4Gb Ram - Skift til 64bit eller Dual Channel? :)

  • Goddag allesammen. Jeg fik idag mine nye Mushkin Redline 2x2gb klodser med posten og fik dem installeret. Men men, de registreres kun som 3,5GB i mit XP32bit. Nu kan jeg jo godt lide at udnytte min hardware maximalt så jeg tænkte at det måske ville være en idé at opgradere til enten XP64bit eller tage det helt store skridt og hoppe med på Vista vognen. Hvad med Dual Channel. Vil den hurtigere hastighed (men tab på de 1.5gb) være en fordel eller bagdel i spil? :)


    Hvad siger de kloge folk på forumet? :idea:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Hvis du virkelig vil så vælg vista x64 istedet for xp x64. Jeg køre med 4gb i et vista 32bit system og det køre sku ganske fint.


    Mht. dual channel, hvad mener du helt præcist? Hvis du har dine 2 ram klodser sat i de rigtige slots på bundkortet køre de dual channel nu.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Hmm...jeg tror vist ikke at jeg helt har forståelse for hvad Dual Channel er så. Jeg var under forståelsen af at det var lidt ligesom Raid hvor man tager to diske, sætter dem sammen og så deler de performancen men agerer kun som en klods. Jeg skal dog indrømme at jeg ikke har læst op på det i årevis :O


    Nå men anyway. CPU Z fortæller at de er sat korrekt op til Dual Channel. Vista it is :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().