Dele printer mellem Xp & Vista

  • Hej. Den stationære kører Win XP, tilsluttet en HP printer. Har så delt den, og kan også fint finde den og installere den på de Bærbar med vista som er i huset. Men når jeg skriver noget ud, så kommer den godt nok også i joblisten på XP maskinen, men kun lige i 1sek, så forsvinder den, og skriver aldrig dokumentet ud.


    Prøvede at gøre det samme på en XP maskine, og der var ingen problemer.


    Nogle der har forslag til hvad der er galt ?


    Tak.

  • Her er en guide:


    Så fandt jeg har endelig ud af det og har skrevet denne lille guide. Jeg håber at den kan hjælpe jer andre lidt.


    Jeg ”kom til” at købe en bærbar/trådløs mere, med vista installeret. Min printer, som er en Epson, er sat til min ene stationær med usb.
    Mit netværk køre nu med 3 xp-computere og nu også en bærbar med vista. Altså 2 stationære og 2 bærbar/trådløse, og det hele fungere fint, også udprintningen.


    Jeg vil mene at denne guide også vil virker til andre printere. Jeg vil også mene at den vil kunne virke til en stationær computer med vista.


    Men har du problemer med at få det til at virke vil jeg da godt prøve at hjælpe, men vil ikke love noget.
    Men jeg vil blive glad for en tilbagemelding om det virker for dig eller ej.


    Sådan her gør du:



    1: Allerførst skal vista-computeren sættes i samme arbejdsgruppe som xp-computerne. Xp kommer med arbejdsgruppen MsHome, mens vista kommer med WORKGROUP. Dette ændres sådan i vista:



    Start > Kontrolpanel > System og vedligeholdelse > System > Skift indstillinger (-i højre side, cirka midt på)


    - et nyt vindue åbner. Her trykker du på skift, og ændre arbejdsgruppen til MsHome.


    Nu er vista sat i samme arbejdsgruppe som xp-computeren.



    2: På printerproducentens hjemmeside downloader du en driver til din printer.
    HUSK at det skal være en driver,-og helst den nyeste, til vista
    da det er den du skal installere den på.



    3: Brug et program som f.eks. IZArc til at pakke driveren ud. HUSK igen at det skal være til vista da det er den du skal installere den på. Pak filerne ud til et sted som du kan huske og kan finde uden problemer.



    4: Installer nu printeren i vista:



    Start > kontrolpanel > hardware og lyd > printere > tilføj en printer




    5: Der dukker nu et valg op: Lokal printer eller netværksprinter. Vælg: Lokalprinter.




    6: Så skal du vælge en printer port. Vælg: Opret ny port.




    7: Du skal nu give porten et navn, og her er er det at det går galt for mange...


    Her er hvad du skal skrive:


    \\navnet på din stationære computer\navnet på printeren som er koblet til den stationære computer.



    Eks: Min stationære xp-computer hedder Nr. 1


    Min printer hedder Printer på nr. 1


    \\Nr. 1\Printer på nr. 1\



    husk de skrå streger!!!! og det skal skrives præcis sådan!!!


    8: Du skal nu til at vælge hvilken printer der skal installeres. Da du har en downloadet drivere, vælger du: Har diskette/cd.



    9: Du skal nu finde den mappe som du pakkede dine driver filer ud i. Du bliver bedt om en *.inf fil.
    Det er ikke noget problem da vista selv finder de filer som er *.inf filer, da det er det den gerne vil have.



    10: Billedet skifter nu til at du skal give printeren en navn. Her vælger du selv hvad din printer skal hedde i vista.
    F.eks.: Printer på bærbarcomputer
    -eller hvad du nu har lyst til.



    11: Vista beder om lov til at installere printerdriveren. Tryk fortsæt.



    12: Du kan nu prøve at udskrive en testside. Din stationære computer som printeren er sat til skal selvfølgelig være tændt!




    Nu skulle printeren gerne udskrive en testside. Du kan for at være sikker på at det virker prøve at udskrive et dokument fra et andet program, f.eks.office eller andet tilsvarende.