"Hvad er ledighed"?

  • Hej, alle jer internationale gutter derude må godt lige vende opmærksomheden mod dette indlæg :P


    Jeg sidder og skal lave en rapport om ledighed, men så slår det mig langsomt, at jeg egentlig ingen anelse har om hvad det er.


    Nogle der har nogle sider eller selv ved noget om det? Skal bare have noget materiale :P


    Mvh Mathias

  • Det første afsnit i den artikel, der linkes til er meget vigtig (og ofte glemt/ overset):


    "Befolkningen kan opdeles i tre grupper: Beskæftigede og ledige, der tilsammen udgør arbejdsstyrken samt personer uden for arbejdsstyrken (fx børn, pensionister og langtidssyge).


    Når vi sætter tal på beskæftigelse og ledighed, taler vi kun om de personer, der indgår i arbejdsstyrken."


    Dvs. at hvis man kan flytte en masse personer fra "ledig"-gruppen over til fx "syge"-gruppen, vil det se ud som om ledigheden er faldet - men det betyder samtidig ikke at der er kommet flere i arbejde...

  • Jeg ved ikke om der er en officiel metode at opgøre antallet af ledige, men der har ihvertfald gennem tiderne været vidt forskellige måder at gøre det på som alt efter hvilken metode der vælges giver meget forskellige resultater så det skal man have med i overvejelserne.


    F.eks. fik den socialdemokratiske regering "fiflet" med antallet af arbejdsløse ved at lave mange muligheder for forskellige typer af orlov. Derved fik man folk væk fra listen af arbejdsløse og det så jo godt ud, men reelt var de jo en ligeså belastning økonomisk som hvis de havde været arbejdsløse.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------