Ordklasser i engelsk

  • Heej alle sammen


    Ved godt dette ikke er et studie forum! Men har virkelig problemer med de engelske ordklasser, så tænkte om nogle havde nogle brugbare links til en oversigt over dem og hvordan man lærer dem også sådan!


    På forhand tak for hjælpen

  • Googlede "engelske ordklasser"
    1. hit http://www.ci.kk.dk/skoler/ng/…am_Projekt/gramlist1.html


    Googlede "english word classes"
    1. hit http://www.ucl.ac.uk/internet-grammar/wordclas/wordclas.htm
    2. hit http://english.unitecnology.ac…es/exp_lang/pronouns.html


    Håber det var til hjælp..
    En anden god gang, så er Google (og hvis du ikke kan finde ud af at stave det du søger efter, så har ordbogen.com 2 gratis opslag hver dag) din ven... :hb:

  • alt det der ville være indlysende hvis det meste af engelsktimerne gik ud på RENT FAKTISK at SNAKKE engelsk i stedet for det grammatikpjat og dansktalende lærere.


    Et problem jeg vil tage op med MIN engelsklærer.... hvis de kan skabe en nødvendighed for at lære engelsk, så lærer man faktisk sproget ti gange hurtigere... og det igennem at de ikke snakker dansk i engelsktimerne, og det generelt at de forbyder eleverne at snakke dansk i engelsktimerne...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    alt det der ville være indlysende hvis det meste af engelsktimerne gik ud på RENT FAKTISK at SNAKKE engelsk i stedet for det grammatikpjat og dansktalende lærere.


    Et problem jeg vil tage op med MIN engelsklærer.... hvis de kan skabe en nødvendighed for at lære engelsk, så lærer man faktisk sproget ti gange hurtigere... og det igennem at de ikke snakker dansk i engelsktimerne, og det generelt at de forbyder eleverne at snakke dansk i engelsktimerne...


    Helt enig :) Min første engelsklærer gjorde sådan, og det var da langt mere lærerigt end hende vi havde efterfølgende som typisk bare kom ind i klassen med en gammel kasse med støvede bøger og så var det bare igang med at læse.... :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel


    Helt enig :) Min første engelsklærer gjorde sådan, og det var da langt mere lærerigt end hende vi havde efterfølgende som typisk bare kom ind i klassen med en gammel kasse med støvede bøger og så var det bare igang med at læse.... :rolleyes:


    Ligeledes enig. Jeg har selv prøvet hvor en lærer kommer ind, og efterfølgende snakker dansk hele timen igennem med undtagelse af når der læses noget op fra en bog eller lignende. Og hånden på hjertet, så var det altså ikke altid lige sjovt.


    Derimod fik jeg i hvertfald personligt langt mere ud af en anden lærer vi havde på et senere tidspunkt, der foregik al snak på engelsk, både lærer til elev og omvendt, samt eleverne individuelt. Det kan godt være at man måske snubler noget mere over ordene på den måde når man bliver kastet hovedkulds ud i det, men på længere sigt tror jeg bestemt at det kan gavne de fleste.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af engel


    Ligeledes enig. Jeg har selv prøvet hvor en lærer kommer ind, og efterfølgende snakker dansk hele timen igennem med undtagelse af når der læses noget op fra en bog eller lignende. Og hånden på hjertet, så var det altså ikke altid lige sjovt.


    Derimod fik jeg i hvertfald personligt langt mere ud af en anden lærer vi havde på et senere tidspunkt, der foregik al snak på engelsk, både lærer til elev og omvendt, samt eleverne individuelt. Det kan godt være at man måske snubler noget mere over ordene på den måde når man bliver kastet hovedkulds ud i det, men på længere sigt tror jeg bestemt at det kan gavne de fleste.


    Det eneste problem er at man risikerer at tabe de svageste der. Hvis man kun snakker engelsk og der er en eller to der absolut ikke kan finde ud af det, er de bare lost.
    Jeg tror på en god blanding. Og ren engelsk måske i gymnasierne. Måske på de højere niveauer kun. Jeg har selv haft en engelsklærer der blandede det lidt, med mest vægt på engelsk. Klart den dygtigste lærer jeg har haft imo. Og havde hele klassen med niveaumæssigt.

  • Min engelsk lærer snakker udelukkende engelsk i timerne, men selvfølgelig bliver ting ofte forklaret en ekstra gang til de som ikke er så stærke i faget. Det fungerer rigtig godt, men selvfølgelig skal der tages højde for at alle ikke er lige stærke i alle fag.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Izaka
    Min engelsk lærer snakker udelukkende engelsk i timerne, men selvfølgelig bliver ting ofte forklaret en ekstra gang til de som ikke er så stærke i faget. Det fungerer rigtig godt, men selvfølgelig skal der tages højde for at alle ikke er lige stærke i alle fag.


    Hos os bliver kun den gramatiske del forklaret på dansk, dette skyldes at når vi skal til eksamen så bliver den gramatiske del på dansk... Men som sagt så forgår resten på "clean" english :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Svan


    Hos os bliver kun den gramatiske del forklaret på dansk, dette skyldes at når vi skal til eksamen så bliver den gramatiske del på dansk... Men som sagt så forgår resten på "clean" english :))


    Det gramatiske er som regel også på dansk hos os, ellers tror jeg der var alt for mange som ville være helt lost.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasmusvn
    Lavede selv denne for nogle måneder siden, den er dog ikke perfekt.


    Tusind tak for den, har nemlig selv samme bog så sidehnvisningerne passer :hb:


    Den virker helt fin selvom du siger den ikke er perfekt ;)


    Er det fra HH, HTX eller STX du har haft den?

  • Gåt selv på stx, så bogen er derfra. Jeg lavede dog den liste, der er i bogen, om, da den var for rodet.


  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Slacker
    Det eneste problem er at man risikerer at tabe de svageste der. Hvis man kun snakker engelsk og der er en eller to der absolut ikke kan finde ud af det, er de bare lost.
    Jeg tror på en god blanding. Og ren engelsk måske i gymnasierne. Måske på de højere niveauer kun. Jeg har selv haft en engelsklærer der blandede det lidt, med mest vægt på engelsk. Klart den dygtigste lærer jeg har haft imo. Og havde hele klassen med niveaumæssigt.


    Ikke enig.


    Det kaldes "learning by doing" og fungerer efter min overbevisning for alle. Det er så bare lærerens job at sørge for at niveauet blivet holdt sådan at alle kan være med.

  • Ja okay.. Synes også bogen generelt ikke er særlig meget værd! Der står bare paragrafferne; men kan selvfølgelig godt bare være mig da jeg har lidt svært ved den :$

  • Nu læser jeg selv engelsk på universitetet, og jeg må sige, bl.a. efter at have kigget på ovennævnte hjemmelavede liste, at mange af de danske oversættelser af de engelsker termer kan jeg slet ikke huske fra min tid i folkeskolen eller i gym. for den sags skyld.


    Mængden af réel engelsk grammatik der gennemgåes i skolerne tror jeg er meget lille. Så lille, at jeg simpelthen ikke kan huske jeg har haft det.


    Men det er da klart, at når man beskæftiger sig med både dansk, engelsk og ikke mindst tysk, at det meget vel kan gå hen og blive for meget og for uoverskueligt. På dansk og engelsk bruger man jo mange af de samme begreber, men man kalder dem noget helt forskelligt, og man anvender dem også anderledes. Der er ikke noget at sige til, at det er svært.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Berleburg
    Nu læser jeg selv engelsk på universitetet, og jeg må sige, bl.a. efter at have kigget på ovennævnte hjemmelavede liste, at mange af de danske oversættelser af de engelsker termer kan jeg slet ikke huske fra min tid i folkeskolen eller i gym. for den sags skyld.


    Mængden af réel engelsk grammatik der gennemgåes i skolerne tror jeg er meget lille. Så lille, at jeg simpelthen ikke kan huske jeg har haft det.


    Men det er da klart, at når man beskæftiger sig med både dansk, engelsk og ikke mindst tysk, at det meget vel kan gå hen og blive for meget og for uoverskueligt. På dansk og engelsk bruger man jo mange af de samme begreber, men man kalder dem noget helt forskelligt, og man anvender dem også anderledes. Der er ikke noget at sige til, at det er svært.


    Jeg skal lige sikre mig at jeg forstår dig ret.. Du siger du ikke kan huske du har haft grammatikundervisning overhovedet, fordi der er utroligt lidt af det? Det kan man godt nok ikke sige for mit vedkommende 8o
    Jeg vil ikke sige der har været massive mængder, men jeg har da haft noget der ligner en time om ugen i snit helt tilbage fra 8. og op gennem de tre år jeg havde det på htx.

  • Jeg beskæftiger mig med det i dag, og de ting jeg har nu vækker ikke nogen minder. Ikke at jeg generelt husker meget af det jeg lærte i folkeskolen. Det er for lang tid siden.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    alt det der ville være indlysende hvis det meste af engelsktimerne gik ud på RENT FAKTISK at SNAKKE engelsk i stedet for det grammatikpjat og dansktalende lærere.


    Et problem jeg vil tage op med MIN engelsklærer.... hvis de kan skabe en nødvendighed for at lære engelsk, så lærer man faktisk sproget ti gange hurtigere... og det igennem at de ikke snakker dansk i engelsktimerne, og det generelt at de forbyder eleverne at snakke dansk i engelsktimerne...



    Tjaa nu hjælper det jo ikke meget du kan snakke engelsk hvis du ikke kan bruge grammatikken i det talte sprog. Og ja selvfølgelig skal der tales engelsk i undervisningen - jo mere jo bedre. Men grammatikken slipper du ikke for, hvis du vil ha et godt engelsk i tale og skrift - så måske skulle du blot tage dig sammen og få lært din engelske gramma :hb: