Laptop kan ikke printe over netværk?

  • Hej


    Jeg er snart ved at gå amok. Jeg spurgte om dette problem på eksperten for laaangt tid siden uden nogen kunne hjælpe. Paster lige alt derfra, så i er up-to-date:


    Hej


    Jeg sidder med et lidt underligt og besværlig problem (windows undrer mig endnu engang).. here goes:


    Først mit netværk:


    Modem -> Linksys Wireless-G Broadband Router -> 3 computere på cat5 kabler, 2 laptops med wlan.


    Dene ene af computerne kører printserver. Denne, de to andre computere og den ene lap kører alle i samme workgroup, kaldet "MSHOME".


    Problemet er den sidste laptop.


    Laptoppen er en Dell Latitude, der kører Windows Xp Pro DK. Computeren, tager min far hver dag med på arbejde, og derinde logger han på deres domæne. Derfor er den ikke med i MSHOME workgroup'en.


    Her er så mit problem:


    Hvis jeg går ind i Netværksteder, finder den kun domænet fra min fars arbejde (som der selvfølgelig ikke er forbindelse til), og ikke MSHOME. Hvis jeg prøver at skrive \\server (navnet på min printserver) kan jeg ikke få kontakt, men hvis jeg skriver \\192.168.1.100 (ip'en på min printserver) kan jeg godt få forbindelse.. Når jeg så prøver at oprette forbindelse til netværksprinteren får jeg følgende fejl: "windows kan ikke oprette forbindelse til printeren. Enten blev printernavnet skrevet forkert, eller forbindelsen til serveren for den angivne printer er blevet afbrudt."


    Og her står jeg så nu... nogen ideer? alt er velkommet :)


    PS. Har nok glemt et eller andet, så skriv endeligt hvis der er nogen informationer i mangler.

    Kommentar: kenp
    16/09-2003 22:47:49 har du husket at oprette din far som bruger på den computer hvorpå printserveren er tilsluttet!!! (evt prøv at aktiver gæstekontoen)



    Kommentar: lecter
    16/09-2003 23:31:24 nu er det selve computeren der agerer printserver (kører windows 2003 server).. anyway, min far _har_ en bruger på serveren, og jeg kan også sagtens logge ind, men ikke forbinde printeren



    Kommentar: nmh
    17/09-2003 00:49:08 Har du husket at logge på din fars computer lokalt og ikke på hans domæne på arbejdet (det kan man godt, selv om der ikke er forbindelse til domænet).
    Hvis du under netværkstedet søger efter printerserveren med dens navn eller IP-adresse så burde den komme frem. Når du klikker på den vil du se alt hvad den byder ud, herunder printeren.
    Men det er måske sådan du faktisk har gjort det?
    Kan du godt komme i forbindelse med f.eks. et katalog på serveren og gemme og hente filer der?



    Kommentar: lecter
    17/09-2003 01:08:20 ja det er sådan han logger ind når han er herhjemme, han har en ekstra bruger der logger på uden om domænet. Men ved du om det kan lade sig gøre at oprette en bruger der "logger på" min workgroup uden at fjerne muligheden for at han kan logge på domænet når han er på arbejde?


    jeg er ikke heeelt med på hvad du mener, men jeg kan godt komme ind på serveren hvis jeg som sagt via explorer skriver \\192.168.1.100 jeg kan også godt komme ind på drevene, har dog ikke prøvet at hente noget..



    Kommentar: nmh
    17/09-2003 09:33:45 Du kan sagtens oprette en ekstra bruge på serveren. Brug f.eks
    det brugernavn og password, han bruger, når han logger på sin maskine uden om domænet. Det ændrer intet i hans situation på arbejdet. Men du må ikke begynde at pille ved hans medlemsskab af domænet på hans arbejde under nogle omstændigheder!!


    Printeren:
    Prøv at højreklikke på netværksteder i startmenuen. Vælg søg efter computer. Her skriver du computerens navn eller IP-adresse. Så skulle du efter et lille øjeblik gerne kunne se den.
    Når du så klikker på den skulle du gerne kunne se printeren.
    Prøv det og meld tilbage



    Kommentar: lecter
    17/09-2003 19:51:08 han _har_ allerede en bruger på serveren, og det er ikke det jeg spørger om. Jeg kører jo ikke domæne herhjemme, men har bare en workgroup. Mit spørgsmål var om det var muligt at gøre ham medlem af den workgroup herhjemme og at han kunne logge på domænet når han var på arbejde.


    kan ikke prøve det du foreslår lige nu, da min far ikke er hjemme, men tror næppe det vil virke, da jeg jo godt kan finde printeren via \\192.168.1.100 (printserverens ip), men får den besynderlige fejl.



    Kommentar: lecter
    18/09-2003 21:11:52 virkeligt INGEN der har en ide om hvad jeg skal gøre? :-(
    --


    Nåh, da vi lige er flyttet, og har sat det hele til igen, tænkte jeg at jeg lige ville prøve igen. Det gjorde jeg så igår, og det virkede fandme! Men efter laptoppen har været genstartet kunne den ikke printe igen. Ville så lige prøve at tilføje printeren påny, men nu kommer den med samme fejl jeg beskriver ovenover!


    HJÆLP! ;(


    Jeg har en mistanke om at det er et problem med serveren. For hvis jeg søger efter computere, og søger efter min workstation står der "Thomas (192.168.1.101)" Thomas er min workstations navn. Hvis jeg derimod søger på min servers ip står der bare "192.168.1.100" Altså, den finder ikke computernavnet. Min server kører Windows 2003 Server Standard Edition.