Vista partitions problem :/

  • Hey!


    Har været meget rundt på dette forum, men først nu lavet en bruger >.<


    Anyway!


    Jeg har kørt med XP i et par år nu, og tænkte at det var på tide at skifte.


    Har altid kørt med 2 partitioner, men 1 hardisk. Min HD er på 250 GB, og delt op i 15gb til mit C drev (Hvor jeg har Windows på) og resten på mit D drev, til Musik, programmer, spil osv.


    Now, da jeg skulle installere Vista, formaterede jeg kun C drevet på min comp, da jeg gerne ville gemme alt på mit D drev (Orkede virkelig ikke at lave en backup) og så installerede Vista på mit C drev - Som altså kun er på 15gb.



    15gb er nok til XP, men har så småt fundet ud af (har kørt Vista i 2 måneder) at der simpelthen ikke er nok plads på mit C drev, vær gang jeg fx. Henter noget fra nettet flyver det først over i temp mappen(Selvom min download distination er D) på C drevet (hvor der kun er ~200mb fri), hvilket resultere i jeg ikke kan downloade, og at mit system bliver langsomt og ustabilt :boxed:


    Så er der nogen måde jeg kan "Flytte" like 10-15gb over på mit C drev? Eller kræver det jeg laver en 100% Formatering af begge drev?


    Specs på mit system:


    Operating System: Windows Vista™ Ultimate (6.0, Build 6001) Service Pack 1 (6001.vistasp1_gdr.080425-1930)
    Language: Danish (Regional Setting: Danish)
    System Manufacturer: Dell Inc.
    System Model: Dell DXP061
    BIOS: Phoenix ROM BIOS PLUS Version 1.10 2.5.3
    Processor: Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300 @ 1.86GHz (2 CPUs), ~1.9GHz
    Memory: 3070MB RAM
    Page File: 1393MB used, 4974MB available
    Windows Dir: C:\Windows
    DirectX Version: DirectX 10


    Card name: NVIDIA GeForce 7900 GS
    Manufacturer: NVIDIA
    Chip type: GeForce 7900 GS
    DAC type: Integrated RAMDAC
    Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0292&SUBSYS_037010DE&REV_A1
    Display Memory: 1527 MB
    Dedicated Memory: 248 MB
    Shared Memory: 1278 MB
    Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)
    Monitor: Generic PnP Monitor
    Driver Name: nvd3dum.dll,nvwgf2um.dll
    Driver Version: 7.15.0011.7519 (English)


    På forhånd tak!

  • Jeg er nok ikke til meget hjælp men til din orientation findes der programmer der kan gøre det, jeg har prøvet nogle af dem. Men jeg har på fornemmelsen at ændringerne ikke ville tage effekt før en formatering af begge drev fandt sted. Jeg endte med at formatere det hele :(. Det ender sikkert også med du skal til at formatere så spørg en ven om du må låne hans eksterne og så smide alt det du vil gemme der over på og så formatere.


    Sorry at jeg ikke er til meget hjælp, og at jeg ikke kan huske navnene på programmerne :(.

    MSI Z87-G43 GAMING (MS7816) NVIDIA GeForce GTX 760
    Intel Core i5-4670k (3,4 GHz) 8 GB RAM
    Samsung SSD 840 EVO 250 GB Samsung SpinPoint F1 Desktop 750GB 32MB 7200 RPM

  • Det mest udbredte program hedder "partition magic". Tror det er Symantech der har lavet det, men er ikke helt sikker. Men husk at der er en lille risiko for at miste data, så under alle omstændigheder vil jeg gøre som #2 foreslår, og backe det hele op på en ekstern disk, inden du går i gang.

  • Personligt ville jeg ikke turde ændre størrelsen på partitionen selvom det er muligt.
    Det er jo ikke sikkert at det lykkedes, og så er man på røven.


    Desuden kan jeg fortælle at Vista 32bit kræver 12142mb og vista 64bit kræver 18049 ved installering, MEN, når man skal køre en Service pack installering så kræver den altså dobbelt plads af OS'et.


    Det er nemlig det som den kræver ved installering (du har altid præcist halvdelen af hvad en installering kræver.


    På den baggrund kan jeg fortælle at jeg ved du har installeret med en Vista SP1 dvd ;)


    Jeg vil anbefale MINDST 30gb, men 35gb er nok det sikreste, på rigtig lang sigt til næste SP kommer.


    Jeg ville nok flytte alt fra D over på en anden harddisk, derefter lave et image af vista (gem på anden hd) og så ændre størrelserne med fx Acronis true image (Kan køres i dos vha. Hiren bootcd)


    Det kræver tid men er det sikreste.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • "Du har kun 240kb tilbage på C drevet, klik her for at løse problemet" ...


    Hvis bare det var så simpelt >:


    Det eneste er vel bare at tage backup af mit Ddrev og så ellers bruge Norton Ghost eller nået i den stil til at gemme mit C drev.


    Eller bare lave en "Go" gammel formatering af hele lortet.



    Tak for hjælpen!

  • Vista har indbygget partitions program.
    Gå ind i kontrol panel-> system og vedligeholdelse-> Adminstration-> ComputerAdminstration-> Diskhåndtering.


    Derinde kan du højreklikke på en partiton fra samme drev og gøre det en smule mindre, derefter højreklikker du på dit C: drev og vælger "udvid partition" og så vælger du bare at smide al ledig plads over på C: drevet.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • som malk skriver så brug "diskmgmt.msc" bare skriv det i kør


    brug ikke partition magic da det ofte har problemer med vista's måde at lave tingene på og du risikere at stå med en partition der ikke kan boote. hvis du da i det hele taget kan komme så langt. for partition manager melder tit fejl i cluster størrelse allerede inden du får lov at lave noget