Fysik spørgsmål - Bremseskive

  • Står i den situation, at jeg har en fysik aflevering for til efter påskeferien. Er så støt på et spørgsmål jeg ingen anelse om hvad svaret et på :crazyeyes:


    Spørgsmålet lyder:


    For at en bil kan bremse, presses 2 bremseklodser ind mod en bremseskive. Hvilken betydning har det, at der er en bremseklods på hver side?



    Håber der er nogen der kan svare på det :D

  • Hvis der kun er tryk på den ene side, vil den vel nødvendigvis blive skubbet, så selve bilen kører skævt

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02
  • Varmefordeling.
    og selvfølgelig for ikke at belaste lejet i hjulophænget. sådanne en bremseklods bliver presset ind med flere tons.
    Brembo laver f.eks. kit til biler så de får flere bremse stempler. det hjælper med at forlele varmen yderligt og bremsen bliver derved meget lettere at dosere.
    en anden ting er fading. når almindelige bremser bliver meget varme begynder de at fade. så mister man bremsekraft.


    Håper det hjalp dig lidt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Varmefordeling.
    og selvfølgelig for ikke at belaste lejet i hjulophænget. sådanne en bremseklods bliver presset ind med flere tons.
    Brembo laver f.eks. kit til biler så de får flere bremse stempler. det hjælper med at forlele varmen yderligt og bremsen bliver derved meget lettere at dosere.
    en anden ting er fading. når almindelige bremser bliver meget varme begynder de at fade. så mister man bremsekraft.


    Håper det hjalp dig lidt.


    Helt klart noget jeg kan bruge, tak for det :9xo


    Skal måske lige siges at jeg har om Newton pt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Agerskov


    Helt klart noget jeg kan bruge, tak for det :9xo


    Skal måske lige siges at jeg har om Newton pt.


    Jeg tror bare læren er ude efter at hjullejet bliver holdt "neutralt" for sideværs pres ved at der presses fra begge sider.


    men der er mange forskellige krafter. i et hjulophæng. om man accelrerer, kører i frigear eller bremser med skiverne eller bremser med motoren..

  • når du kun har een bremseskive, så skal du bruge meget mere kraft til at bremse.


    Det betyder at der er mindre slitage ved flere klodser, der er større bremseoverflade - hvilket betyder at du skal bruge mindre kraft pr. bremseklods til at opnå det samme med een klods.


    Desuden, hvis du kører 1000 km/t i en bil der vejer 1ton, og du skal have den helt i hold med kun een bremseskive, så vil du afsætte så meget varme i den ene blok at det nok højestsandsynligt vil ødelægge klodsen.


    Du skal jo o tænke på mængden af energi du afsætter i klodsen, herunder hvor stor modstanden er for de 2 overflader ved en given kraft, så kan du os regne ud hvor meget energi du afsætter i dem ved et givent tryk og hastighed.


    og så lige, hvis man nu, hypotetisk set, kører 200 km/t og bremser helt til stop - som en nødbremsning. Så vil du - ved kun een bremseklods pr. bremseskive, afsætte mængder af energi sm du slet ikke kan forestille dig, og den energi skal jo et sted hen, f.eks. som varme i skiven - det vil blødgøre den, nok ikke de første 5000 opbremsninger, men efterhånden som tiden går, så vil den blive blød - og den dag man har allermest brug for det, så knækker lortet fordi at det er blevet mørt.


    Håber det kunne hjælpe lidt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ


    og så lige, hvis man nu, hypotetisk set, kører 200 km/t og bremser helt til stop - som en nødbremsning. Så vil du - ved kun een bremseklods pr. bremseskive, afsætte mængder af energi sm du slet ikke kan forestille dig, og den energi skal jo et sted hen, f.eks. som varme i skiven - det vil blødgøre den, nok ikke de første 5000 opbremsninger, men efterhånden som tiden går, så vil den blive blød - og den dag man har allermest brug for det, så knækker lortet fordi at det er blevet mørt.


    Skiven bliver skæv da stålet bliver blødere i øjeblikket - men i længden vil skiven varmehærdes, ikke blive blødere.

  • Nå du bremser udvider skiven sig når den bliver varm og på den måde bremser den endnu bedre..

    This post has been edited 176 time(s), it was last edited by FarFar^


    The Answer to Life, the Universe, and Everything = 42

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TosK
    Nå du bremser udvider skiven sig når den bliver varm og på den måde bremser den endnu bedre..


    Fis i en hornlygte.
    "alt" der varmes op udvider sig. men den bremser ikke bedre derfor. det er klodserne der bestemmer ideal arbejdstempraturen. og det er som følge af det klodsen er lavet af. man kan lave klodser der er super gode til at bremse og fading i praksis er umuligt. de kræver bare at der er noget varme i bremserne før de virker. sådanne bremser bruges til at køre løb men vil være totalt udulige i den almindelige trafik.

  • I teorien kunne du risikere at vride lejet skævt ved konstant tryk på den ene side af skiven, men det er teori ;) Reelt mindsker det kravet til styrken af bremseklodser samt bremse system, da trykket er mindre per klods..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Ved godt det måske er lidt åndsvagt at hive denne tråd op igen, men ville meget gerne høre hvad du svarede og hvad for en feed-back du fik tilbage.


    og så hvilket nivaue(stavebøf) du har fysik på, altså folkeskole, gym, uni( A, B, C osv.)


    Er selv lige startet på IB Diploma Programme, og har A fysik på Higher level, føj for den lede der er nogle vilde sager skal jeg lige hilse at sige...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WTF
    Ved godt det måske er lidt åndsvagt at hive denne tråd op igen, men ville meget gerne høre hvad du svarede og hvad for en feed-back du fik tilbage.


    og så hvilket nivaue(stavebøf) du har fysik på, altså folkeskole, gym, uni( A, B, C osv.)


    Er selv lige startet på IB Diploma Programme, og har A fysik på Higher level, føj for den lede der er nogle vilde sager skal jeg lige hilse at sige...


    Jamen jeg går på HTX har har fysik på A-irriterende. Vi fik egentlig ikke nogen karakter for opgaven, men bare flueben. :crazyeyes:


    Men udfra min forklaring fik jeg da et "Meget flot." Valgte for resten at bruge den forklaring FlexQ kom med.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Agerskov


    Jamen jeg går på HTX har har fysik på A-irriterende. Vi fik egentlig ikke nogen karakter for opgaven, men bare flueben. :crazyeyes:


    Men udfra min forklaring fik jeg da et "Meget flot." Valgte for resten at bruge den forklaring FlexQ kom med.


    Jamen tak for svar, var bare lidt nysgerrig. og tillyk med alle de flueben der sikkert har været;)