Hjælp med Lydkort/Driver

  • Halløj Tweakers.


    Jeg har et lille problem med lyden på min computer . Ser i, det foregår sådan at der simpelthen ikke kommer noget lyd ud selvom den siger at alle skulle virke perfekt i enhedshånteringen. Jeg ved ikke særlig meget om computere og er specielt svag på software, så kender ikke så meget til de smarte ord for de forskellige ting.


    Det hele startede med at jeg formatered den og smed windows og det ind på igen. uheldigvis har jeg smidt disken til motherboardet væk i mellemtiden. så kan ikke hente en driver jeg ved passer til derfra. Jeg har været lidt rundt omkring på forskellige forums og hjemmesider og hentet nogen forskellige drivere. Nogen har virket "bedre" end andre. men har aldrig fået det mindste lyd ud af højtalerene eller headset. Har tjekket om noget er mute osv naturligvis.


    Det mærkelige ved det hele er at nå jeg putter en microfon i og går ind og tester hardware på mikrofonen opfanger den lyden OG afspiller den (i følge den selv), den noterer lyden i baren ved siden af mikrofonen inden i microsoft kontrol panel testen . men der kommer ikke noget ud.


    Her er lige noget info jeg kunne finde:


    Mainboard Chipset(nord): VIA VT8377 Apollo KT600
    Audio Ting: VIA AC'97 Enhanced Audio Controller
    og inde i biosen siger den VIA-3058 ac97 (Auto eller Disable)


    Det er forresten onboard . Har ikke den store forstand på navnene men hvis der er noget anden info i skal bruge så sig endelig til, er ved at rive håret af mig selv her så jeg håber i måske har nogen svar derude .. (:


    På forhånd tak .

  • Jeg har kigget overalt på det. Det står ingenstedet . Men jeg mener det er gigabyte, men hvilken model det er kan jeg ikke se. Der findes ikke et program hvor man kan finde det med ?

  • hmmm cpu-z kan muligvis


    eller everest@home


    men du mangler en audio driver fra producentens hjemmeside, og chipset osv mangler der også....det koster en masse ydelse ikke at have det installeret.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.