Vista 64bit vs XP

  • Hej med jer?


    I næste uge skal jeg måske ud og købe ny computer (E8500, HD4850, 4 gb PC2-6400) og jeg overvejer så om jeg skal skifte til Vista Home Premium 64 bit samtidig eller fortsætte med XP som jeg synes fungerer ret godt.


    Derfor vil jeg godt vide om der reelt er nogle fordele ydelsesmæssigt med Vista eller om det primært er udseendet der har fået en overhaling.


    Computeren skal bruges til lidt billedbehandling samt spil (udover mindre krævende opgaver som internet osv. Jeg ved godt at XP ikke kan vise mere end 4 gb ram (inkl. ram på grafikkort), men derfor kan man vel godt have 4 gb ramklodser. Så udnytter den vel bare ikke det sidste.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Man skal lige vænne sig til det, men når det er gjort syntes jeg at vista er meget bedre til at være et operativsystem. Man kommer lidt nemmere rundt, og det crasher ikke så meget.
    Da jeg kørte xp kunne min comp tit gå helt i stå hvis man lavede en ctrl-alt-del når et program holdte om med at svare..
    I vista lukker den det bare når du trykker luk. Det er super og bestemt noget jeg ser som et stort plus :D


    Adlyd for f****! :pokey:


    Ydelsesmæssigt skulle det være lidt hips om haps.. Mener jeg har læst noget om at f.eks, black & white 2 kører bedre i vista end i xp.


    Omvendt har jeg også hørt at vista godt kan æde lidt fps i div. spil.. :)

  • har ikke oplevet nogen stabilitets problemer i xp pro overhovedet..men home er vidst ikke helt så god på det punkt....men win2000 pro er nu staid den mest stabile installation jeg har oplevet..xp går lettere "istykker2 ved uventede reboots end win2k gjorde....og efter man har slået en masse fra fx. slået pagefile og indexerings service fra så kører det meget hurtigt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Kort sagt, hvis du skal spille dx 10 så køb vista, hvis ikke køb xp

    ==================Amd Phenom II 955 BE 3,2 ghz=======================
    _|_________ATI 4890 Toxic, Core Clock 1 GHz Memory Clock 1050 MHz___________|____
    __|_______Corsair TX 750W--------Noctua NH-12P---------Samsung T240_________|___
    ___|___4 Gb Munchkin Redline-------------------------Gigabyte GA-MA790FX-DQ6____|__
    ____|_________________>Vista Home Premium 64 bit_____________________|_

  • hvad er pointen i at købe 4 gb RAM hvis man ikke kan bruge dem alle?, alene det er grund nok til at gå videre til vista x64 :P


    Så længe du holder maskinen opdateret og opryddet, så er vista skam meget stabilt, men hvis der skal laves noget defragmentering, så er det godt at lede efter et trdjepartsprogram... kort sagt, XP var elendig til defrag, og vista er værre (du kan ikke engang SE hvor data kommer til at ligge eller ligger.)


    Desuden hvis man er heldig kan vista ligeledes finde og update drivere igennem windows update... du får godt nok ikke CCC med, men hvem skal bruge det :P.


    Desuden... I vista er det primært mere øjegøgl der er tilføjet, men selve kernen af systemet har ligeledes fået en overhaling, fx. lukker vistas GUI og superfetch ned når man bruger et program der kører i fuld skærm. Det betyder lidt længere starttid med programmer, og en del lavere tab i ydelse end man skulle forvente. Bedre styring af RAM og flerkernede CPUer er desuden gode grunde til at hoppe over på vista.


    Dog vil der self gå et par fps eller 2 tabt i spil, men det er sjældent noget problem, slet ikke med dit hardware ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Foxx du ka godt bruge mere end de 3,5gb XP Pro ka "alcoholsere" er ik noget problem, men jeg vil sige ska du køre 64bit af Vista så fil jeg sige mere end 4gb ram ellers ka du ligeså godt købe en Vista 32bit med SP1 den finde alle 4gb ram.

  • 1 ting der gør at jeg ikke ryger på vista vognen foreløbig/aldrig er at der ikke er en ipx protokol udviklet til det..det betyder at man ikke kan tage til lans osv og spille gamle spil som starcraft , atomic bomberman osv, og så er der en del problemer med netværk mellem forskellige windows versioner ret ofte.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    1 ting der gør at jeg ikke ryger på vista vognen foreløbig/aldrig er at der ikke er en ipx protokol udviklet til det..det betyder at man ikke kan tage til lans osv og spille gamle spil som starcraft , atomic bomberman osv, og så er der en del problemer med netværk mellem forskellige windows versioner ret ofte.


    når der er en som os venter på "Windows 7" ka man høre ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|


    når der er en som os venter på "Windows 7" ka man høre ;)


    ja.....om ca 1½ år..til den tid er der nok også spil der begynder at kræve dx10, og dx11 eller 12 er sikkert begyndt at optræde på div gfx kort.....og mit system ved at være modent til udskiftning....plejer at springe ca 1 generation over..det kan man når man køber mid-end og ocer det :)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Tak for svarene Jeg har stort set besluttet mig for at køre med XP på min kommende computer. I hvertfald i starten så kan jeg altid finde ud af noget andet senere.


    Så lige et ekstra spørgsmål (som nok hører mest ind under Hardware, men nu har jeg gang i denne tråd). Vil jeg få noget ud af at købe 4 gb ram fremfor 2 gb. Computeren bruges til spil og billedbehandling (samt mindre krævende ting). Merprisen er jo kun ca. 200 kr. så det vælter jo ikke budgettet, men hvis det ikke giver noget alligevel er det jo ligegyldigt.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • tjae men så er du forberedt til vista..bare slå memory remap fra i bios og slå pagefilen fra i windows..så giver det mest muligt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Tak for svarene Jeg har stort set besluttet mig for at køre med XP på min kommende computer. I hvertfald i starten så kan jeg altid finde ud af noget andet senere.


    Så lige et ekstra spørgsmål (som nok hører mest ind under Hardware, men nu har jeg gang i denne tråd). Vil jeg få noget ud af at købe 4 gb ram fremfor 2 gb. Computeren bruges til spil og billedbehandling (samt mindre krævende ting). Merprisen er jo kun ca. 200 kr. så det vælter jo ikke budgettet, men hvis det ikke giver noget alligevel er det jo ligegyldigt.


    Anders


    Man kan aldrig få for mange ram. :P