Kørekort

  • Ja, jeg skal til at starte på kørekort, og jeg er rent ud sagt pisse bange for det.
    Jeg har prøvet at sidde foran et rat én gang for at finde koblingspunktet og lad os bare sige, ham fyren der kan lave god kaffe indenfor et minut ville kunne ha åbnet en espresso café før jeg fik den *¤#% bil igang..


    Så er der nogle der har nogle "go'e fif's" til en fuldstændig newbie som mig? Er der nogle skilte/regler som man let kan blive forvirret af som man lige skal være ekstra opmærksomme på, eller sådan noget?


    Jeg starter forresten på Strandens Køreskole i Ishøj.

  • Jeg har ikke selv kørekort, men har kørt en dejlig masse bil alligevel (lovligt vel og mærke ;-))


    De første par gange er man ekstrem nervøs, eller det var jeg, men du skal bare tage det helt roligt og tage tingene som de kommer.


    Kobling og bremse i bund og start, og så let overgang hvor du giver slip på kobling og giver den lidt mere gas af gangen.



    Hmm vigtig regel, højre vigepligt.


    Du skal holde for alle der kommer fra din højre side, medmindre de har hajtænder som giver dem vigepligten. Regelen er sådan ca. sådan og måske blandt de vigtigste regler.


    En vigtig ting er dit udkig. Altid være på forkant når du drejer og passe på de "blinde" vinkler, altså der hvor der er en stolpe i bilen, der kan meget nemt gemme sig en cyklist bag stolpen.


    Desuden skal du huske ikke at fokusere på bilen lige foran dig, for så kører du ind i den. Når du kigger frem, så kig "langt", kig mod horisonten, selvom du måske ikke kan se den pga. andre biler, men sådan undgår du at køre ind i den foran kørende.


    Så skal du sørge for bare at tage det roligt og ikke gøre noget "pludseligt" eller spontant, medmindre du rammer nogen eller noget. Når du tager en beslutning, så før den videre, ikke tænke "jaa, neej, jo måske nej nej stop stop" Det ser dumt ud når man kører sådan ;-)


    Håber at det hjælper :cheers:

  • De fleste jeg kender samt mig selv har godt nok haft kørt en hel del bil inden man begyndte. Det bare finde den mest øde og forladte landevej og så få fx din far til og tage med ud og lære en lidt. Og hvis der skulle komme en bil i det fjerne kan man altid lige dreje ind til siden og holde stille indtil de er fordi.
    Sådan har langt de fleste jeg kender har fået noget erfaring og det er IMO guld værd lige og have et par timer inden, selvom det nu kommer rimeligt hurtigt. Og så længe man finder den mest øde vej overhoved er man næppe til farer for nogle, samt man har en med der lige kan overtage hvis det helt slemt.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

  • Det der med at finde koblingspunkten er lidt noget hø i mine øjne. Jeg startede på kørekort uden tidligere erfaringer og syntes også, at det var en smule bøvlet med at få den bil til at starte, fordi man skulle lede efter det magiske punkt. Senere gik det så op for mig, at det er langt nemmere blot at træde lidt på speederen med koblingen i bund, så motoren ryger op i omdrejninger. Derefter kan man slippe koblingen i et rimeligt tempo og bilen kører fremad. Den der kørelærer løsning med først at slippe koblingen langsomt uden at give gas, indtil bilen så småt begynder at ryste og er lige ved at gå ud, er en ret langsommelig måde at starte bilen på, men det giver da en ide om, hvordan pedal-systemet fungerer. Denne metode gør det samtidigt også meget nemmere, at køre i andre biler end den eller dem man nu er vant til at bruge til dagligt.

  • jeg var også kæmpe nervøs da jeg startede på mit kørekort, dog skal du ikke værer så bange for det, efter jeg havde været i "kravlegård" havde jeg kun meget få problemer med at starte osv. bare husk det er kun hvad du gør det til :)
    til sidst tænker du ikke på det mere, og husk hvis det er svært at komme igang for dig så husk på at bagefter så er der altid tid til en Durum eller lign. det hjælper lidt hvis der er nærver på :)


    held og lykke med det :)

  • Som sagt, du skal ikke bekymre dig om det..
    Der er en grund til du skal i kravlegården før du bliver sluppet ud i trafikken.. Så lærer du hurtigt hvordan det fungerer, det er faktisk meget nemt..

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Hej


    Den gang jeg tog køre kort der var der også en del som ikke havde siddet bag rettet før. Men det gik jo fint alligevel. Du kommer jo i "kravlegård" inden du kommer til at køre på vejen. Der skal du nok få mulighed for har lære at finde koblingspunktet.


    Jeg ser det ikke som en fordel at have kørt bil før. For så er der faktisk meget stor risiko for at du får nogle dårlige vaner allerede fra start. Så bare tag det roligt. Mød op hos din køre lære så kan han/hun nok lære dig det du har brug for.


    Held og lykke med det.



    P.S. Tager du kun til bil eller tager du også til mc??

  • Jeg er ved at tage kørekort som du måske allerede ved tAshDa, og kan sige, bare rolig, det med koblingspunktet, det kommer helt af sig selv efterhånden.
    1: Du kommer ikke ud på gaden og køre før du har været på manøvrebane, hvor man lige lærer det basale i en bil at kende.
    2: Koblingspunktet er ikke så slemt igen (Jeg synes også det har været det værste) Men her er en go lille regel som man skal huske. Når du holder i første gear og skal starte, så kom op til koblingspunktet(omkring halvt op med pedalen) imens du stadig holder bremsen nede, og når du så skal igang så slipper du bremsen, og sørger for at slippe koblingen lidt mere imens du giver den en lille smule gas, så bilen har noget at leve på. Så skal det nok gå :9xo
    Og det er vigtigt at huske hvis du holder stille et sted hvor der er chance for at trille tilbage ;)


    Der er intet at være bange for :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Henrik-
    De fleste jeg kender samt mig selv har godt nok haft kørt en hel del bil inden man begyndte. Det bare finde den mest øde og forladte landevej og så få fx din far til og tage med ud og lære en lidt. Og hvis der skulle komme en bil i det fjerne kan man altid lige dreje ind til siden og holde stille indtil de er fordi.
    Sådan har langt de fleste jeg kender har fået noget erfaring og det er IMO guld værd lige og have et par timer inden, selvom det nu kommer rimeligt hurtigt. Og så længe man finder den mest øde vej overhoved er man næppe til farer for nogle, samt man har en med der lige kan overtage hvis det helt slemt.


    Det er også hamrende ulovligt..... X(
    Desuden er der altid mulighed for at der dukker cyklist op bag et sving og hvis så ham uden kørekort panikker, fordi der pludselig dukker noget uforudset op og knalder ham ned.....Ja så er det ikke så god en ide mere, vel.....

  • Læs (og lær) teorien ... Tag nogle køretimer mv ... og så skal det jo nok gå. De fleste der tager kørekort kan alligevel ikke finde ud af at køre bil. Det er jo det de skal lære, men lærdommen slutter ikke just når de får kørekortet. Så starter den for alvor :))

  • Quote

    Det er også hamrende ulovligt.....
    Desuden er der altid mulighed for at der dukker cyklist op bag et sving og hvis så ham uden kørekort panikker, fordi der pludselig dukker noget uforudset op og knalder ham ned.....Ja så er det ikke så god en ide mere, vel.....


    Ulovlig eller ej syntes jeg og mange jeg kender stadig at det er en stor hjælp. Og hvis man finder en ordenlig lige og død vej at køre på og har en med som har styr over tingene så det ikke farligt. Så selfølgelig kører man da ikke på veje med blinde sving, burde da sige sig selv. Og hvis man er typen der gør i panik over ingen ting man også bare holde sig til gravlegården.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

  • Kørekort er sgu nemt nok. Man skal bare tage sig sammen og koncentrere sig lidt. Det vigtigste er at hvis man er i tvivl gør man enten noget eller også gør man ikke. Man gør noget hvis man er midt i trafikken. Når man er begyndt at gøre noget gør man det færdigt. Og så er det dummeste man kan gøre at undervurdere teorien.

  • sYNES også det var svært inden jeg gik igang med kørekortet, men på kravlegården lære man lynhurtigt koblingspunktet at kende.


    Jeg bestod faktisk teoriprøven idag med 0 fejl :clap:

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe
    sYNES også det var svært inden jeg gik igang med kørekortet, men på kravlegården lære man lynhurtigt koblingspunktet at kende.


    Jeg bestod faktisk teoriprøven idag med 0 fejl :clap:



    Tilykke :)



    Men til Tashda :) det skulle være en fornuftig køreskole ;)


    Koblinspunktet er lidt svært at fidne, jeg har fundet min metode at finde det på, Slipper kobling stille og roligt, finder der hvor den begynder at "trække" lidt omdrejninger, og så trykker jeg lidt på speederen og så er det bare at give slip efter den har køret et par mm :P


    svært at forklare, men øvelse gør mester :P


    og ja HOLD ALTID TIL HØJRE!! og tilbage fra det offentlige :P (ikke man gør det til hverdag men altså til køreprøven fik jeg kæmpe plus fordi jeg holdt tilbage for busser inde i kbh :hb:)

  • For de fleste (der er nogle få der bare aldrig lærer det) er det med at køre noget der falder naturligt når først man har prøvet det en del. Jeg vil da foreslå at du allierer dig med en ven/forælder e.lign. der har en bil og finder en stor øde parkeringsplads og så ellers øver i nogle timer (evt flere søndage). Store varehuse, byggecentre osv har som regel nogle egnede parkeringspladser. Det er bare lidt vigtigt at de er lidt øde. Både så du ikke skader en masse biler og så fordi at når man er så ny så hjælper det ikke ligefrem at der står en kødrand af folk der kigger!


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris


    Det er også hamrende ulovligt..... X(
    Desuden er der altid mulighed for at der dukker cyklist op bag et sving og hvis så ham uden kørekort panikker, fordi der pludselig dukker noget uforudset op og knalder ham ned.....Ja så er det ikke så god en ide mere, vel.....


    Det er derfor man kun gør det på en øde landevej ;) Hvor der INGEN sving er.


    Jeg har selv været ude og køre i en vens bil som lidt øvelse. Starter på kørekort på mandag, og er virkelig glad for at jeg kan finde ud af at køre bil, før jeg skal ud og prøve det i trafikken med kørelærer og det hele ! :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ramaskriget


    Det er derfor man kun gør det på en øde landevej ;) Hvor der INGEN sving er.


    Jeg har selv været ude og køre i en vens bil som lidt øvelse. Starter på kørekort på mandag, og er virkelig glad for at jeg kan finde ud af at køre bil, før jeg skal ud og prøve det i trafikken med kørelærer og det hele ! :D



    he he. Det er sku lidt skærmmende at du selv mener at du kan køre bil bare fordi du har kørt lidt i din vens bil. Selv når man har fået kortet så har man stadig meget at lære.

  • Prøv at se om du kan låne en traktor et sted, og køre rundt på deres mark.
    De går næsten aldrig i stå, og så kan man lige lære hvordan man skifter gir og alt det der snavs.


    -Synes i hvert fald det hjalp mig mget af vejen

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Jeg synes bare du skal starte med køreskolen som det første, og ikke bekymre dig alt for meget. Du kan være 100% sikker på at kørelæreren har prøvet elever som er værre end dig. De griner ikke af dig, og hvis de endelig gør, så er det ham/hende der er idioten.


    Jeg synes ikke du skal overveje at lade dig selv træne privat med venner eller familie, da de ikke er uddannede i at oplære en splinterny billist. Min gamle kørelærer fortalte i hvert fald at han foretrak elever som aldrig havde prøvet noget før i en bil, fordi at han så var fri for at bruge tid og energi bagefter på at fralære eleven dårlige vaner og forkerte ting.


    Derfor: Start som det allerførste hos en køreskole. Du starter med at bruge en hel dag i et sted der kaldes "kravlegården", sammen med 4-6 andre som er mere eller mindre lige så nye som dig selv. Så lad vær med at være nervøs - Gå ind til det med mod og oprejst pande, det er slet ikke så slemt. ;) De fleste mennesker tænker faktisk tilbage til køreskolen som en sjov og spændende tid i deres liv, det gør jeg i hvert fald.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe
    sYNES også det var svært inden jeg gik igang med kørekortet, men på kravlegården lære man lynhurtigt koblingspunktet at kende.


    Jeg bestod faktisk teoriprøven idag med 0 fejl :clap:


    Det gjorte jeg også :D Har dog haft kørekort i et par år, men kom til at køre lidt for hurtigt, sådan er det man lærer af sine fejl........... og jeg har HAR lært af mine ;)


    tAshDa: det værste du kan være er at være bange, det er faktisk et kæmpe problem og der findes midler til det, hvis det står helt slemt til.
    Jeg har en veninde som fik nogle beroligende piller af sine læge, de første par køretimer, og det hjalp meget!