Boote i en Dos version på XP

  • Hej
    er det muligt at få lavet en partition der alene skal bruges til at boote på i en slags dos, jeg vil derefter køre et bat program der starter en menu så man kan vælge hvilken ghost der skal smides ud.


    jeg vil ikke have ghost disketter eller andet medie, jeg får at vide at det findes, men har søgt og søgt på google og kan ikke finde nogen løsning, jeg ved at man kan lave en ghost boot partition med ghost boot wizard men den tager bare fat i ghost serveren og venter på at den starter, det skal gerne være lokalt.


    det bliver sat op således


    1. windows
    2. ghost boot partition
    3. partition med image filer



    jeg har fået lavet bat programmet der starter ghost

  • Ja, det kan du sagtens. Jeg bruger det selv. Du skal gøre som følger :


    1) Du skal have en partition til DOS, og formatere dem med FAT filsystem.
    2) Find en DOS CD-ROM isofil og brænd den.
    3) Boot op på CD-ROM'en, og skriv "SYS A: C:"
    4) Start Windows og installer fx. "US-BOOT" manager (gratis, brug google), og sæt den op med både DOS og Windows partitionen.


    Vupti !

  • Siden man kan lave FAT 32 partitioner i langt de fleste DOS udgaver, er det til tider bedst at du smækker boot partitionen sammen med image partitionen. FreeDOS er gratis og burde være helt kompatibelt med MS-DOS, alernativt er der DR-DOS, men jeg kan ikke huske om hvorvidt det er gratis. andre DOS udgaver, herunder NTFS-DOS kan også læse og skrive til NTFS.


    for at optimere hastigheden på image partitionen, anbefaler jeg at du formaterer denne med STORE clusters, typisk en clustersize på 2048-4096 KB kan gøre lidt gavn med harddiskens hastighed (er er ikke så mange clusters at holde styr på). Så vidt jeg husker kan ghost images blive rimelig store.


    ghost burde så vidt jeg husker også have en offline funktion, hvor du i stedet manuelt kan indsætte stien til image filen.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200