TrueCrypt og password protected CD/DVD

  • Hej Tweak.dk


    Jeg har efter fleres anbefalinger forsøgt mig med programmet TrueCrypt :9xo


    Nu har jeg imidlertid ikke selv kunne klare opgaven, så jeg vil høre om nogen herinde kan hjælpe.(har nemlig hørt navnet TrueCrypt i nogle tidligere tråde herinder på Tweak.dk)


    Jeg forsøger at lave en cd/dvd, der skal være password protected. Jeg har fattet det med at lave en volume/container osv. Jeg kan godt se at muligheden for at derefter brænde den pågældende volume-fil på en cd. Men når jeg så åbner cd'en ligner filen jo bare en bunke l*rt på xxxxx mb, som man så skal mounte gennem TrueCrypt for at kunne kigge i filerne. Hmm... Det var jo ikke meningen at man skulle bruge TrueCrypt bare for at åbne filerne. Skal man brænde et mounted drive eller kan programmet slet ikke lave en fil der ved åbning (unden TrueCrypt på computeren) bare kræver et password og så go?


    På forhånd tak :D

  • så meget som jeg nu har rodet med PGP og Truecrypt så kan man desværre ikke lige det du ønsker (kan være jeg bare ikke har støt på det dog.)


    Problemer ligger i at der så i det der skal brændes til DVDen skal være et decrypt program med i og dette kan og vil give problemer. Jeg ved det kan lade sig gøre at lave en HDD der kræver password for at komme til den, men der kan man ligge sådanne program ned i Master Boot record og køre det først.
    Der er man også uden om at skulle tænke på Windows version og andre OS'er. Med mindre at du kan finde et eller andet program der kan brænde et decrypt program ned i den TOC (table of content) der er på en DVD eller CD så kommer du ikke længere.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • hmm tjaa måske kan AxCrypt bruges.


    Men det lyder, ud fra beskrivelsen, som om det virker på samme måde som en password beskyttet selv udpakkende ZIP fil. At man pakker alt sin data ned i den og krypterer det.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Så vidt jeg kan forstå er forskellen at Axcrypt ikke nødvendigvis skal være installeret, men at man bare liger en exe ved siden af de krypterede data på disken og kan så dekryptere uden at installere noget, men ved blot at køre exe filen og skrive sin key.


    Man må vel som udgangspunkt forvente at der under alle omstændigheder skal køres et program for at dekryptere, uanset hvordan filerne så er blevet krypteret.


    /ask