hvordan lærer jeg c++

  • Hejsa Mates... vil gerne lære c++ fra bunden, så ville lige spørge jer om i kender nogle tutorials f.eks links, det må meget gerne være på dansk for har allerede dem på engelsk...

  • Til indføring i generel c-struktur kan jeg anbefale spillet CeeBot. Som regel er det meget mere ved at blive "bekendt" med måden at programmere på, end det enkelte sprog. Sprogene kommer ret nemt, hvis man har den basale tankegnag på plads.


    /ask

  • Jeg købte denne bog:
    http://www.libris.dk/vis_produ…rundbog/?cHash=acf949a97c


    Den giver en god introduktion til C/C++
    Det eneste jeg dog synes han springer for nemt hen over er parameters til metoder som i alle eksempler er INT, det er for billigt sluppet. Men ellers en fin bog.


    Syntaksmæssigt synes jeg C++ er det sværeste jeg har prøvet til dato. Men når man først har kæmpet længe nok med pointere, klasser og metoder samt structs så er det super nemt at hoppe på C# eller lign som har en noget simplifeceret syntaks.

  • Er der en bestemt grund til det lige skal være C++ ?


    Umiddelbart vil jeg jo foreslå et lidt mere "spiseligt" sprog som begynder sprog.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fhqwhgad
    C# er vejen frem.


    Det var da en påstand af format :)


    Men mon ikke den diskussion bør undlades i denne tråd?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af arnbak


    Det var da en påstand af format :)


    Men mon ikke den diskussion bør undlades i denne tråd?


    Du foreslog jo et nemmere sprog at starte med. C# er da perfekt til det.

  • Jeg er enig, C# er dejligt nemt at gå til!


    Personligt startede jeg med PHP da jeg en overgang var helt vild med at lave hjemmesider.
    I forbindelse med min uddannelse skulle jeg igennem C++ og det har jeg så arbejdet med i små 2 år nu.


    Fint sprog, men en anelse bøvlet.


    Af ren interesse har jeg kigget på C# de sidst på uger, og jeg er syntaks-mæssigt henrykt. Så nemt at gå til, og compileren i Visual Studio 2008 er så god til at komme med gode forklarerende fejlbeskeder når man laver lort i syntakts eller gør noget der ikke er tilladt.


    Om man så er fan af .Net, det er lidt en anden ting - jeg mener selv der har nogle issues. Men alt i alt, så synes jeg Microsoft har gjort det godt med C#/VS2008

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Howa
    tak for de gode links...


    er der noget som er bedre end c++ ?? nej! derfor vil jeg lære c++ som det første/sidste


    Det afhænger jo af dine behov, c++ er langt fra det bedste sprog til alt..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Howa
    tak for de gode links...


    er der noget som er bedre end c++ ?? nej! derfor vil jeg lære c++ som det første/sidste


    Når du nu selv er ny, hvordan kan du så bedømme hvad der er bedst?


    Og som arnbak siger, så handler det 100% om hvad det skal bruges til.


    Hvis du vil lave noget specielt er det måske en ide lige at finde ud af hvad for et sprog du faktisk skal fordybe dig i.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • til at starte med vil jeg anbefale et nemmere sprog at gå i gang med, fx. java eller C#, mest for at få det med klasser, metoder og så videre på plads. Når man kan de sprog, så kan man læse næsten alt andet der har samme syntaks...


    Hvis du er elektroniknørd, vil jeg ligeledes anbefale dig at lære Assembly eller BASIC, da det lærer en en hel del ting om den tankegang man skal have indenfor programmering, C eller C++ må så komme et sted derimellem.


    Det5 vigtigste er at kunne tænke i sproget, på den måde at først skal den det, og så skal den det andet. Det er det vigtigste inden for programmering at kunne, og på den måde kan man også nemt forudse hvilken kommando der skal være den næste. Det er derfor jeg foreslå Assembly, da det er meget striks om hvorvodt kommandoerne står i rækkefølge.


    En anden vigtig ting du skal lære er at smide kommentarer ind til hver bid programmering. Det er ligeså meget for din egen og andres skyld, sådan at fejlsøgning går glat.


    Hvis du skal have hjælp, så er der en sektion herinde, samt pastebin.com der kan hjælpe...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200