HHX, HTX eller STX?

  • Hej Tweak. I bliver simpelthen nødt til at hjælpe mig lidt her. Skal skrive min ansøgning til ét af de tre steder, til på fredag og er stadig meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.
    Mine karrakterer er som følge:


    Dansk skriftlig fremstilling, 12
    Dansk mundtlig, 10
    Dansk læsning, 10
    Matematik problemregning, 7
    Matematik færdighedsregning, 7
    Engelsk mundtlig, 10
    Engelsk skriftlig, 10
    Fysik & Kemi, 4
    Tysk, 4
    Historie, 7
    Samfundsfag, 10
    Geografi, 10



    Det skal lige siges, at vores Fysik & Kemi og tysk lærer, er den samme. Jeg syntes faktisk fagene er ganske interessante, men forstår absolut ikke noget af dem, når hun forklare. De eneste gange jeg rent faktisk har lært noget, er når vi har vikare.


    Anyhow. Jeg interesserer mig meget for IT, herhjemme - hvilket er grunden til jeg kunne finde på at vælge HTX - på den anden side, er jeg elendig til fysik - og selvom jeg godt tror jeg kunne lære det, nytter det jo ikke rigtigt noget når alle andre er på højere niveau end mig selv (Og det ikke er et begynderfag).


    HHX, syntes jeg også har nogle ret fede ting, kan godt lide konceptet med at det er internationalt og fremadrettet. På den anden side gider jeg ikke være revisor.


    STX, virker ummidelbart som et super sted også, det er nok mest mig sådan rent 'tøj mæssigt' men et eller andet sted, er det jo sagen uvedkommen. Men da jeg er meget sproglig, ved jeg ikke om dét er det rigtige sted... Og et eller andet sted, er jeg også bange for at det er folkeskolen om igen.


    Jeg er iøvrigt glad for at skrive, stile, digte, whatever - elsker det :)...


    So, har I nogle indputs? Hvad skal jeg vælge?


    Det bliver iøvrigt HHX/STX i Glamsbjerg, hvis I kan bruge det til noget - Hehe :)

  • Hvis du er sproglig må det da være STX.


    Du kan også tage HTX på kommunikations-linjen, men STX på noget sproglig linje, virker da umiddelbart mere rigtig.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • Nu ved jeg ikke hvor meget der er ændre på indholdet af den sproglige linje i en gym uddanelse siden jeg gik på GYM.


    Men dem jeg kender som har besluttet sig for at læse vidre, og var sproglige, har alle sammen været tvunget til at tage fag enten som HF kursus eller på VUC for at de kunne bliver optaget på deres vidregående uddannelser.


    Sagt på en anden måde, i mine øjne er den sproglige vej ikke en mulighed - det er lidt som at tisse i buskerne for at holde sig varm - det er sikkert super fedt de 3 år uddannelsen tager, men derefter bliver det bare rigtig træls.


    Hvis du tager en HHX kan du altså også blive andre ting end lige revisor - har du snakket med en studievejleder - både på din skole og på de to/tre steder du tænker på at søge hen til?


    Mvh Stubkier

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Nu behøver man så ikke just at blive revisor på en HHX. Jeg blev godt nok færdig der i 2002, dvs. før de lavede reformen om, men jeg har da sidenhen afsluttet en BA i international kommunikation og multimedier, og er færdig som cand.it ITKO'er her til sommer - så revisor er bestemt ikke den eneste valgmulighed efterfølgende ;)


    Nej, ved det godt :).. Men det var bare for at understrege, at jeg ikke vil ende med noget i dén dur.
    Du kender vel ikke tilfældigvis en webside hvor man rent faktisk kan se hvad man kan med de forskellige uddannelser, vel?


    - Har ikke snakket med min vejleder om hvad jeg rent faktisk kan bruge de forskellige retninger til, men vil jeg gøre i morgen så :)

  • Er enig med Burger, man behøver skam ikke ende ud som revisor og lignende bare fordi, at man har taget en HHX.


    Selv arbejder jeg som webudvikler, som er i en noget andet boldgade end det at være revisor.


    Anyhow, har ikke fortrudt at have taget en HHX.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zjapper


    Nej, ved det godt :).. Men det var bare for at understrege, at jeg ikke vil ende med noget i dén dur.
    Du kender vel ikke tilfældigvis en webside hvor man rent faktisk kan se hvad man kan med de forskellige uddannelser, vel?


    - Har ikke snakket med min vejleder om hvad jeg rent faktisk kan bruge de forskellige retninger til, men vil jeg gøre i morgen så :)


    http://www.ug.dk/

  • Har kigget UG.dk igennem, tror jeg har læst alt der var at læse på den side :D.. Men da jeg stadig er i tvivl, ville jeg gerne have nogle 'levende' indputs... Syntes nærmere Ug.dk's guides er salgsannoncer :)

  • Umiddelbart ville jeg mene du bør tage gymnasiet. Går selv i 3.g på HTX i Aalborg, og sidder sådan lidt og fortryder at jeg ikke valgte STX fra starten af. Ikke pga. det faglige, men mere pga. organiseringen på HTX, som er ret nedslående. Men det kan ske det kun er gældende i Aalborg?


    Som en anden skriver, synes dine karakter at ville på STX, men på den anden side, skal du nok forvente at læse ekstrafag/suplerende fag efter gymnasiet. Det kommer selvfølgelig an på hvad man nu ønsker at læse videre til efter gymnasiet. Hvis du har planer om et sabbatår, kunne denne evt. bruges til suplerende fag.


    Hvis du ønsker at læse et ingeniør-fag efter gym, kan jeg kun anbefale HTX, da du stortset kan komme ind alle steder ved at vælge fysik-linien. Da de fleste ingeniøruddannelser kræver Mat A, Fysik A, Kemi B.



    Har du nogle ønsker til hvad du ønsker at læse efter gymnasiet? Hvis der er, kan det være lidt nemmere at guide dig i den rigtige retning. Men husk, det man regner med at læse fra starten af, ikke altid er det man ønsker at læse efter gymnasiet.

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zjapper
    Tror ikke det bliver en ingeniør linie ihvertfald. Vil gerne have så lidt fysik jeg kan, om muligt slet ingen :)


    Mener ikke der er en linie på HTX der har Fysik under B-niveau. Det udelukker HTX en god del.
    Dog skal du heller ikke vælge HTX, kun pga. at din interesse for computer. Det kan vel også lade sig gøre på det almindelige gymnasium.


    Edit: Der er Fysik B i alle retninger. ;)

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

    Rettet en gang, sidst af Slammand ().

  • Jeg går på HTX 3 år og hold kæft, hvor har jeg fortrudt det imo.


    Det fint nok fagligt, og det da også en god klasse, men HTX passer bare ikke til mig, jeg er typen, som helst vil arbejde alene, her vil HTX stortset kun have gruppearbejde, eller gruppe orinterede opgaver.


    Derud over er der alt for mange naturvidenskabelige fag til mig, jeg kan i hvertfald ikke lide deml længere.


    Så er der klasse sammensætningen, det er totalt nørded miljø og for mange drenge, jeg savner damerne da det bliver for meget nørde hørm på htx.


    Så vil du på HTX skal du være klar på følgende;


    MANGE naturvindenskabelige fag!
    Gruppe arbejde
    Drenge klasser


  • På HHX har vi det samme med hensyn til gruppe arbejde etc. vi fremlægger konstant etc. Tror det er standard på samtlige uddannelser, dog kender jeg intet til STX, men en del til HTX og HHX...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Slammand
    Hvis du ønsker at læse et ingeniør-fag efter gym, kan jeg kun anbefale HTX, da du stortset kan komme ind alle steder ved at vælge fysik-linien. Da de fleste ingeniøruddannelser kræver Mat A, Fysik A, Kemi B.


    Arhh det er vist ikke helt rigtigt - Er det mere A MAT, B FYS og C kemi der kræves? Jeg kender ikke mange steder hvor man SKAL have haft kemi på B og slet ingen hvor de kræver det på A.


    Mvh Stubkier

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Stubkier


    Arhh det er vist ikke helt rigtigt - Er det mere A MAT, B FYS og C kemi der kræves? Jeg kender ikke mange steder hvor man SKAL have haft kemi på B og slet ingen hvor de kræver det på A.


    Mvh Stubkier


    Det eneste fag på A niveau (udover dansk som er obligatorisK) der er krav om på uni er Fysik A og der er vist kun 1 uddannelse. Resten kræver højst B niveau.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Stubkier


    Arhh det er vist ikke helt rigtigt - Er det mere A MAT, B FYS og C kemi der kræves? Jeg kender ikke mange steder hvor man SKAL have haft kemi på B og slet ingen hvor de kræver det på A.


    Mvh Stubkier


    Du har nok ret ;)
    Retter det lige. Vidste godt at kemi ikke behøves at være så højt. Men kunne ikke huske præcis hvor højt man skulle.
    Kom nok til at gå ud fra hvad jeg har af fag :P


    Dansk A, Matematik A, Engelsk B, Fysik B og Kemi C er vidst mest almindelig?

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

    Rettet en gang, sidst af Slammand ().

  • 1. HVAD FANDEN ER DER GALT MED REVISORER :boxing:


    2. Har kun haft positive oplevelser på handelsskolen, omend jeg ikke hvor meget du kan bruge det til som IT-teknikker


    har aldrig villet den vej selv, så jeg har heller ikke sat mig ind i det....

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02
  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Svan


    På HHX har vi det samme med hensyn til gruppe arbejde etc. vi fremlægger konstant etc. Tror det er standard på samtlige uddannelser, dog kender jeg intet til STX, men en del til HTX og HHX...


    Okay det passer sikkert, jeg hader bare gruppe arbejde :S