hvordan bøjer man spanske verber

  • Meget nemt for de regelmæssige:


    Presente (Nutid) for regelmæssige der har endelsen -ar som f.eks. Hablar, udskift endelsen med:


    -o
    -as
    -a
    -amos
    -áis
    -an


    for verber der ender på -er som f.eks. Comer:


    -o
    -es
    -e
    -emos
    -éis
    -en


    for verber der ender på -ir som f.eks. Vivir:


    -o
    -es
    -e
    -imos
    -ís
    -en



    og det står i sådan en rækkefølge:


    jeg
    dig
    ham/hende/det
    os
    jer
    de


    For uregelmæssige kan jeg ikke give grundregler da de jo som uregelmæssige har hver deres egen måde at blive bøjet på. Se evt. i en online translator.
    Håber det hjalp :cheers:

  • - er jeg den eneste der synes det kunne være lækkert at lave et forum der hed noget i stil med "skolehjælp.dk" eller sådan noget, for det er da lidt trælst at ot skal fyldes med skolespørgsmål (jeg kunne selv finde på det, men det er jo stadigvæk til gene at der konstant er skole spørgsmål) !


    :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af tAshDa
    - er jeg den eneste der synes det kunne være lækkert at lave et forum der hed noget i stil med "skolehjælp.dk" eller sådan noget, for det er da lidt trælst at ot skal fyldes med skolespørgsmål (jeg kunne selv finde på det, men det er jo stadigvæk til gene at der konstant er skole spørgsmål) !


    :)


    Du er skam ikke alene makker :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af tAshDa
    - er jeg den eneste der synes det kunne være lækkert at lave et forum der hed noget i stil med "skolehjælp.dk" eller sådan noget, for det er da lidt trælst at ot skal fyldes med skolespørgsmål (jeg kunne selv finde på det, men det er jo stadigvæk til gene at der konstant er skole spørgsmål) !


    :)


    Enig delvis, men det er jo et IT forum vi kan jo ikke dække det hele og syntes sådan set vi har nok i de grupper vi har nu.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Svan


    Enig delvis, men det er jo et IT forum vi kan jo ikke dække det hele og syntes sådan set vi har nok i de grupper vi har nu.


    Enig.. jeg mente et helt andet selvstændigt forum! det er jo netop et it forum, så der må jo være nogle hjemmeside nørder som ved hvordan man gør og som synes idéen var god - ja hvis ikke fænomenal :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af tAshDa


    Enig.. jeg mente et helt andet selvstændigt forum! det er jo netop et it forum, så der må jo være nogle hjemmeside nørder som ved hvordan man gør og som synes idéen var god - ja hvis ikke fænomenal :)


    Tjo det er da rigtig nok, men mon ikke der er et forum der minder eller er sådan et eller andet sted???

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Svan


    Tjo det er da rigtig nok, men mon ikke der er et forum der minder eller er sådan et eller andet sted???


    Jeg har brugt you-know-what, men jeg har simpelthen ikke kunne finde et sådan forum!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Der er i hvert fald bl.a. studieportalen.dk og tildels også studienet.dk. Er ret sikker på, der også er en del flere steder derude ;)


    Jamen det er jo mere steder man kan hente lektier, er det ikke? Nå.. Vi må nok holde snakken og køre den videre i en anden tråd, for det er da rimelig ot i en tråd der omhandler noget helt andet :)