1

onsdag, 7. november 2007, 11:15

Halløjsa :D

Sidder lige og er ved at lave en opgave om Usa..

Kunne godt tænke mig at komme ind på emnet "Amerikansk Mad"

Tænkte så på om nogen af jer der kan fortælle mig hvad Amerikansk oprindelig Mad er. Altså, tænker på mad der ikke inspireret af andre lande.

:) Håber i kan hjælpe mig.. :)

// Crazyhandi

3

onsdag, 7. november 2007, 11:30

Umiddelbart kan jeg have svært ved at forestille mig, at amerikansk mad ikke har rødder i andre lande. Det hører jo ligesom til historien.

"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself."

4

onsdag, 7. november 2007, 11:30

Ovenstående (Burgeren;)) er så vidt jeg ved opfundet i USA. Men ellers er amerika jo en mosaik af kulturer, hvorfra de har fundet inspiration til deres madkultur, pizza etc..
Så generelt tror jeg ikke at deres madkultur er så unik for amerika, de har nærmere taget hvad de kunne bruge fra de kulturer der kom dertil, og så tilføjet lidt af deres eget (Deep Pan Pizza) :)

5

onsdag, 7. november 2007, 11:31

Jepper...!

Men problemet er at man ikke på disse hjemmesider får afvide hvilket mad der der er fra det almægtige USA!

ARhh.. Tak for svarene gutter!

Det var sådanne svar jeg søgte :)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "CrazYhanDi" (07.11.2007, 11:32)

6

onsdag, 7. november 2007, 11:45

Tja, hvis du bl.a. tjekker Arla's side ud, vil du få følgende svar.

Citeret

Mad fra USA
Det amerikanske køkkens omdømme hælder generelt til den tunge side, og der bruges typisk meget mere sukker, smør og fedt, end vi er vant til. Men det amerikanske køkken er også et mangfoldigt køkken med italiensk, arabisk, kinesisk, tysk islæt og mange andre traditioner. Den amerikanske kultur kaldes for ”the big melting pot”. Bagels kommer fx fra det jødiske køkken - ”beugel” betyder ring eller armbånd på jiddisch. Jordnødder stammer fra negerslavernes køkken i sydstaterne. Det amerikanske køkken er ligeså sammensat som det amerikanske folk. Amerikansk madlavning er varieret, farvestrålende og afspejler den rigdom af inspiration, der er skyllet ind over Amerika fra alle verdenshjørner.

Amerikanske madregioner
Amerikansk mad er langt mere interessant og varieret end massefremstillede burgere, pomfrittere og kakaomilkshake. Amerikansk madlavning er regional, og madkulturen kan opdeles i fem hovedområder, som hver har deres distinkte stil:

1. New England (Nordøstkysten) primært påvirket af britisk madtradition.
2. Sydvesten og Californien mest påvirket af spansk/mexicansk kultur.
3. Syden (staterne fra Virginia til Louisiana).
4. Cajun-creole (Louisiana, Florida) påvirket af fransk koloniherredømme og Afrika.
5. New York (den kulturelle identitet med en enestående kulinarisk profil).

Som land er USA trods alt ikke det ældste der findes, og ta'r man udgangspunkt i befolkningssammensætningen er det naturligt at konkludere, at det er en samling af meget forskellige ting. Men som man også oplever i bl.a. Danmark og andre europæiske lande så er maden fra de fremmede kulturer; østen, Mexico m.v. tilpasset lokalbefolkningen så meget, at man ligefrem kan tale om, at det reelt ikke er mexikansk mad.

7

onsdag, 7. november 2007, 13:01

Det er jo så også for at være imødekommende overfor de smags-standarder der er i forvejen i pågældende land, Burger.

Der er USA jo på sin vis anderledes da mange af mad-traditionerne er medbragt, ikke for at tilfredsstille en anden gruppe, men for at tilfredsstille sig selv, jvf. China-town og alle de andre kulturelle enklaver i de amerikanske storbyer.

Som sagt, USA består af disse kulturer. Der var jo ikke i forvejen en ærke-amerikansk kultur. Udenlandske indflydelser er jo en af grundstenene i den amerikanske tradition.

"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself."

8

onsdag, 7. november 2007, 15:17

det første jeg tænker på er American Cookies

10

onsdag, 7. november 2007, 17:49

Det første der lige slå mig var da donutten.
Den er da opfundet i USA

11

onsdag, 7. november 2007, 19:16

måske spareribs?

12

onsdag, 7. november 2007, 19:41

Det er fint nok I kan nævne en masse populær-produkter. Men det siger jo ikke meget om den traditionelle mad-kultur i USA. Vi fordøjer jo også stribevis af hamburgere, hotdogs, spareribs osv. herhjemme.

Jeg håber da ihf. ikke at det er dér opgaven vil fokusere.

Man skal jo over i noget ála når vi herhjemme betragter stegt flæsk med persille-sovs som en traditionel dansk ret.

For at dobbelt-citere Burgers citat:

Citeret

Det amerikanske køkkens omdømme hælder generelt til den tunge side, og der bruges typisk meget mere sukker, smør og fedt, end vi er vant til.

13

onsdag, 7. november 2007, 21:04

Amerikanske pandekager med sirup?

[LIST]i5 2500k @ 4.4GHz w/ Antec Kühler 620[/LIST][list]GIGABYTE GA-Z68AP-D3[/list][list]Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz[/list][list]XFX Radeon HD 5850 BE[/list][list]Corsair TX650 V2[/list][list]Creative SB Audigy SE[/list]

14

onsdag, 7. november 2007, 21:53

Hotdogs er da Dansk...

Men med drikke vare er Coca Cola vist fra "Guds ejet land" :))

15

onsdag, 7. november 2007, 22:07

Alt der er dyppet i frityre? :D

"The only thing that interferes with my learning is my education."
- Albert Einstein

16

torsdag, 8. november 2007, 10:41

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_dishes

desuden skal man også lige tænke på dem der allerede var der, nemlig indianerne ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ame…fusion_cuisines

hotdogs er ikke danske, de er bare blevet "danskificeret" til at have nogle almindelige danske ting på fx. remoulade.

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

17

torsdag, 8. november 2007, 10:44

Et andet emne du kunne skrive om kunne være amerikansk sygeforsikring eller mangel på samme.

Et ægte amerikansk måltid er vel en tur på mcdonalds :P

Hvis det skal være mere ægte kunne jeg forestille mig det var noget ligende det http://www.bones.dk/ har på menuen. Det er ihvertfald mit bud.

i7-7700K@5.2GHz (delidded) - AMD VEGA 64 - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.