Elektronik køb fra Ebay.

  • Nu har jeg aldrig handlet fra ebay, så søger lidt gode råd og erfaringer.


    Jeg har udset mig en computerskærm, som befinder sig i USA men som kan sendes worldwide.
    Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på? (hvordan er det lige med størm osv?)


    Findes der nogen form for garanti?
    Hvordan handler man bedst, paypal, mastercard, visa?


    Jeg søger bare nogle gode råd til hvad man skal være opmærksom på, når man ingen gang har en bruger på ebay og derfor aldrig har handlet der.


    På forhånd tak :rules:

  • De har lidt en irriterende tendens til at lave deres strømforsyninger med indbygget stik (US), og i givet fald skal du ud og have en ny strømforsyning - hvis ikke kan langt de fleste klare fra 110-230V og så er det bare en standart strømkabel du skal have fat i.


    Du skal self. også være opmærksom på told+moms.


    Når du handler er du klart bedst stillet med credit-card (Paypal, Visa - jeg ved ikke om reglerne for betaling er det samme med Mastercard, men vil skyde på det).


    Det kan self. også (til tider) være en fordel at undersøge garanti-ordninger (er det også worldwide). Det er ærgerligt at stå med en ny fin skærm med irreterende pixel-fejl og skulle sende den tilbage til USA for at få den lavet.


    /ask


  • Ja det var lige det der med størmstikket... det er en apple cinema skærm er kigger på. (Kan størmstikket skiftes på den, uden større indgreb?)


    Hvis det er en privat person der sender, så registeres den vel som gave, og man slipper for told og moms ikke?


    Regner med at bruge mit VISA!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK


    Jamen hvis den bliver sendt privat, ved told & skat vel ikke om det er en gave og om der skal betale moms af den....


    De er altid et skridt længere end dig. Tro mig... intet dur i disse dage... de tager stikprøver... og chancen for du bliver snuppet er 90% :T


    Jeg handler ugentligt på ebay... får pakker rundt omkring fra hele verdenen... tro mig, jeg har prøvet alle tricksene...


    Speciel pakker fra USA bliver snuppet 10/10... i mit tilfælde... Det er både sendt fra privat og virksomhed..


    Du undgår ikke at betale told,moms og deres hundeafgift på 150 dkk.


    EDIT: De har ret til at åbne pakken, og det benytter de flittigt... Så... no way out.

  • Hvad er det for en skærm? Det kan jo være at nogen kan opspore den indenfor EU til en rimelig pris ;)

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • tjah.... ville nu også sige at jeg helst ikke vil sidde og gamble om at den kommer igennem told eller ej... pludselig er den der og du skal sådan give det dobbelte for det...


    paypal skal man seriøst holde sig fra til auktionssiderne, da det er rimeligt nemt at fuske med.... plus du kan ikke få pengene igen...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    tjah.... ville nu også sige at jeg helst ikke vil sidde og gamble om at den kommer igennem told eller ej... pludselig er den der og du skal sådan give det dobbelte for det...


    paypal skal man seriøst holde sig fra til auktionssiderne, da det er rimeligt nemt at fuske med.... plus du kan ikke få pengene igen...


    Wtf?? :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    paypal skal man seriøst holde sig fra til auktionssiderne, da det er rimeligt nemt at fuske med.... plus du kan ikke få pengene igen...


    Jo self. kan du få pengene igen. Det er ikke sikkert at paypal vil gøre det, men da det er en hævning på dit kredit-kort skal du bare henvende dig til din egen bank!


    /ask

  • Det er som sagt ikke rigtig nogen trick der virker længere.


    Har dog overvejet om det ville virke hvis man fik afsender til at mærke den "return from repair" for man skal vel ikke betale told af noget der kommer retur fra rep?


    Du kan også prøve at få sælger til at sætte værdien lidt lavere end det du har givet på kvitteringen, men det skal også være realistisk de tror dig ikke hvis der står du har givet 50 dollars for en apple fladskærm. Men et beløb på 500-1000 under kan du da godt få dem til at skrive.


    men ebay er primært paypal man bruger og indtil videre har det for mig fungeret fint. Kender dog ikke proceduren hvis du ikke modtager varen.


    Men et godt råd, læs sælgers feedback, og kig på hvad de har solgt tidligere, har de kun solgt billigt lort og pludselig sælger de fladskærme kan de være "tricks" min onkel prøvede det engang.


    Firmaet havde vist 2000 positive karaktere og fin feedback, men de havde altså kun solgt "småting" til 100-200kr pludselig begyndte de at sælge dyre carbon cykler og fladskærme billigt, - en masse købte dem, men varen kom aldrig. Det var svindlere der BEVIDST havde fået en fin feedback ved salg af småting for at kunne snyde folk fordi de stolede på dem udfra feedback.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zalam
    Har dog overvejet om det ville virke hvis man fik afsender til at mærke den "return from repair" for man skal vel ikke betale told af noget der kommer retur fra rep?


    Principielt kan du risikere at du skal kunne fremvise dokumentation på at du har betalt moms af tingen (det samme hvis du bliver taget i lufthavnen med udstyr du har haft med hjemmefra).


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zalam
    Du kan også prøve at få sælger til at sætte værdien lidt lavere end det du har givet på kvitteringen, men det skal også være realistisk de tror dig ikke hvis der står du har givet 50 dollars for en apple fladskærm. Men et beløb på 500-1000 under kan du da godt få dem til at skrive.


    Det kan man godt komme udenom, hvis prisen ikke er urealistisk, men du skal huske at pakken kun er forsikret for det beløb der står på, så er varen beskadiget ved ankomst kan du kun få erstatning svarende til værdien (altså dit fuskebeløb).


    /ask

  • Tak for de gode svar, jeg overvjer seriøst at gå over til den anden side (MAC), så jeg skal enten have fat i en 23' appel cinema skærm (30'eren er billigt fra USA, men hvad hjælper det hvis man skal betale så meget i told)Ellers skal jeg have en 24' iMac...


    Men jeg må nok finde det inden for EU's grænser, det kan også være der bliver billigere i sidste ende :)


    Ang. Apples produkter fra USA, er størmforsyningen så udskiftelig eller er den fast?