Bo alene/sammen som studerende

  • Hey alle ..



    Har lige diskuteret lidt med de gamle, og de tror simpelthen ikke på at en studerende på SU kan bo i en lejlighed alene eller sammen.


    Det hele begyndte med at mig og min kæreste har snakket om at flytte sammen i en lejlighed, p.t. arbejder jeg på fuldtid og hun studere. Men til sommer begynder jeg højst sandsynlig også at studere igen så vi begge vil være på SU. Mit spørgsmål er så, om det er muligt for to unge studerende på su at flytte sammen i en lejlighed. Vi er begge indstillet på at have et studiejob ved siden af 2-3 gange om ugen fx.


    Har prøvet og regne på det, men har svært ved helt at finde ud af. så tænkte der helt sikkert er nogle udeboende studerende herinde der kan fortælle lidt af personlig erfaring om det kan lade sig gøre :) . Så vidt jeg selv er kommet frem til er en udeboendes SU ca. 4000kr om måneden eller er det mig der har fået forkerte informationer?


  • Man kan altid tage SU-lån :)

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

  • En udeboende's SU på en VIDEREGÅENDE uddannelse er på 5.007kr i 2008.


    Efter sommerferien skal jeg forhåbentligt selv flytte og regner med at finde en ungdomsbolig/kollegie med eget køkken og bad på mellem 27 til uendeligt stor så længe huslejen pr. måned ikke overstiger 3k


    Dertil vil jeg have mig et lille job ved siden af.


    Så vidt jeg husker (fra tidligere tråde omkring emnet) plejer folk vist at sige at de kan spise for ca. 2k om måneden.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2



  • Findes der et sted hvor man kan se eventuelle priser på studie/ungdomsboliger fx. Så for to personer spiser man for 4000kr om måneden, syntes jeg lyder meget meget vildt? :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DXC
    Findes der et sted hvor man kan se eventuelle priser på studie/ungdomsboliger fx. Så for to personer spiser man for 4000kr om måneden, syntes jeg lyder meget meget vildt? :)


    Du kunne jo starte med at fortælle i hvilket område I har tænkt jer at bo i. Østjylland er jo et vidt begreb ;)


    Og hvilket uddannelsesniveau er der tale om, for der er jo trods alt en mærkbar forskel på SU'en alt efter hvor langt man er kommet, og ligeledes hvor gammel man er.


    Det er somregel næsten ligeså dyrt at lave mad til en som det er til 2. Det er altid billigst at købe større portioner, så I burde ikke have problemer med at leve for under 4K selvom I er to.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DXC



    Findes der et sted hvor man kan se eventuelle priser på studie/ungdomsboliger fx. Så for to personer spiser man for 4000kr om måneden, syntes jeg lyder meget meget vildt? :)


    Ja, 4000,- er højt sat hvis det kun er til mad og toiletpapir... Men hvis det også dækker et par restaurantbesøg og en tur i biffen nu og da, så passer det måske meget godt.


    Der er også væsentlig forskel i pris på om du handler i Netto eller Irma/ ISO...


    Hvis lejligheden i skal bo i har eget køkken og bad, så kan I også få boligsikring.


    Angående SU-lån, så er det på omkring 2.500,- pr. måned pr. person - som så selvfølgelig skal betales tilbage efter endt uddannelse. Men hvis man skal have et lån, er det væsentligt billigere med et SU-lån end et banklån - for slet ikke at tale om forbrugslån...

  • Jeg regnede med en maks husleje (alt. incl. per person) på 2500 hvis det skulle hænge nogenlunde sammen. Det kan godt lade sig gøre at side for mere, men så bliver det nok på pasta og ketchup en del af tiden......


    /ask

  • Jeg bor sammen med min kæreste og vi har kun vores SU som indkomst + en opsparing til div uforudsete udgifter.


    Vi bruger ca 2600kr hver månede på det huslige = mad og div andre ting som man bare skal have. Så det kan sagtens lade sig gøre at leve kun på SU.


    Mvh Stubkier


  • Man skal være 20 eller over, eller være på videregående uddannelse for at for udeboende SU. For at kunne få udeboende SU som 18-19årig og på en ungdomsuddannelse, sker kun i specielle tilfælde. F.eks. man ingen steder har at bo.


    Jeg fik frem til da jeg selv udregnede prisen for at bo ude, med en husleje på omkring de 1500,- at min nuværende SU på omkring de 2400,- ville være nok til at dække husleje, internet, mobil, osv. Altså alle faste udgifter. Der efter kommer mad, drikkelse, osv.


    Quote

    Findes der et sted hvor man kan se eventuelle priser på studie/ungdomsboliger fx. Så for to personer spiser man for 4000kr om måneden, syntes jeg lyder meget meget vildt?


    Hvor meget man spiser på er helt tilfældigt. Mig om min far kan sagtens klare os med 1000kr., og vi kan sagtens bruge 2500kr. Kommer jo helt an på hvad man køber og hvor man køber det.


    Omkring de 2000 for 2 mennesker syntes jeg lyder fornuftigt.


    Prisen på et sted at bo, kommer an på hvor henne i Danmark vi snakker om.

  • selvfølgelig er det muligt, der er da masser af unge der bor ude og er studerende. der er jo også mulighed for at søge noget bolig støtte, jeg ved ikke hvordan det er med su osv. men kender da en del som bor selv og er studerende og med lidt job ved siden af og de får det da til at køre rundt, ikke fordi de lige har kassen og lever i sus og dus men det er jo også om at priotere hvad man vælger og spendere sine penge på.

  • Det altid muligt.. Nu kender jeg ikke priserne i Viby, men her i Nordsjælland, kan man få en hybel til 1900 om mdr., og en 1 værelset til lige omkring 2500kr. (Ikke ungdomsbolig)
    -Man skal bare kigge de rigtige steder.
    Maden kan man "altid" få råd til. Havregrød, spaghetti og ketchup er ikke det dyreste. Og så lige et glas vitaminpiller :crazyeyes:.
    Strøm, varme og vand kan man jo så spare på.
    -Så jo, hvis man virkelig vil, så er det skam muligt.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • altså mig og kæresten smider 1200 hver ind på en fælles konto hver måned, og det dækker helt fint, og vi lever da rimelig godt vil jeg sige, så det skulle da kunne lade sig gøre. mht. forsikring, skal i jo have en indbo, den ligger nok fra 1000Kr. og opefter, men det er jo noget med hvor mange penge i er dækket for. jeg har så oven i en ulykkesforsikring, den er i hvert fald ingen skade til, og den mener jeg koster ca. 1500.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nonsens


    det er muligt at i kan være dækket af jeres forældres. an på hvilken forsikring de har.


    Ja, tror mange indboforsikringer også dækker ens børn indtil de fylder 21 år. Det gjorde mine forældres i hvert fald.