• Hej Tweak, Jeg har et problem jeg vil godt have installeret Linux?:P
    Men kan ikke rigtig finde en side hvor man kan det.
    Ps: Jeg har hellere ikke været sikker på om det nu var Linux jeg var ved at downloade:P
    Kunne i Evt. skrive et link:D


    Lasse Leth?

  • Linux er ikke én ting, der findes et hav af disrtibutioner. Du kan læse om en del af dem på distrowatch.


    Hvis du er nybegynder vil jeg klart vælge en af de meget "brugte" distroer såsom ubuntu, fedora eller mandriva. Ubuntu har den fordel at der er et meget aktivt "community" på deres side, hvor du kan få svar på alt (næsten) - dog skal du selv lave lidt research hvis du vil have ordentlige svar (der er rigtigt mange der spørger, og de bliver somregel prioriteret efter hvem der ser ud til at have lagt en indsats for at få det til at virke).


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lasseleth
    Jaja, Men hvor kan man downloade det? Det nytter jo ikke noget hvis jeg bare læser om det uden at downloade det:P


    Når du har valgt hvilken distro du vil bruge, så er det nok også noget nemmere at få et link til download. Enten her eller på Google.


    Så enten skal du læse om de forskellige distributioner eller vælge en af de tre Jacobask fremhæver - men under alle omstændigheder så skal du tage et valg ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lasseleth
    Jaja, Men hvor kan man downloade det? Det nytter jo ikke noget hvis jeg bare læser om det uden at downloade det:P


    de to nok mest brugte findes her


    http://www.ubuntu.com/
    http://fedoraproject.org/


    forskellen på dem er ret lille når man kigge nærmere, men der er små forskelle som gør at man normalt kan lide den enen eller den anden.


    Ubuntu har dog en fed lille feature, ved ikke om Fedora har den også da jeg ikke har prøvet den nyeste, men der kan du installere den ved siden af ens normale Windows og køre den som en dual boot. Men Ubuntuen er ikke en rigtig installation, den ligger som en fil på ens normale disk, det går lidt ud over preformance, men man finde ud af om alt ens hardware virker. Man kan så til enhver tid fjene Ubuntuen via tilføj/fjern programmer inde fra Windows af.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Den lille fede feature du hentyder den gør den at man kan køre linux programmer gennem ubuntu som faktisk kører som et program oven på windows? Så man fx kan køre linux programmer mens man surfer lidt med Internet Explorer? Jeg bruger ikke Internet Explorer men jeg vil stadig "kunne" det.


    Hvad hedder den der feature?

    MSI Z87-G43 GAMING (MS7816) NVIDIA GeForce GTX 760
    Intel Core i5-4670k (3,4 GHz) 8 GB RAM
    Samsung SSD 840 EVO 250 GB Samsung SpinPoint F1 Desktop 750GB 32MB 7200 RPM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af lga1993
    Den lille fede feature du hentyder den gør den at man kan køre linux programmer gennem ubuntu som faktisk kører som et program oven på windows? Så man fx kan køre linux programmer mens man surfer lidt med Internet Explorer? Jeg bruger ikke Internet Explorer men jeg vil stadig "kunne" det.


    Hvad hedder den der feature?


    nej den "feature" er at når man starter sin computer op så får man muligheden for at starte Ubuntu op lige som et normalt operativ system.
    Det du er efter der er mere virtuel computeing og der skal man over i f.eks. VMware, som jeg har brugt i mange år efterhånden, eller Microsoft Virtuel Computer. Der kan man køre i OS inde fra et andet OS af.
    Du kan dog i den nyeste VMWare gøre den ønskede funktion, men en VMWare licens er ikke altid lige billig, har jeg desværre måtte indse igennem de år jeg har brugt det.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    .... men en VMWare licens er ikke altid lige billig, har jeg desværre måtte indse igennem de år jeg har brugt det.


    Så kan man bruge den gratis vmware server som fungerer glimrende til at teste distroer i.


    /ask