Produkt ide

  • Hey, jeg har fået en rimelig god idé til et produkt som ikke er på markedet endnu, så hvad skal man egentlig gøre for at måske få sådan noget ud i verdenen? produktion, patent osv?
    Nogen der kan komme med noget hjælp, så ville det være nice :D
    :rules:

  • Jeg tror at du først og fremmest skal søge patent, sådan at der ikke er nogen der tyvstjæler din idé. Du skal måske også ud og snuse til markedet for overhovedet at se om der er salgsmuligheder i det produkt.

  • Det ville være en god idé at sende mig en PM om hvad idéen går ud på.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RAC
    Det ville være en god idé at sende mig en PM om hvad idéen går ud på.


    lol :T


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • Du skal være 100% sikker på dit produkt ikke er patenteret allerede, bare fordi det ikke er på markedet kan det snildt være patenteret, for f.eks. at beskytte et lignende produkt eller hvis det ikke er kommet i produktion endnu...


    Undersøg hvad der er på markedet som ligner dit produkt... Og forhør dig omkring, om andre end dig mener det er en lige så god idé...


    ellers tror det ville være en meget god idé at få dit produkt bygget op i et 3d program, som f.eks. SolidWorks... Der kan jeg godt være behjælpelig for en lille mønt :$


    EDIT: fandt lige det her


    Hvad kan patentbeskyttes?
    Et nyt produkt, apparat, en maskine eller fremstillingsmetode eller proces kan under visse omstændigheder patentbeskyttes.


    En patentbeskyttelse indebærer, at andre ikke må fremstille eller sælge produkter eller udnytte metoder eller processer omfattet af patentbeskyttelsen inden for det geografiske område, hvor beskyttelsen er etableret.


    For at kunne patenteres skal en opfindelse opfylde tre krav:
    • Den skal være ny. Nyhedskravet er absolut og strengt. Det betyder, at opfindelsen eller et identisk produkt eller fremstillingsmetode ikke må have været solgt, fremvist eller demonstreret offentligt, før ansøgningen indleveres.
    • Den skal have opfindelseshøjde. Det betyder, at det ikke må være åbenlyst for en fagmand fra det pågældende tekniske felt, ud fra den kendte teknik samt opfindelsens problemstilling at fremkomme med samme løsning.
    • Den skal være industrielt anvendelig. Det betyder, at opfindelsen skal kunne udmøntes i tekniske løsninger, der skal kunne fremstilles og eventuelt sælges.


    Kilde: http://www.patrade.dk/patent.php

  • Det koster penge at få et patent... Bare ansøgningen i Danmark koster 3k, hvis du virkelig tror på din ide ville jeg nok starte med at bygge dit projekt i en prototype som du ikke viser til nogen ud over måske din familie, for at se om det rent faktisk kan lade sig gøre. Nytter jo ikke at opfinde en 2 hjulet kontorstol, som bliver ved med at falde hehe.


    Du kan iøvrigt se mere her:
    http://startguiden.dkpto.dk/

  • tak for svarene gutter :D
    Men der er en del der synes min ide er fed (kom på ideen i 1.g da vi havde en projekt lignende dag hvor vi skulle kræere noget specielt)


    Men nu må jeg lige kigge på de links der, og finde ud af hvad jeg gør, tak :cheers:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sonico
    Damn du gør mig nysgerrig. Du har bare at sige hvad det er så snart du har de formelle ting på plads :P


    Skal jeg nok ;)

  • Du skal jo have en pænt stor kapital hvis du selv ville lave produktionen..

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af celfa
    Du skal jo have en pænt stor kapital hvis du selv ville lave produktionen..


    Det havde jeg heller ikke sådan rigtig tænkt mig, men ved bare ikke helt hvordan man gør med sådan noget, først skal jeg jo nok have patent på, og så skulle jeg måske sælge det til nogen som kunne producere og sådan, eller hvordan det foregår sådan noget :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Prectar


    Det havde jeg heller ikke sådan rigtig tænkt mig, men ved bare ikke helt hvordan man gør med sådan noget, først skal jeg jo nok have patent på, og så skulle jeg måske sælge det til nogen som kunne producere og sådan, eller hvordan det foregår sådan noget :crazyeyes:


    Det man kan gøre er at man kan lave aftaler med firmaer om at man vil vise dem noget som de ikke må producere bagefter. Så kan man forsøge at sælge dem ideen.
    Er ret sikker på at man siger man kan gøre netop det jeg siger her. Selvfølgelig kan det omgås hvis man virkelig vil..
    Det eneste idiotsikre er at have sit eget patent og så licensere produktionen til et firma.

  • Ja, som de andre siger er det helt sikkert en fordel af have patent fra start af.. men da det koster, og af den grund er en sats vil jeg råde dig til at få et enkelt (evt. simpelt) eksemplar fremstillet.. Prøv det selv, se om det virkelig fuldfylder det krav du håber det kan.. der efter, hvis du virkelig tror på det.. køb et patent..


    evt. få en 'prof' til at kigge på det.. lad vedkommende argumentere for "pros n' cons" som man siger...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Prectar
    tak for svarene gutter :D
    Men der er en del der synes min ide er fed (kom på ideen i 1.g da vi havde en projekt lignende dag hvor vi skulle kræere noget specielt)


    Men nu må jeg lige kigge på de links der, og finde ud af hvad jeg gør, tak :cheers:


    Så snart du har gjort din ide offentlig (f.eks. ved at fortælle den til andre) kan den ikke patenteres.
    Men som andre nævner, koster patenter rigtig meget. Hvor jeg arbejder laver vi typisk et patent til 15 lande og det ender som regel i omkring kr. 800.000,-

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fhqwhgad


    Så snart du har gjort din ide offentlig (f.eks. ved at fortælle den til andre) kan den ikke patenteres.
    Men som andre nævner, koster patenter rigtig meget. Hvor jeg arbejder laver vi typisk et patent til 15 lande og det ender som regel i omkring kr. 800.000,-


    800.000 for et patent? 8o av for *****

  • Ja snak med din bank og få ressurcer til det første omgang...



    Jeg havde selv en idé:


    Altså lave en ekstrem koncentreret energidrik, i en lille elixir flaske, som ser ret gammeldages ud, blåt/mørkeblåt, der hedder "mana". Har tænkt på idéen, men navnet er noget ret patenteret, eller hvad det hedder. Så manaBurn eller sådan noget der.


    markedet for sådan en vil være udlandet, da vi har mange restriktioner i danmark. Tyskland, og måske andre lande i europa ville være idéelt. :)


    Produketet kan promoveres til div lans, og Wow-arrangementer fx ..


    Sådan en idé jeg har gået og tænkt på, har desværre ikke ressurcer til at fører det ud i livet :boxed:

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

    Rettet en gang, sidst af betaboy ().

  • :9xo Det var sgu en fed idé :D Jeg skal nok lade være med at nakke den :ph34r:


    Hmm, har heller ikke helt selv ressourcer til min idé :rolleyes:


  • Og nu er der ingen der kan ta patent på det længere.
    Det nok vigtigste krav til et produkt, for at man kan tage patent, er at det er en nyhed. Så snart du har fortalt om din ide (på tweak, til skolebladet, whatever) kan man ikke længere tage patent på det.
    Nå du sender din patent ansøgning (den som koster kr 3.000,-) vil der gå (omkring) et år før du får svar. I den tid søger de om der allerede eksisterer et patent der ligner og laver en nyhedsanalyse. Hvis de så finder ud af at du har skrevet her på tweak, kan du ikke få patent på det. Hvis jeg ansøger om det kan jeg heller ikke. Selv hvis du får patentet (kunne jo være de ikke kiggede her) kan jeg om 5 år skrive til dem at din ide har været skrevet her, INDEN du ansøgte om patentet, og dit patent vil forsvinde.


    Hvis man virkelig er seriøst med at ville have et patent, er det vigtigt at man ikke fortæller sin ide til nogen.
    Normalt kan man få et patentburea til at lave ansøgning og nyhedsundersøgelsen osv for en, men det koster også mange penge. Det billigste burea vi bruger tager omkring kr. 45.000 for at lave det til dig. Derefter skal man stadig betaler de her kr 25-40.000 per land man skal have patent i. Inden du overhovedet kommer til lande-patenter har du sikkert brugt et par hundrede tusind.


    Men igen, hvis du fortæller om ideen er den ubrugelig.


  • Så er det meget godt min idé ikke rigtig er offentlig, og har ikke skrevet det nogle steder eller noget i den stil hvor de ville kunne finde det :ph34r:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Prectar


    Så er det meget godt min idé ikke rigtig er offentlig, og har ikke skrevet det nogle steder eller noget i den stil hvor de ville kunne finde det :ph34r:


    men du havde jo brugt det på 1g, det må vel være det samme som at fortælle andre om det ?