xp eller Vista..

  • Jeg lavede en tråd for lidt tid siden om at samle computer selv, og jeg har forsøgt mig ud i det, og er næsten færdig (Får min skærm på mandag)...
    Men så gik det lige op for mig at jeg mangler et styresystem, og jeg kan se at de er rimelig dyre, så skulle egentligt lige bare høre om det kan betale sig at købe xp, eller om vista har mange flere fordele?


    Og om man overhovedet kan køre de nye spil på xp?...

  • Vista - tja og naahhh....


    Jeg er squ meget for og imod! Jeg har ærligtalt et mega ambivalent forhold til vista. Jeg synes overhoved ikke at systemet virker utrolig indviklet. Besværlig tilgang til alt. Dog er det smadder fint grafisk. Dog er der langt endnu før det ligner OSX.


    Jeg kører stadig selv XP, idet jeg ved at de programmer jeg kører fungerer til XP. Men, jeg har så heller ikke testet om de kører med Vista. Overvejede meget Ubuntu efter jeg havde prøvet det på en stationær og så at strømforbruget faldt. Plus at systemet bruger færrer resourcer. Men batteritiden pga strømstyringen ved bærbar brug er dårligere end med XP og Vista. Plus man heller ikke kan spille medmindre man emulere.


    Men jeg kan godt li' kernens opbygning i Vista i forhold til XP. Den måde den er niveau delt på, så sandsynligheden for crash pga driverfejl er mindre. Mediecenter applikationen virker også godt i Vista, hvis det er noget man bruger.


    Hvis du kigger i retning af server2008 så er det faktsik Vista uden alt det grafiske lir. Og som vidst nok også skulle komme til at ligne windows7. Altså en blanding af XP og Vista, som så vidt der høres fra folk der kører pre-beta'en også skulle fungere ret godt.


    Jeg tror ikke på at Vista er fremtiden - ej heller at det kan betale at skifte til det. Hvis jeg var dig, så ville jeg beholde XP indtil man er tvunget til at skifte! Også bliver det nok til den tid windows 8. :T

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Jeg skiftede fra XP til Vista x64. Må indrømme at systemet kører gangske fint og der er ikke de store kompatilitetsproblemer (sammenlignet med ved releease ;)).


    Har kun et par ordbøger og andet, som ikke vil køre i x64 miljø, der ellers kører fint under Linux med Wine.
    Husker jeg forkert, eller er MS stoppet med at sælge XP på nuværende tidspunkt!?


    Et irritationsmoment for mig har været Vistas vilde frådseri med mine ram, hvilket resulterede i at jeg måtte købe to blokke mere og køre med 4gb, for at kunne køre bl.a. Crysis på samme niveau som i XP.


    Bevares det er da flottere og nyere, men det er mere et spørgsmål om smag, hvad man foretrækker her, vil jeg mene.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • Det er faktisk bevist og testet en hel DEL gange nu at vista 64bit kører præcis lige så hurtigt som XP pro S3 så jeg forstår ikke folk mere.. vista er mere stabilt en XP nogensinde bliver og det kan håndtere langt flere opgaver end xp samt det kan udnytte de nyere DirectX..

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jK^
    Det er faktisk bevist og testet en hel DEL gange nu at vista 64bit kører præcis lige så hurtigt som XP pro S3 så jeg forstår ikke folk mere.. vista er mere stabilt en XP nogensinde bliver og det kan håndtere langt flere opgaver end xp samt det kan udnytte de nyere DirectX..


    Så sandt som det er sagt, men et simpelt checkup på hvor mange mb ram systemet bruger, viser at Vista bruger væsentligt mere systemhukommelse.


    Bevares, det kører da også uden problemer, men 2gb til Vista er sq ikke nok, hvis du gerne vil have mere fart på. Kan være det også gælder for hastigheden på rammene, da jeg stadig kører DDR3200.


    Har du ikke en stribe links til disse tests? Vil gerne se hvad der er blevet taget i betragtning, hvilke programmer der er brugt og om såvel 32 som 64 bit bliver testet head-to-head :)
    Bare for nysgerrighedens skyld.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • [URL=http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2302500,00.asp]http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2302500,00.asp[/URL]

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Jeg kører windows Vista Ultima 64bit på min stationær og å¨min bærbar med hendholdsvis 2 og 8gb ram.. ja der er forskel men jeg har faktisk inge problemer med at redigere i photoshop PS3 på min bærbar med alt muligt kørende i baggrunden... skal du spille, ja så er det lidt en anden snak..


    Søg på google og du bliver hurtigt overrasket ;) desuden hvad fanden vil du med mere end 3,5gb (teoretisk MAKS i 32bit OS)? hvem har kun 2gb ram i en helt ny pc idag?

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM