Fjernadgang til stationær computer

  • Jeg kunne godt tænke mig at kunne tilgå et drev eller noget lignende på min stationære computer fra min bærbare, når jeg er på mit studie eller andre steder (og når den stationære er tændt). Jeg kender ikke så meget til det, men f.eks. når jeg sidder på Uni og arbejder med noget, som jeg vil fortsætte med at arbejde på derhjemme på den stationære, og så lige at kunne smide det pågældende på dette drev og vice versa.


    Hvad kunne løsningen være? FTP eller noget lignende?


    På forhånd tak for svar.


    Mvh Schindler

  • Jeg skylder nok lige et par supplerende oplysninger:


    - På den stationære kører jeg med Ubuntu, mens jeg på den bærbare kører Windows Vista.


    - Jeg ønsker ikke en kæmpeløsning, hvor jeg kan få adgang til hele computeren og dens skrivebord mv. Jeg ønsker at kunne overføre filer begge veje, på en simpel måde.


    - Jeg ønsker en løsning, hvor sikkerheden er i orden. Dvs. hvor tingene, dokumenter som passwords, sendes krypteret, og hvor fremmede ikke sådan uden videre kan få adgang.

  • Det ville også være ret nemt at sætte en FTP-server op på den stationære og så åbne de nødvendige porte i din router.


    Alle løsninger vil dog kræve at din stationære står tændt meget, lidt afhængigt af hvor mange filer det drejer sig om, så kunne det være en løsning at købe sig til lidt plads "ude på nettet" og så synkronisere via det.


    /ask

  • Du kan også bare bruge skydrive fra MS.


    Hvis det skal deles med folk kan du dele de mappe som folk skal have adgang til.


    FTP er ikke den bedste løsning da det ofte er blokeret på sådan nogle steder.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Ultranemt. Start SSH serveren på Ubuntu. Download og brug WinSCP der er en grafisk brugerflade til SSH, sFTP, FTP, NFS, etc. Det har jeg alle dage brugt til at tilgå Linux og Unix fra Windowsplatforme. Husk at på SSH kan du som standard IKKE logge ind, som root. Det skal du opsætte den til, at tillade. Men det bliver vel næppe problemet med det du vil opnå her. Så skal du bare åbne SSH porten i din router og forwarde denne til din Ubuntu's IP-adresse på indersiden af netværket. Husk også at sætte Ubuntuens firewall til, at acceptere indgående trafik på port 22 (SSH's standard port). Så er det bare at starte WinSCP og logge ind på din eksterne IP-adresse med alm. bruger og dennes password :)