Vista sprog

  • Hej tweakers..
    Jeg har ledt og ledt, men uden held..
    En ven har netop fået ny computer hvor Vista Premium var preinstalleret på.
    Da den starter første gang spørger den om den skal installere SP1..
    Fint nok, tænker han - hvorfor ikke? Hvad han ikke når at se er at den er på Norsk, og derved er hele Vista nu på Norsk.
    Jeg har prøvet MUI-løsningen, men den vil ikke installere (den siger der er for mange sprog installeret, så han kan ikke have den flersprogede version)..


    Jeg har prøvet at gendanne Vista, men det virkede ikke.. Der er vidst ingen mulighed for en komplet reinstalation så vidt jeg kan se (det er en Acer Notebook, som kommer med deres Acer Recovery System - noget værre lort, efter min mening)..


    Er der nogen der har et svar på mit spørgsmål?
    Er det muligt at få den geninstalleret til Dansk?
    Min far er Windows-mand, og han har fortalt mig at SP1 ikke kan afinstalleres..


    What to do, what to do?

  • Hej tAshDa


    da jeg har arbejdet som tekniker, kan jeg fortælle dig at der er ikke noget at gøre,
    det er op til forbrugeren at læse manualen inden han bruger varen
    og i din vens tilfælde er han låst fast til reklamations retten.
    har oplevet en del skufede kunder netop under dette emne om at sproget fast låses den første gang, kunden starter dyret.


    det er en skide ireterende måde producenterne udgiver deres vare på,
    det er sammen med MS. du ved hvem jeg mener der sikre sig at deres OS bliver solgt,
    vis man skal have sproget ændret mener jeg at man enten skal anskaffe sig en ny BæreBar
    eller lægget et andet OS på den, men så kan garantien ryge.
    det værste er at sælgeren eller i mit tilfælde teknikeren ikke kan gøre en skid ved det.
    og det går tit ud over teknikerne på stedet, som ikke er i stand til at ændre disse låste systemmer,
    det er et beskidt spil i mine øjne, som producenten lige fra varen forlader deres lager dækkes af reklamations loven,
    Altså at det er op til brugeren at læse de medfølgene manualer.


    Er ikke sikker men mener at man kan få hjælp hos producenten altså deres support,
    men du skal ikke lægge alt for hårdt op til at de hjælper dig det er måske 25-50% der gør.


    Angående reinstalation. det er helt korrekt, Hva din far har sagt det er nemlig et låst udgave af vista
    en såkaldt OEM version som i dette til fælde er bygget til notebook.
    Om der er en måde så er jeg gået glip af den.
    og da jeg tidliger har haft tætere kontakt til MS. som tekniker kan jeg sige at de ikke yder support til brugere med OEM vesioner det svære.


    jeg kan selvfølgelig tage fejl i noget af det jeg skriver.
    og håber også at jeg gør, for syntes at de er nogle svin over for forbrugerne.


    SÅDAN NOGET SÆTER MIT PIS I KOG X( Håber du/i finder en løsning...
    MVH free_ice :firefox:

  • Tak for det detaljerede svar.. Det gav lidt lys på sagen.
    Ja, det virker underligt at MS låser deres system til ét sprog.


    Jeg kan se at der findes 3. parts programmer på nettet, men hvis sådan noget anvendes forudser jeg mange problemer med Windows Update etc..


    Computeren må vel være kommet med norsk OS, hvorfor skulle den ellers spørge om den ville installere SP1 norsk?
    Jeg tror at det eneste man kan gøre er at gå til sælgeren (i dette tilfælde Fona i Slagelse), og prøve at få hjælp.
    Han er bare ikke meget for det, da han faktisk har fået den her nye computer fordi de har haft hans gamle til reperation
    i et halvt år, og han har fået ca 5 forskellige fejl tilbage og de nægtede i lang tid at give ham en ny..


    Så tilliden er ligesom væk.
    Men tak for svaret :-)

  • Hvis du havde købt en Retail, så var den heller ikke låst til ét sprog. Det er vel én af grundene til at en OEM-version er billigere ...


    Men hvis du har en windows-skive, så er en komplet re-installation vel altid en mulighed. Hvis du ikke har en CD, s åmå de jo hoste op med en ....

  • Han har nu været nede i butikken og klage over at den er på Norsk og at han ikke kan skifte det..
    "Bad luck" er svaret.. De gider ikke gøre noget ved det - Fona-manden sagde endda de havde 3 maskiner bagved som også var på et andet sprog og som de ikke kunne ændre, men sådan var det bare.


    Shit, jeg er glad for jeg er skiftet til Mac.. Windows er da langt ude!
    Nå, men han går nu i tankerne om at købe Windows XP.. Det er bare skørt pludseligt at skulle betale 1000 kroner, fordi at Vista ikke kan skifte sprog..

  • i mit vista kan jeg bare gå ind i control panel under sprog og det og ændre det til dem der er installeret... kan ikke huske om mit er retail eller OEM men kan downloade en masse sprog pakker under update :D

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Man kan kun få flere sprog i ultimate såvidt jeg husker.


    Gå ned og klag igen. Du har ikke fået den vare du forventede og hvis de ikke vil give dig en ny vil du gå til forbrugerombudsmanden.


    Lad gerne som om du har overskud til at købe en ny comp og slås med dem imens. :D

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU