LINUX ekspert søges: Til opsætning af server

  • Hey Tweakers.



    jeg har nu igen begivet mig ud i det som jeg ser som det (næsten) umulige, at opsætte en linux server herhjemme hos mig selv. jeg har købt et domæne, og et DNS pegning abonnoment. MEN! jeg kan sadanedmer ikke finde ud af at sætte det op på min server. Jeg kørte windows server før, men eftersom at det var mega ustabilt valgte jeg ubuntu. Men eftersom det er linux skal man jo kunne lidt.



    Det jeg gerne vil bruge min server til er :


    1. at kunne hoste min hjemmeside og holde alle filer dertil.


    2. være FTP server


    3. at kunne være opbevaringslager for mig og min 3 kammier her i hjemmet.



    Serveren består af :



    2x Celeron 400mhz proccessore
    ABIT BP6 Mobo
    512mb ram
    1x 120gb hdd
    1x 250gb hdd
    2x Intel Netkort
    1x 3Com Netkort


    Ikke fandens hurtigt, men jo mindre strøm jo bedre :D .. hehe



    Det jeg søger er EVT rigtig rigtig god udskåret i pap-hjælp


    Og eller, at en ( hvis personen gider ) kommer forbi og hjælper mig med at sætte den op, self mod betaling.



    Det ville være til STOR STOR hjælp.




    Håbende forventninger, Raller.

  • Til din webserver vil jeg KLART anbefale Apache - den er let at sætte op, hurtig og den er udbredt hvilket gør support væsentligt bedre. Den bør være en del af en ubutu install. Du starter den med httpd. Config filerne ligger under /etc/httpd/conf/httpd.conf


    DNS'en vil jeg anbefale at du bruger gratisdns, der kan du selv styre alt hvad hjertet begærer.


    Du vil formentlig ikke kunne køre din egen mailserver, da de fleste udbydere spærrer port 25..


    Ang. ftp serveren, jeg kører selv med vsftpd gennem ssl - det virker som Hans i Grethe og er rimelig let at sætte op. Start med at udelad ssl delen og få bare en vsftpd op at køre. ftpd kan jeg ikke abefale, for mange huller og for dårlige muligheder.


    Ang. 3 - så skal du sætte samba op. Samba er en måde at dele mapper på et windows netværk. Config filerne ligger under /etc/samba - default config'en er slvforklarende. Jeg vil anbefale at du opretter de brugere der skal have adgang som users på linux'en og sætter deres sheel til nologin. Det gør det meget lettere at styre rettigheder end hvis du kører med selvstændige samba users.


    Sidst er der et par ting du skal huske.


    Backup - husk nu at tage backup, ikke kun af jeres filer, men også configs til dine services samt de ting der er essntielle for at din server kan køre


    Updates - jeg bruger Yum til at sørge for at min distro er opdateret, den kører hver nat (lige efter backuppen ;)).


    Antivirus - virus til en linux er næsten ikke eksisterende, men da du sætter serveren op til at være en samba server er det en god idet at smide en antivirus på den som dagligt scanner alt der lægges på samba shares'ene. Ligeledes hvis du har en mulighed for offentlig upload gennem ftp og/eller http er det en rigtig god ide at køre med en virusscanner.


    Maskinen du har valgt er alt rigeligt til en god og solid hjemmeserver, jgville dog nok smide 512MB ram mere i den og så ellers sørge for nogle hurtige diske.


    Når alt dette er sagt så vil jeg anbefale at du kører en FedoraCore istedet for ubuntuen - den er imho lettere at holde kørende og lettere at konfigurere end ubuntu.


    Jeg har selv de sidste 6-7 år kørt med en Fedora Server - den kører web, ftp, vnc, ssh, sms, vpn, samba mfl. Maskinen er en "gammel" IBM T41 med 2x250MB USB diske samt 2x60GB diske til backup. (snart 2x100GB). Udover dette kører jeg en sms gateway på den via gammu og en Nokia 6230 - jeg kan styre visse dele af den via sms og den kan give mig status beskeder via sms hvis der opstår en kritisk alarm. Desuden bruger jeg sms gateway'en til afsendelse af sms'er og modtagelse af sms'er i forbindelse med diverse konkurrencer. Seneste tiltag er vpn på den, så kan jeg altid få adgang til mine homedrev fra min mac når jeg er ude. :) web serveren er en Apache med Tomcat, så jeg kan serve html, php, jsp, cgi - dog har jeg endnu ikke fået sat asp op endnu :) Webserveren trækker fire domæner, tre i php (med og uden ssl) og et med jsp (uden ssl pt.). ftp serveren trækker ligeledes fire domæner, jeg kører kun ftp med ssl! Sambaen trækker enkelt subnet, uden printers og uden domaincontroller. Så hvis du skal bruge mere hjælp så skriv endeligt, jeg vil mene at jeg efterhånden har fået styr på det :)

  • Hey!! Tak for de super fede svar!


    Jeg tænkte på, TheOriginalTB, det skulle vel ikke være sådan at du skulle have tid / lyst , til at måske komme forbi min bopæl, og hjælpe mig evt ? ..


    hvis du altså har lyst / tid,




    jeg bider ikke :$



  • Det kan jeg da godt - men jeg arbejder ikke gratis :/ Jeg har efterhånden hjulpet så mange at jeg bliver nødt til at tage mig betalt for det :( Jeg vil dog meget gern hjælpe over msn eller mail. Hvi du kan få sat en ssh server op så kan jeg hjælpe remote ved at logge ind via ssh.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB



    Det kan jeg da godt - men jeg arbejder ikke gratis :/ Jeg har efterhånden hjulpet så mange at jeg bliver nødt til at tage mig betalt for det :( Jeg vil dog meget gern hjælpe over msn eller mail. Hvi du kan få sat en ssh server op så kan jeg hjælpe remote ved at logge ind via ssh.



    Jamen stik mig en pris :D .. Ellers hvis du lyster kan du lige stikke mig din MSN, så kan jeg fange dig, også kan vi sætte en ssh server op sammen evt over msn, også kan vi kigge på det derfra ?

  • Jeg kan klart anbefale Xammp:
    http://www.apachefriends.org/en/xampp.html


    Det er en apache server der kommer med php, mysql, en FTP server og lidt andet godt installeret på forhånd. Der medfølger en række installationsscripts og en god opsætningsguide. Har selv brugt det flere gange, og synes det er MEGET lettere at sætte op (selv første gang) end IIS fra M$.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU