Jord til have

  • Ja, du læste korrekt ;)


    Jeg er IKKE udstyret med SørenRyge snitter, så er det sagt.
    Vores have skal have en omgang, og jeg står og mangler en stor mængde jord. Jeg har undersøgt muligheden gennem en vognmand på en container med havejord, men her snakker vi 5.000kkr!!!


    En anden kammi siger så, at jeg kan hjemhente gratis jord via vores lokale genbrugsplads, hvor de "kvaser" de indkomne havemartrialer, og de herefter tilbyder borgerne jorden gratis. Dog er hagen så, at denne jord er "død". Hans råd lyder så på, at man selv så bare indkøber noget spagnum og blader dette med den "døde" jord. Dermed opnår man igen en ganske god kvalitet jord til haven.


    Holder det, eller skal man tænke på et andet alternativ ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Den døde jord er det ikke bare fordi der hverken er græs ukrudt eller lignende i jorden ?
    jordet fra genbrugspladsen funger fint her.


    Jeg har bare forstået det sådan, at den er drænet for at godt som er nødvendigt til havejord

  • Jorden fra genbrugspladsen er meget forskellig. Ved at den er utrolig kraftig her oppe, og skal faktisk blandes lidt med sand inden man deler det ud på plænen. Andre steder er det sikkert helt anderledes.
    Og lad os sige det er noget jord uden krudt i, så koster en sæk NPK-gødning og noget kalk altså ikke ret meget.
    Græs er ikke så kræsent, og kan gro i temmelig næringsfattig jord, men det elsker stadig NPK.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af urbananen
    Jorden fra genbrugspladsen er meget forskellig. Ved at den er utrolig kraftig her oppe, og skal faktisk blandes lidt med sand inden man deler det ud på plænen. Andre steder er det sikkert helt anderledes.
    Og lad os sige det er noget jord uden krudt i, så koster en sæk NPK-gødning og noget kalk altså ikke ret meget.
    Græs er ikke så kræsent, og kan gro i temmelig næringsfattig jord, men det elsker stadig NPK.


    Jeres råd er altså:
    Hent den gratis jord og tilsæt den evt NPK ?

  • Forhør evt. lige genbrugsstationen om hvor meget krudt der er i, og hvad de vil anbefale.
    Som jeg sagde er det jo lidt forskelligt.
    Men ja, NPK vil det da aldrig tage skade af.
    Det vi har her oppe i Helsinge lige for tiden er temmelig skrapt, og der er så meget gang i det, at alt futter af, og derfor bliver man lige nødt til at blande det med en masse sand. Men dette koster jo også ;) .
    Som sagt så er det jo kvas og have-affald fra andre af, som bliver lavet til jord, og lad os sige at der har været en større mængde gran i det, så bliver jorden meget sur, og er nærmest idielt for mos. Derfor ville det også være en fordel med noget havekalk, som du kan blande i.
    Hvor mange kubikmeter regner du med at skulle bruge? For det jeg har kigget på, kommer da kun op i 5.000kr hvis man bestiller 18 kubikmeter, og det en smule jo..
    -Men ved selvfølgelig ikke hvor meget have du har.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb


  • Planen er at tilføre vores eksisterende bede mere jord samt en topdressing til plænen som er mega bulet.
    Det drejer sig om en plæne på ca. 900kvm og så en del bede m.v
    Hertil skal jeg bruge jord til 5 højbede.
    Måske skulle jeg tage den AVV jord og smide noget sand om NPK i den.

  • Nu siger du bede...
    Planter er jo en helt anden sag. I modsætning til græs, er det jo ikke alle planter som kan leve i sur jord.
    Og heller ikke alle planter som kan tåle NPK.
    Lad os antage at det er Rhododendron i skal plante, så elsker de sur jord, men kan ikke tåle NPK.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb