Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

lørdag, 5. april 2008, 19:43

Det var med stor glæde jeg så nyhederne hvor et nyt retsoplæg fra Venstre blev præsenteret, for det ser i den grad positivt ud. For selvom kriminaliteten er faldende og regeringen siden 2001 har strammet straffen for vold, voldtægt og uagtsomt manddrab, så sker der også en udvikling i en skidt retning.

Oplægget fra Venstre bygger grundlæggende på følgende principper:
[list=5]
[*]Offentlige ansatte har ret til at kræve respekt
[*]Den private (og offentlige) ejendomsret er ukrænkelig
[*]Samfundets holdning til kriminalitet har en betydning for, hvor meget kriminalitet, der begås
[*]Hensynet til offeret er vigtigere end hensynet til forbryderen
[*]Tidlig forebyggelse er afgørende for at forhindre kriminalitet
[/list=5]

Det betyder kort fortalt, at dem der ikke vil vise respekt af sig selv, skal tvinges til det. Hvadenten det drejer sig om dem der ikke kan vise respekt for offentlige ansatte, ejendomsretten og lovgivningen generelt, så ønsker Venstre bl.a. at indføre mulighed for følgende:

• Minimumsstraf for fysiske eller verbale overfald på mennesker i offentlig tjeneste. Her er der som minimum tale om samfundstjeneste for den myndighed der er blevet krænket.
  • Tvinge unge der begår overgreb mod offentlige personer til konfrontation med offeret, hvis offeret ønsker det.
  • Offentlige myndigheder og institutioner pålægges ved lov at fjerne hærværksgraffiti på offentlige bygninger og materiel indenfor 24 timer.
  • Personer, der deltager i opløb skal kunne gøres kollektivt ansvarlige for at erstatte de materielle skader opløbet forvolder.
  • Politiet skal konsekvent skride ind overfor henkastning af affald, voldsom, generende beruselse og ulovlig urinering i det offentlige rum. Samfundstjeneste med rengøringsopgaver i det offentlige rum på minimum en uge kan anvendes som straf i sådanne tilfælde.
  • Offentlige myndigheder pålægges ved lov konsekvent at gøre erstatningsansvar gældende overfor personer, der begår hærværk mod offentlige ejendom.
  • Mængderabat på lovovertrædelser skal afskaffes.
  • Lokale forretninger, uddannelsesinstitutioner m.v. og borgere skal have mulighed for at udstille billeder i vinduer og lignende, lægge videoer ud på internettet m.m. af de, der har begået forbrydelser imod dem.
  • Forældrene skal i højere grad end i dag inddrages, når unge mennesker begår kriminalitet. Der bør være krav om at kommune og politi orienterer og inddrager forældre til børn og unge, der har begået kriminalitet.
  • Kommunerne skal i højere grad end i dag benytte muligheden for forældrepålæg og tilbageholdelse af børnecheck, hvis forældrene ikke lever op til deres ansvar.
  • Kommunerne skal i højere grad end i dag gøres økonomisk ansvarlige når unge mennesker kommer i kontakt med kriminalforsorgen. Derved øges kommunernes incitament til at gribe tidligt ind.
  • De nye teknikker mht. gps-armbånd skal søges inddraget særlig i relation til helt unge lovovertrædere, graffitimiljøet, rockermiljøet og bandekriminalitet.

Læs hele retsoplægget her.

Hvad synes du om forslaget? Er det noget regeringen bør kigge nærmere på, og evt. indføre, eller tror du ikke, at det vil hjælpe?

2

lørdag, 5. april 2008, 19:47

Selvom det ikke er partiet jeg stemmer på, så lyder det ærligtalt ganske fornuftigt. :9xo

3

lørdag, 5. april 2008, 19:47

Rigtig gode forslag.
Men man må passe på hvor man vælger at urinere i fremtiden så :roller:

AMD Athlon 64 Processor 3400+
2048MB DDR PC3200 RAM
ATI HD4850 512MB DDR3

4

lørdag, 5. april 2008, 19:50

Citeret

Oprindeligt indlæg af asgerbj
Rigtig gode forslag.
Men man må passe på hvor man vælger at urinere i fremtiden så :roller:

Hehe, der er jo så også heldigvis steder der er mere velegnede end andre. Alle kender vel efterhånden lugten i en smøge der er blevet overpisset i flere måneder - det er bestemt ikke specielt behageligt, og det kræver en masse ekstra rengøring at fjerne lugten.

Så må I drikke det mindre eller lære at holde jer :crazyeyes:

5

lørdag, 5. april 2008, 21:43

punkt 2 kræver en grundlovs ændring.

Men ellers syntes jeg det ser rigtigt godt ud.

Pilfinger

6

lørdag, 5. april 2008, 21:48

det vil jeg ikke tage stilling til nu :rolleyes:

7

lørdag, 5. april 2008, 21:56

Det er da en rigtig god ide.
Men lad os nu se om der sker noget.

8

søndag, 6. april 2008, 08:53

Politiet skal konsekvent skride ind overfor henkastning af affald, voldsom, generende beruselse og ulovlig urinering i det offentlige rum. Samfundstjeneste med rengøringsopgaver i det offentlige rum på minimum en uge kan anvendes som straf i sådanne tilfælde.

Haha, tror da lige jeg skal til at styre mine byture lidt så :cheers:

9

søndag, 6. april 2008, 18:10

Stemte ja. Men der er ikke noget nyt i det. Det er det samme som de altid har ment. Sammen med 99% af den danske befolkning. Gad godt se dem der er uenige. :D

Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
1000gb Seagate 7200.10 (lager)
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
LG GGWH20L Super Multi Blue
Windows 7 Ultimate

10

søndag, 6. april 2008, 18:31

Citeret

Oprindeligt indlæg af baloo
Stemte ja. Men der er ikke noget nyt i det. Det er det samme som de altid har ment. Sammen med 99% af den danske befolkning. Gad godt se dem der er uenige. :D

Det vil være noget helt nyt at få lavet sådanne ændringer i lovgivningen, så forhåbentlig vil ministeren se på forslaget, og så efterfølgende gøre med ved det.

Der er en herinde der synes det er dårligt, men personen har ikke givet sig til kende. Det kunne ellers være interessant at høre den persons holdning.

11

søndag, 6. april 2008, 18:32

Citeret

Oprindeligt indlæg af Macimuz
Selvom det ikke er partiet jeg stemmer på, så lyder det ærligtalt ganske fornuftigt. :9xo

Sidder med samme fornemmelse ;)

System :
Intel Core 2 Duo E6550
ASRock 4CORE1333-GLAN
Inno3D 8500GT 512mb
2 GB Kingston HyperX DDR2-800
WD Caviar 250 GB Sata II
Antec Trio-430 truepower psu

12

søndag, 6. april 2008, 19:52

Jeg synes at det lyder som en god ide. Der er alt for mange i Danmark som ikke har en skid respekt over for andre og deres ting. Dette skal der efter min mening gøre noget ved.

Intel I7 3930K Cooled by Phanteks PH-TC14PE
MSI X79 Big Bang Xpower II
16GB Samsung Green DDR3 PC3-12800 1600MHz
1x120GB Corsair Force Series 3 +1x250GB Samsung EVO 840 + 1x640GB Samsung SpinPoint F1
MSI GTX980ti 6G - Asus ROG SWIFT PG278Q
Asus Xonar Phoebus - Logitech Z4 - Sennheiser PC 360
Cooltek W2 - Corsair HX 1050W
L-S-P on Deviantart

13

søndag, 6. april 2008, 20:20

Citeret

Oprindeligt indlæg af Burger

Citeret

Oprindeligt indlæg af baloo

Det vil være noget helt nyt at få lavet sådanne ændringer i lovgivningen, så forhåbentlig vil ministeren se på forslaget, og så efterfølgende gøre med ved det.

Der er en herinde der synes det er dårligt, men personen har ikke givet sig til kende. Det kunne ellers være interessant at høre den persons holdning.

Korrekt ham kunne jeg også godt tænke mig at se og høre hans argumenter. :9xo

Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
1000gb Seagate 7200.10 (lager)
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
LG GGWH20L Super Multi Blue
Windows 7 Ultimate

14

søndag, 6. april 2008, 21:01

Man hverken kan eller skal tvinge folk til at have respekt for andre hvis der ikke er nogen grund til det. Kommer selvfølgelig også an på hvilken slags respekt der er tale om. Hvis bare er tale om en enderkendelse af at en politimand bare er en mand der er ansat til at holde ro og orden i vores samfund, så ja. Respekt er noget helt andet i min bog, men det er måske bare mig.

Den private og offentlige ejendomsret er kun ukrænkelig hvis man ikke er terrorist. Er man det, så man nada rettigheder. Passer mig dog også fint nok. Jo mindre rettigheder, jo bedre chance for succesfuld retfølgelse :D

Der har da altid været hensyn til offeret i en eller anden grad? Men det gælder jo kun ikke om at gøre offeret glad over den straf forbryderen får, men så vidt muligt prøve at beskyttet samfundet som helhed uden at "overdrive". Der er jo stor forskel.

Man kan ikke forhindre kriminalitet hverken ved forbyggelse eller trusler. Tror jeg ihvertfald ikke på. Men en begrænset effekt kan man jo nok nå med "forbyggelse". Spørgsmålet er bare hvilken pris det vil have.

At tvinge offentlige myndigheder & institutioner at fjerne grafiti inden for 24 timer er hul i hovedet. Intet mindre. Ingen tvivl om at grafiti ikke hører til i offentligt rum medmindre der er lavet en pæn udsmykning (med tilladelse naturligvis). Man kan ikke komme grafiti til livs bare ved at smide penge i et bundløst hul til at fjerne det. Det vil også koste en formue og bruge penge på noget der kun er en kortsigtet løsning ville være tåbeligt. Men man kunne jo give ungerne en bøde på 20.000 kr hver gang man bare SÅ dem med en spray-dåse i hånden. Så kunne de jo passende være med til at betale for deres svineri. Ved ikke hvad den økonomiske straf er for grafiti, men den er sikkert for lille. Men nu er politiet jo optaget af mange andre ting som er lidt vigtigere end grafiti.

Syntes dog det er en god idé at personer der deltager i et destrktivt sammenstød skal kunne gøres ansvarlig for de matrielle skader der sker. Men at gøre nogle få (dem der løber langsommest?) kolletivt økonomisk ansvarlig for hvad de andre aber laver er måske liiige en tand for meget? Hvordan kan man være ansvarlig for hvad andre, som man måske slet ikke kender, laver? Men man skal også passe på at det ikke rammer nogen som står ude på sidelinien og ryster på hovedet. Politiet har til tider svært ved at se forskel på nogen der kommer gående forbi en flok aber der ikke kan opføre sig ordenligt. Skræmmende nok måske, men sådan er det vel at være politimand i den situation. Er man i tvivl, så kan man jo altid "skyde efter benene" :p - Hvis jeg på et tidspunkt skal til demo imod EU eller hvad ved jeg, så skal jeg da passe på at jeg ikke får en regning fordi der er en eller anden abe der smadrer en rude fordi han tænker med røven.

At politiet og dermed også domstolene skal skride ind efter henkastning af affald og folk der står og pisser i en busk efter en bytur er venstre når det er "bedst" ... Har politiet ikke nok at gøre med rigtig kriminalitet i forvejen ? Lyder sådan da de jo siger at de er underbemandet i store dele af landet. Hørte forleden dag at der var én politibil i køge-omegnen. Fedt nok for de kriminelle ... mindre fedt for os andre.

At gøre kommunen ansvarlig, og dermed os skatteborgere der godt kan holde os i skinnet, er sgu lidt unfair. Så kommer de lovlydige bogere på nørrebro sgu til at betale mere i skat. Så kan vi rigtig få os nogle flere ghettoer for så er der da INGEN der gider bo i belastede områder. Ikke at jeg gad det under nogen omstændighed, men alligevel ... heh.

Men ja lad os åbne fængslerne og smide et GPS-armbånd på alle forbryderne.... og så giv os andre an fjernbetjening der giver dem stød og samtidig alarmere politiet der kommer og deler øretæver ud :D

Ej pjat ... GPS-armbånd kan vel godt virke i nogle få tilfælde, men personligt kan jeg ikke se at det skulle være nogen mirakel-kur. Går ikke ud fra at man har tænkt sig at straffe andre end tyggegummi-kriminalitet med GPS-armbånd. Man skal jo tage hensyn til offeret ikke sandt ? ... Læste jeg noget om tidligere.

Nej jeg stemmer ikke på de højre-orienterede venstre. Syntes generalt de er en flok vendekåber der skifter mening som vinden blæser. Men sådan er det jo med størstedelen inden for dansk politik efterhånden.

" Politicians are like diapers. They both need changing regularly and for the same reason "

... Ja, alt har to sider ... eller flere ... Ingen fordele uden ulemper ... Ingen gevinst uden tab ...

Bare en hurtig kort tanke ...

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "GrillRotten" (08.04.2008, 14:50)

15

mandag, 7. april 2008, 14:03

noget af det er ganske tåbeligt. Hvis folk ikke længere kan svine nogen til, så kommer det til at give et meget hårdere slag mod enten den offentlige arbejder eller mod samfundet generelt. At behandle folk med respekt er jo nærmest en selvfølge, altså noget man bare GØR... Hvis modparten er et røvhul, så har man selv ret til at være et.

Man kan ikke tvinge en bjørn til at være en mus, og det er hvad venstre prøver at gøre her.

At man derimod bliver udsat for en konsekvens (samfundstjeneste og rengøring af grafitti) er kun en god ting. Man sparer derfor på kommunearbejdere til at gøre det, og som kan bruge deres tid på at holde byerne rene.

Hmmm.... Måske vi skulle lave et "Tweak parti" med sloganet "Vi får Danmark til at køre som en veljusteret BIOS" :D :D

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

16

mandag, 7. april 2008, 14:48

Citeret

Oprindeligt indlæg af Foxx
Hmmm.... Måske vi skulle lave et "Tweak parti" med sloganet "Vi får Danmark til at køre som en veljusteret BIOS" :D :D

Ja og når det så ikke køre som vi gerne vil have det til så får problemet lige et slag. (ligesom computeren når den driller) :crazyeyes:

Intel I7 3930K Cooled by Phanteks PH-TC14PE
MSI X79 Big Bang Xpower II
16GB Samsung Green DDR3 PC3-12800 1600MHz
1x120GB Corsair Force Series 3 +1x250GB Samsung EVO 840 + 1x640GB Samsung SpinPoint F1
MSI GTX980ti 6G - Asus ROG SWIFT PG278Q
Asus Xonar Phoebus - Logitech Z4 - Sennheiser PC 360
Cooltek W2 - Corsair HX 1050W
L-S-P on Deviantart

17

tirsdag, 8. april 2008, 08:36

Citeret

Oprindeligt indlæg af recruit

Citeret

Oprindeligt indlæg af Foxx

Ja og når det så ikke køre som vi gerne vil have det til så får problemet lige et slag. (ligesom computeren når den driller) :crazyeyes:

jep.... med en stor fuldfed forhammer :P

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

18

tirsdag, 8. april 2008, 17:42

Er meget enig i hvad grillrottenb skriver.

Det med at man ligefrem skulle kunne få samfundstjeneste for at pisse ulovligt, er jo fuldstændig absurd i mine øjne. Skal man så også have samfundstjeneste hvis man laver en trafikforseelse - kører over for rødt f.eks.?!

Den med grafittien er i samme boldgade..kan lige se at institutionerne skal til at ofre mandetimer midt i weekenden på at fjerne grafitti - giver ikke meget mening for mig.

Tror generelt ikke at straffen i sig selv afholder en person fra at foretage noget kriminelt, tror ikke ret mange ville slå ihjel hvis der nu ikke var nogen straf for det. Uden at vide noget konkret om det, er jeg sikker på det i langt, langt de fleste tilfælde skyldes alt andet end at straffen er for lille, siden folk begår kriminalitet.

Synes konceptet med at "udstille" forbryderne er noget mærkelig. Man kan jo selvfølgelig argumentere med, at de "fortjener" det, men omvendt er det min opfattelse at retssystemet skal afgøre straffe og ikke privatpersoner. Desuden tror jeg folk kan se deres tilværelse som håbløs, hvis alle ser dem som bad guys, og dette kan jeg næppe forestille mig vil hjælpe på deres holdning.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.