Nogle fysik-"genier"? Vægtstangsprincippet

  • Sidder lige og tænker..
    Kan man beregne hvor langt fra midten hver især skal sidde, hvis man f.eks. er på en vippe, og vil have ligevægt?
    Altså, ta' f.eks en person på 50kg som sidder 2m fra midten. Hvor tæt på midten skal en person på 80kg så sidde?
    Og skal en person på 100kg sidde 1m fra midten?


    Tænkte her på om der fandtes en simpel formel..

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet 2 gange, sidst af urbananen ().

  • Rettet :D .
    Kan man så sige flg:
    Vægt på person 1/Vægt på person 2 x afstand til midten for person 1 = Afstanden til midten for person 2

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • Du skal opstille en ligevægt for situationen -> momentligevægt.


    En mand med massen M i afstanden X fra midtpunktet giver et moment på M*g*X hvor g er 9.82m/s^2.


    Så burde det være muligt at opstille en ligning. noget med M1 skal være lig med M2 :)


    Mvh Stubkier

  • Men eftersom tyngdekraften er den samme på begge sider, er det så nødvendigt at regne den med?

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af urbananen
    Men eftersom tyngdekraften er den samme på begge sider, er det så nødvendigt at regne den med?


    Man behøver ikke at regne med tyngdeaccelerationen da det jo er en konstant på begge sider af lighedstegnet og kan egentlig bare divideres væk som du selv siger :-)


    Så M1*X1 = M2*X2 (Det Stubkier skrev)


    Regneeks.


    M1 = 80kg
    M2 = 90kg
    X1 = 10m
    X2 = ubekendt


    80*10 = 90*X2


    <=>


    X2 = 80/9m = 8.88m


    Sådan har jeg da forstået det.


    EDIT: Skrivebommert


  • Jo, så får du det samme som den "formel" jeg gættede mig frem til. Var bare ikke sikker på den var rigtig

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Hvis det er noget du skal aflevere synes jeg du skal tage tyngde kraften med. Så kan du altid forklare hvorfor du kan fjerne den.


    Det du laver er som jeg også siger en momentligevægt. og for at man kan gøre det skal enheden jo være newton * meter.


    Mvh Stubkier

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Stubkier
    Hvis det er noget du skal aflevere synes jeg du skal tage tyngde kraften med. Så kan du altid forklare hvorfor du kan fjerne den.


    Det du laver er som jeg også siger en momentligevægt. og for at man kan gøre det skal enheden jo være newton * meter.


    Mvh Stubkier


    Det er det skam ikke. Har ikke afleveret andet end mit gode humør på arbejdspladsen de sidste mange år.. Bare noget som vi sad og spekulerede på her hjemme. Og vidste ikke helt om det kunne gøres så simpelt. Men det kan det jo så formentlig.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb