Elektronik

  • Jeg har fået udleveret teknikfags projekt i 3 g - design / produktion også kaldet mekatronik.


    Men det er desværre nogen rigtigt lorte projekter, hvor opgaverne er rimelig fastlagt. Mit valg er så faldet på at jeg vil fremstille en lyskasse til belysning af print.


    Det er i sig selv ikke så svært, men skal have fremstillet en styring til det, hvor man kan indstille tiden - helst digitalt også stopper den selv når tiden er gået, det vil også være godt med at man kan se resterende tid og måske en alarm der signalere slut.


    Jeg har forsøgt at finde nogen diagrammer, eller ideer til komponenter som kunne bruges, eller bare noget der ligner men rimelig forgæves så ville hører om der er nogen som kender sider med diagrammer, eller har ideer til hvad jeg kan undersøge af komponenter eller opstillinger.


    Beder absoult ikke om folk skal lave det for mig blot give nogen inputs / ideer, eller eksempler på lignende ting.

  • Lyder meget spændende :)


    Hvad har I lavet i løbet af året og hvilket udstyr har I brugt?


    Man ville kunne lave det med en ATmega16 chip, der har mange muligheder for tilslutninger, her kan du f.eks. skrive til LCD, bruge timere, lave tællere til kontakter osv. Vi brugte denne chip hele året i faget hvor vi kodede via BASCOM.


    Knunne forestille mig de forskellige simple programmer er ret ens, men har kun brugt det ene, så ved ikke om jeg kan hjælpe dig.


    Men det du umiddelbart har brug for i forbindelse med elektronikken er vel:


    Chip
    LCD (til skrivning af valgt tid, resterende mv.)
    Knapper til Start/stop, forøg/formindsk tid
    En eller anden form for alarm


    Men til dit egentlige spørgsmål, så find databladet på ATmega16 chippen, den vil du ihvertfald kunne bruge. Den kræver selvfølgelig en form for kort du kan skrive til den gennem, hvad har I her?

  • Det jo et "delt" fag så vi har arbejdet en del med "maskin teknik" også, men vi har leget med ociloscopet, NE555 tror jeg den hedder og sådan. - ikke det store, altså.


  • Jeg har lige googlet lidt på den chip for dælen den har mange muligheder, men den er liidt avanceret :(

  • ved ikke om jeg er helt væk fra sporet, men kan en astabil multivibrator(og nej ikk en dildo:P) gør det? der kan du lave sådan at den, ved at trykke på en knap, giver strøm ud af outputtet i et tidsrum hvor den så efter stopper med at give strøm ud, indtil man trykker på den knap igen. dertil kan du self sætte en coverter og noget på, så du kan få det ud i et digitalt display

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PaW^
    ved ikke om jeg er helt væk fra sporet, men kan en astabil multivibrator(og nej ikk en dildo:P) gør det? der kan du lave sådan at den, ved at trykke på en knap, giver strøm ud af outputtet i et tidsrum hvor den så efter stopper med at give strøm ud, indtil man trykker på den knap igen. dertil kan du self sætte en coverter og noget på, så du kan få det ud i et digitalt display


    Nej og Ja
    Du kan lave en oneshot af en 555 og lidt løse stumper. tryk på knappen og printet belyses i de 30 sekunder printet skal belyses f.eks.
    en anden mulighed er at lave det digitalt. der kan du bruge næsten hvad som helst. F.eks. en PIC processor.
    du kan have 3 knapper til 3 forskellige typer print. samt en timeout på låget til belysningskassen da UV lys ikke er det sundeste i denne verden. det er dog mest en gimmic (højere karakter).

  • Ja det er rigtigt den har en masse muligheder, og når du ikke kender til den er det nok både meget dumt og ambitiøst at sætte sig ind i dens muligheder samt kodningen af den, hvilket er sværest.


    Ved ikke rigtigt noget om elektronik ellers, så kan nok ikke hjælpe dig i denne omgang.


    God arbejdslyst med projektet :)

  • en One shot giver en puls af en bestemt varighed når man trykker på knappen. styk på knappen lyset er tændt i xx sekunder og slukker så.
    Der er ikke nogen pointe med at den bare skulle stå og køre i en uendelighed. og skiftevis tænde og slukke.

  • okay forstår dig nu :) også sådan jeg mente det :) går på andet år nu og der lavede jeg en lås med en astabilmultivibrator og så noget dekoder gøgl, så det passede til et 7segment display. så når man trykkede på en knap så talte den ned fra 5 og så stoppede da den nåede ned på nul. hvor den så blev resat til 5 igen.

  • Hvis jeg var dig, så ville jeg hive fat i en 4510 (binær decade tæller, hvis jeg husker rigtigt) samt en 4511.
    Med de to kan trigge 4510 til enten at tælle op eller ned, hvor 4511 dekoder det binære fra 4510 og giver output som du kan bruge til et 7-segment display.


    Der er et par ben på 4510 som gør at den enten tæller op eller ned, alt efter om de er lagt høj eller lav. På den måde kan du nemt smide et par kontakter på til at "tælle op og ned" med.


    Vil mene at du ret nemt kan lave et system med nogle AND- eller OR-gates, sådan at du kan trigge den til at tælle enten op eller ned når du skal indstille tiden, og at den tæller ned når den bliver sat igang.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PaW^
    okay forstår dig nu :) også sådan jeg mente det :) går på andet år nu og der lavede jeg en lås med en astabilmultivibrator og så noget dekoder gøgl, så det passede til et 7segment display. så når man trykkede på en knap så talte den ned fra 5 og så stoppede da den nåede ned på nul. hvor den så blev resat til 5 igen.


    Så har du højest kunne bruge en astabil multivibrator til clock.
    en binær til 7 sekment kalder man en BCD koder/dekoder