Programmeringsprogram

  • Jeg synes, det er spændende at programmere. Har dog svært ved det. På gymnasiet sad vi med et meget gammelt program. Kan ikke lide matematik som sådan. Men har dog snakket med folk, som ikke var særlig god til matematik, men som stadigvæk f.eks. blev datamatiker. Ikke fordi jeg vil være det, men kunne godt tænke mig at prøve og lege med det i fritiden. Er der et let program at starte med? Visual Basic, java? Programmere til spil synes jeg lyder spændende. Er der ikke noget der hedder XNA? Men er det ikke for avanceret til en total nybegynder? Håber I kan hjælpe :P

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Jeg har programmeret i Visual Basic i mange år, og det kan det meste. Vil du programmere for alvor, vil jeg anbefale en C-variant, eller Java. Der er mange der siger at Visual Basic er et barbiesprog. Det er ikke rigtigt, jeg har leveret mange programmer til både danske og internationale virksomheder, som er lavet i Visual Basic.


    Microsoft har en VB.NET 2008 Express, som er ganske gratis. Det kunne være et godt sted at begynde. Og gå på biblioteket og lån et par bøger. For mit vedkommende blev matematik fra at være et hadefag, til et yndlingsfag, fordi det jeg lærte i skolen, kunne bruges derhjemme, når jeg programmerede. i 7. klasse. På min Commodore 64'er. Se dét var tider ...
    :clap:



    - Søren

  • Jeg vil mene at visual basic er dumt at gå igang med, med mindre du kun vil lave office macroer.
    Gå efter Java eller C# (XNA er også baseret på .NET, hvor C# er det "primære" sprog).
    Jeg vil da klart anbefale C#, men jeg er nok også lidt farvet af at C# er min programmerings religion.


    Angående et program (IDE) så er Visual studio jo suverænt. Hvis det skal være gratis er Eclipse også ret fantastisk (sikkert også på niveau med VS) og har vist også C# IDE.


    Jeg har aldrig fået mere end 6 i matematik og jeg laver programmer til automatisering af vores 3D CAD system i C# idag, som min primære opgave. Det kan sagtens lade sig gøre.

  • Hvis dit incitament for at begynde at programmere er at programmere nogle små spil, så vil jeg stærkt anbefale programmeringssproget python og pygame toolkittet. Det satte i hvert fald mig i gang med at lave spil. Man skal dog også være indstillet på at den slags tager lang tid. Det fede ved python er at man kan få lavet forholdsvis meget på kort tid, og så er der en helt masse gratis hjælp at hente på nettet. se evt. http://www.pygame.org
    Du kan også prøve mit python spil på http://blupix.asgerbj.dk/, hvor du også kan downloade kildekoden og se hvordan det virker.


    Vil man lære hvordan computeren og programmeringssprog virker, kunne man prøve C eller Assembly, men det kan du næppe skrive noget spil i til at begynde med.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • Tak for alle svarene. Lidt delte meninger om, hvad jeg skal starte med. I har nævnt: Java, Visual Basic, C#, Eclipse, Python. Kan I sige lidt mere om, hvad der er bedst til en virkelig nybegynder :D


    fhqwhgad:


    Hvilken uddannelse har du?

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nameo
    svedel77 kunne du ikke evt. smide nogle navne ud på en bog eller et link :clap: plzz


    Beklager, jeg er selvlært, så jeg kender ikke nogen bøger. Men jeg ved at de findes, også på dansk.

  • Jeg vil sige python har den mest simple kode og syntax, og er nok det nemmeste sprog at komme i gang med. Eclipse er ikke et programmeringssprog, men en editor til at skrive kodetekst i, et såkaldt IDE (Integrated Development Environment). Jeg vil dog ikke anbefale så store IDE'er til en nybegynder, fordi de forvirrer mere end de gavner. Brug hellere Notepad++


    Så får man også en bedre forståelse af programmering, som en opskrift man skriver og lader computeren udføre den.


    Du kan starte på python her:
    http://wiki.python.org/moin/BeginnersGuide



    Ligegyldig hvor meget du spørger vil vi nok være uenige om hvilket programmeringssprog man skal starte med. Jeg startede selv med php/MySQL, fordi jeg ville lære at lave dynamiske hjemmesider. Jeg tror det vigtigste er at man vælger et sprog, der er nemt at forstå og passer til det man har lyst til at lave, for det er lysten der driver værket. Og når nu du har lyst til at lave spil, synes jeg da du skal prøve python. Når du har lært det grundlæggende omkring programmeringen, kan du gå ind på pygame.org og læse dig frem til hvordan man laver spil.
    Hertil skal man nemlig bruge nogle værktøjer, der f.eks. giver dig adgang til computerens skærm, lydinterface, mus, tastatur osv. Alt dette er inkluderet i pygame, men det kan du jo læse mere om senere ;)

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ThomasB84
    Tak for alle svarene. Lidt delte meninger om, hvad jeg skal starte med. I har nævnt: Java, Visual Basic, C#, Eclipse, Python. Kan I sige lidt mere om, hvad der er bedst til en virkelig nybegynder :D


    fhqwhgad:


    Hvilken uddannelse har du?


    Teknisk Tegner. Jeg har ingen uddannelse der kan relatere til programmering. Jeg kom egentlig igang med det fordi jeg sidder med vores CAD programmer, og der var mulighed for at gribe funktioner derfra igennem alverdens programmerings sprog. Jeg valgte så C# og hoppede egentlig bare ud i det.
    Hvis jeg skal tale lidt mere for C#, så er det ret ligetil at komme igang med. Det er næsten lige så let at lære som Visual Basic, men har mere power. Det har også grafisk form-editor til at lave GUI'er med, ligesom VB. Hvis du engang vil igang med DirectX Spil, så er XNA nok vejen frem (Både til windows og Xbox360), og det er jo klart C#.
    MS satser ret hårdt på .NET platformen, og C# er hovedsproget der, så hvis du alligevel skal til at lære noget helt nyt, er det et fornuftig valg. Det giver dig også mulighed for at lave hjemmesider i asp.NET.
    .Net er det helt store hos Microsoft, og så er det jo en dansker der er arkitekt på C# :)


    Og forresten, Eclipse er bare et program til at programmere i, ligesom Visual Studio.

  • Tak for svarene. Tror jeg vil prøve at starte med C#. Er det ikke sådan et all-round programmeringssprog, som kan lidt forskellige ting?


    Har lige to spørgsmål.



    Kan man hente det gratis?


    Findes der nogen rigtig gode bøger til en nybegynder? Gerne på dansk men gør ikke noget, hvis de kun findes på engelsk.

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Der findes en Visual C# express 2008 som er gratis at hente. bare du har originalt windows :)
    http://www.microsoft.com/express/vcsharp/


    C# kan det meste og er bygget på det der hedder OOP.. altså at alt ligger i "klasser". hvilket giver en logisk opsætning og relativt nemt at forstå.


    Kender desværre ikke noget bøger.. men jeg ved at IDG plejer at lave en del bøger og hæfter om programmeringssprog.. men det du lærer i bøger, det er kun grundlæggende.. resten må du søge dig frem til.