Byg en blink relæ

  • Hey
    jeg har en scooter hvor der sidder godt 50 dioder på i BLÅ.
    de er tilsluttet mit 12V scooter batteri på 6 AMP
    der er 1 modstand pr. diode.
    men jeg ville gerne lave en relæ hvor jeg kunne få det til at blinke.
    kan man det?
    altså sådan så jeg kunne have en kontakt med ON/BLINK/OFF


    og så en dreje kontakt som så kunne styre blinkene?

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • Dit indlæg hører da heller ikke til her, i hvert fald ikke med det sprog.

      i5 2500k @ 4.4GHz w/ Antec Kühler 620

      GIGABYTE GA-Z68AP-D3

      Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz

      XFX Radeon HD 5850 BE

      Corsair TX650 V2

      Creative SB Audigy SE

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shiver
    Jeg skal lige lære at tiltale folk pænt selvom jeg ikke er enig med dem!


    Snak pænt, hvis du ikke har noget konstruktivt at sige, så hold dig væk fra tråden!


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Mit indlæg havde skam stor relevans for tråden. Det er ikke lovligt at køre med blåt lys ude i trafikken, så hvorfor skulle manden have hjælp til det.
    Der er vel samme regler som med snak om warez osv.? Det må man heller ikke hjælpe med, for det er ikke lovligt.


    Jeg undskylder for mit brug af "fanden", men jeg syntes virkelig bare at det er latterligt at køre rundt ude i trafikken med lys overalt på scooteren/bilen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shiver
    Mit indlæg havde skam stor relevans for tråden. Det er ikke lovligt at køre med blåt lys ude i trafikken, så hvorfor skulle manden have hjælp til det.
    Der er vel samme regler som med snak om warez osv.? Det må man heller ikke hjælpe med, for det er ikke lovligt.


    Jeg undskylder for mit brug af "fanden", men jeg syntes virkelig bare at det er latterligt at køre rundt ude i trafikken med lys overalt på scooteren/bilen.


    Han har på intet tidspunkt skrevet at han kører ude i trafikken med blå lys! Det er lovligt at køre med blinkende blå lys på din egen grund.


    Det er jo også fint at snakke om torrents herinde, da man kan downloade trailere og demoer med det! Men det kan man jo også gøre noget ulovligt med!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af tAshDa


    Han har på intet tidspunkt skrevet at han kører ude i trafikken med blå lys! Det er lovligt at køre med blinkende blå lys på din egen grund.


    Det er jo også fint at snakke om torrents herinde, da man kan downloade trailere og demoer med det! Men det kan man jo også gøre noget ulovligt med!


    nemlig ! det skal kun bruges når vi holder ved vennerne og til træf.. IKKE i byen når jeg køre da jeg godt ved det er ulovligt! ville bare gerne vide hvad der skulle til for at det kommer til at blinke..

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af tAshDa


    Han har på intet tidspunkt skrevet at han kører ude i trafikken med blå lys! Det er lovligt at køre med blinkende blå lys på din egen grund.


    Det er jo også fint at snakke om torrents herinde, da man kan downloade trailere og demoer med det! Men det kan man jo også gøre noget ulovligt med!


    Nu skrev jeg jo også warez, og ikke torrents. Det er slet ikke lovligt at have andet end for og baglygte samt blinklys på en scooter som færdes i trafikken.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shiver


    Nu skrev jeg jo også warez, og ikke torrents. Det er slet ikke lovligt at have andet end for og baglygte samt blinklys på en scooter som færdes i trafikken.


    du må gerne have dioder ! de må bare ikke være tændt når der køres på veje.. og det bruges de heller ikke til..


    men kan ingen fortælle mig hvad der skal til for at få en diode til at blinke?

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Eth0
    men kan ingen fortælle mig hvad der skal til for at få en diode til at blinke?


    Det er tilladt at bruge det indvendige af hovedet. Sæt dem til et blinklysrelæ. Du nævner det endda selv i titlen på den her tråd :)
    Sæt kontakten til så f.eks. er slukket i midten, den ene vej går den gennem blinklys relæet, og den anden side går den direkte igennem.

  • Hvis du ved lidt om elektronik, forskellige komponenter og at lodde, så søg efter en "astabil multivibrator".. For det er sådan en der skal til for at du kan få dit lys til at blinke ;)

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shiver
    Mit indlæg havde skam stor relevans for tråden. Det er ikke lovligt at køre med blåt lys ude i trafikken, så hvorfor skulle manden have hjælp til det.
    Der er vel samme regler som med snak om warez osv.? Det må man heller ikke hjælpe med, for det er ikke lovligt.


    Jeg undskylder for mit brug af "fanden", men jeg syntes virkelig bare at det er latterligt at køre rundt ude i trafikken med lys overalt på scooteren/bilen.


    En anden gang, så holder du en ordentlig tone selvom du ikke er enig med folk. Du kan godt påpege problematikken med lovgivningen uden at svine hverken brugere her på siden eller andre sider til!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    En anden gang, så holder du en ordentlig tone selvom du ikke er enig med folk. Du kan godt påpege problematikken med lovgivningen uden at svine hverken brugere her på siden eller andre sider til!


    Ja okay, sorry.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xdream
    Hvis du ved lidt om elektronik, forskellige komponenter og at lodde, så søg efter en "astabil multivibrator".. For det er sådan en der skal til for at du kan få dit lys til at blinke ;)


    ved ikke en hel masse om elektronik endnu.. men kan finde ud af at lode..
    men er det sådan en ting jeg skal have fat i?

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Eth0


    ved ikke en hel masse om elektronik endnu.. men kan finde ud af at lode..
    men er det sådan en ting jeg skal have fat i?


    Ja med en astabil multivibrator vil du kunne lave lige præcis det blinklys du vil ha'... Du kan sågar selv bestemme hastighed og om det skal fade in og ud eller hvordan du vil ha' det.. Kunne forestille mig at du sikkert har spillet need for speed med det der neon gejl under.. Og der blinker det jo ikke bare det fader ind og ud... Det kan løses med ved at bygge en stabil multivibrator ;)

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xdream


    Ja med en astabil multivibrator vil du kunne lave lige præcis det blinklys du vil ha'... Du kan sågar selv bestemme hastighed og om det skal fade in og ud eller hvordan du vil ha' det.. Kunne forestille mig at du sikkert har spillet need for speed med det der neon gejl under.. Og der blinker det jo ikke bare det fader ind og ud... Det kan løses med ved at bygge en stabil multivibrator ;)


    okay.
    ja sådan vil jeg MEGA gerne have det !!
    har du evt en tegning over hvordan og hvad jeg skal bruge for at lave det?


    På forhånd tak :)
    Mark

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^
    Jeg ville til hver en tid vælge en 555.


    EDIT:


    xdream <-- En astabil multivibrator kan ikke bruges til at "fade" lyset med - der skal bruges en gang PWM.


    Hmm jeg har en gang bygget sådan en astabil multivibrator til at et "politi blink" og er da rimelig sikker på at jeg ved hjælp af et par variable modstande kunne bestemme hastighed og "fading" på blinket...


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Eth0


    okay.
    ja sådan vil jeg MEGA gerne have det !!
    har du evt en tegning over hvordan og hvad jeg skal bruge for at lave det?


    På forhånd tak :)
    Mark


    Jo skal lige prøve at kigge lidt efter diagrammet.. Tror stadig jeg har det liggende og rode et sted...

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.


  • kan det ikke bare købes hos brinck som samlesæt?

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU


  • På en astabil multivibrator har du kun to tilstande - on og off.
    Så sent på natten kan jeg ikke huske den præcise virkemåde, men eftersom at du oplader en kondensator som sidder på basen af den ene transistor (der bruges to), vil transistoren kun være ledende idét at der opnås høj nok spænding på kondensatoren.
    Derefter vil kondensatoren aflades igen, og det starter forfra.


    Derimod vil PWM give et lignende output, men med forskelligt potentiale - derved opnåes tilnærmelsesvis en sinuskurve for spændingen - og der har du din fader! :)