ik få sorround på. - stadig kun de 2 front højtalere der kom lyd ud af.



    hm. irritere mig ret så meget at jeg ik kan se film eller høre musik med lyd fra alle højtalerene, Er det ik det man betaler for?!

  • Har du prøvet, at DL de sidste nye drivere fra realtek ?


    http://www.realtek.com/downloa…ownTypeID=3&GetDown=false



    Der er inkluderet comtrolpanel til lyd, så burde du kunne sætte det op, så du får lyd ud af alle højtalere.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • hentede den der hd audio der inde. Men den gjorder åbenbart ingen forskel'.


    hm. jeg forstår det virkelig ikke hvorfor det skal være så svært at fikse.
    - Det burde bare være: Sæt det til og vupti, så virker det og der er lyd i alle højtalere.


  • Test knappen i windows eller på selve højttalerne?

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Hvad har du stående i


    controlpanel-enhedsorientering-enheder til lyd/video/spil


    Står dit lydkort der ?


    Evt. slå dit controlpanel over på klassisk visning(øverste venstre side), gør du det, viser der sig så ikke et kontrolpanel for dit lydkort ?


    Gør der det, kan du så ikke gå in i options, sætte det til 5.1 lyd, både så det virker til spil,film mv. ?



    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Har det som klassik.
    Jov det ligger der inde og der er en optien. den er sat til 5.1 der inde. :)



    - som jeg lige har sagt til "Shadow", at alle højtalere virker fint i "Left 4 Dead".




    Cheers :cheers:

  • Har du ike mulighed for i dit lydkorts kontrolpanel, mulighed for at ændre din lydopsætning i enten expanded stereo eller aktivere 3D mode ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • kan jeg ikke rigtig svare ja eller nej på da jeg ikke er den klogeste inden for lyd og er lidt forvirret.
    Men det kunne hjælpe hvis jeg tog screenshot af det? - Altså lyd kortes kontrol panel, højtalere.


    Der er så mange ting, så det er lidt svært at finde rundt i, syntes jeg i hver fald. hehe :P
    ^ som sagt: "jeg er ikke den klogeste inden for lyd".




    Men da jeg er ny her inde, kan jeg ikke rigtig finde rundt i det. Så hvis en er jer kunne fortælle hvordan jeg kan smide billederne ind i indlægget, ville det være lækkert. ;)



    - Ville nok også hjælpe jer lidt til at kunne finde frem til problemet.







    Cheers :cheers:

  • # Howa.




    Bruger de 3 lyd porte bag computern. har 6 bag i (orange, blå, sort, grøn, rød, grå), og 2 i siden (grøn & rød).




    - Er den du bruger (ved heller ikke hvad den hedder. hehe;)) ikke kun hvis du skal sætte det til tv'et, dvd'en eller en konsol ? :)

  • I din manual til bundkortet, står der lige nøjagtig hvordan du tilslutter de forskellige stik fra dine højtalere og til hvilke indgange.


    Her er nogle screenshots af mit lydkorts kontrolpanel, og jeg har lyd i alle mine højtalere hele tiden, måske kan det hjælpe dig til, at finde de ting, som du skal aktivere for at få fuld lyd i dit system.



    [Blocked Image: http://i215.photobucket.com/albums/cc299/ebolavirus42/audio1.png]


    [Blocked Image: http://i215.photobucket.com/albums/cc299/ebolavirus42/audio2.png]


    [Blocked Image: http://i215.photobucket.com/albums/cc299/ebolavirus42/audio3.png]


    [Blocked Image: http://i215.photobucket.com/albums/cc299/ebolavirus42/audio4.png]



    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.