Lave Vakum ved hjælp af tryk - Muligt ?

  • Jeps, står med en opgave her på Teknisk skole. Vil gerne have lavet et sugeplan til en fræser som kan holde nogle kobber plader fast ( Nok bare 3mm ). De har bare ikke Vakum pumper til deres maskiner, så kan ikke rigtig få sug.


    Kom til og tænke på at jeg engang så en simpel metode til og lave vakum hvis man havde tryk ( Har jeg i form at vores luftpistoler til og blæse emnerne rene. Er så lige om det er noget jeg bare har drømt eller der måske er lidt om det.


    Prøvet og lave en simpel tegning. Det grå er den plade jeg ønsker suget fast. Syntes ikke helt selv at det ville virke i virkeligheden, syntes bare og have set noget lign engang. Er det bare noget jeg har drømt eller kræver det en helt masse ?


    Er det til og forstå ?

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Jo det kan man helt sikkert. Har set mange pistoler og værktøjer til trykluft, som kan bruges til at suge lodde-affald væk osv.
    Ret handy hvis man ikke lige har mulighed for en støvsuger eller et eller andet fancy vakuum anlæg.

  • Har nemlig ikke mulighed for noget Vacuum, men regner bare med og kunne trække luften fra vores luftpistol. Er dog lige hvordan man går dette mest simpelt, har ikke ret meget tid til projektet. Der skal trods alt være kraft nok til og holde pladen rimelig godt fast.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Det vil nok virke meget godt med en lille modificering af det du har tegnet. Du skal nok have en form for ventil i indgangen til "T"-krydset, så du sikrer at der ikke kan blæses luft op den vej. Det du har beskrvet vil virke som en standart vand-stråle-pumpe, som du faktisk meget nemt ville kunne lave, og som kan give rimeligt vakuum med en alm. vandhane.


    /ask

  • hej


    det er rigtigt det hedder ejektor sug, og bruges meget i industrien til emner der er små, glatte og på anden måde svære at gribe om. Festo pneumatik har et rimeligt udvalg af div. ejektorer i forskellige størrelser, fælles for dem er at de bruger en masse luft, rigtig meget luft.


    Jeg har lige hurtigt ændret på dit design, så det kommer til at ligne de standarder vi bruger på arbejdet.


    Skal du beabejde det plade som du vil spænde op på den måde??? hvis ja med hvad??? fræser??

    Canon EOS 400D
    Canon BG E3
    Canon EF-S 18-55 (Kit) + EW-60C
    Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM + EW-78BII
    Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
    Canon Speedlite 430 EX
    Canon 0C-E3 Off-Camera Shoe Cord
    SanDisk Extreme III 2Gb + SanDisk Extreme III 4Gb

  • Ja, det er bestemt muligt. Vi bruger samme princip flere steder på mit arbejde til at suge ballasttanke osv. tomme.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af dna ().

  • Der skal fræses og bores i den plade, dog ikke noget helt vildt trods alt. Er van til og bruge sugeplan ude på arbejdet ( CNC Fræsning ), men der har vi bare dedikeret sug til det. Jeg laver et sugeplan som pladerne kommer til og ligge ned i, dvs at de ikke kommer til og kunne skride fra side til side, men suget skal "bare" sørge for at holde dem nede i den lomme som bliver fræst.


    Troede bare ikke at det kunne skabe nok sug på den måde jeg havde taget det ( ca. ), - Tænkte mere på noget ventil halløj.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet 2 gange, sidst af Henrik- ().