Opdatering af reglerne om kopiering, og en opfordring til de faste brugere

  • Da der hver dag kommer flere nye brugere til, vil vi fra teamets side gerne bede alle om at være med til at give dem så god en velkomst som muligt. Når man er ny og urutineret bruger på Tweak.dk, så er det vigtigt, at man ikke bliver skræmt væk af folk der vil slå en oveni hovedet fordi man måske ikke har placeret en tråd korrekt.


    Derfor vil vi gerne bede jer om at bruge jeres energi på at tage pænt imod nye brugere, og i stedet sende en report til en moderator som så nok skal tage sig af at flytte tråden, og oplyse den nye bruger om grunden. På den måde, kan vi forhåbentlig blive bedre til at fastholde de nye brugere der kommer til, og dermed sikre en god udvikling her på siden, i stedet for at skræmme dem væk ved en knap så pæn velkomst.


    Tweak.dk skal gerne være et sted hvor både rutinerede og urutinerede brugere kan stille spørgsmål og få kvalificeret hjælp, for der er jo ingen tvivl om, at tilsammen, så ligger vi rent faktisk inde med en enorm mængde viden.


    Så falder I over en ny bruger der ikke helt kan finde ud af tingene, så husk på dengang I selv var nye, og vær med til at forlænge deres ophold her. Med tiden skal de nok lære både de skrevne og de uskrevne regler at kende.




    Udover dette, så har vi, i et forsøg på at gøre det mere overskueligt hvad man må og ikke må når det kommer til kopiering, ændret noget på den sticky der tidligere refererede loven omkring kopiering/ripping.


    Vi håber at ændringerne er med til at hjælpe jer når I har nogle tvivlsspørgsmål om hvad I må og ikke må. Hvis I mener det ikke helt er nok, er I naturligvis altid velkommen til at sende en PM til en fra teamet, så skal vi hjælpe så godt vi kan.

  • Øhh der er da ikke noget med privat brug. I må da ikke tage et af mine billeder og bruge til privat brug selvom det ligger på min hjemmeside.


    Hvis reglerne var sådan var der jo heller ikke noget problem i at ligge mp3 musik ud på nettet så folk kunne hente løs det er jo bare til privat brug og helt i orden...


    Den går vist ikke lige :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Øhh der er da ikke noget med privat brug. I må da ikke tage et af mine billeder og bruge til privat brug selvom det ligger på min hjemmeside.


    Hvis reglerne var sådan var der jo heller ikke noget problem i at ligge mp3 musik ud på nettet så folk kunne hente løs det er jo bare til privat brug og helt i orden...


    Den går vist ikke lige :)


    Når man ligger ulovlige MP3 filer ud på nettet, er det jo heller ikke til privat brug, vel?

      i5 2500k @ 4.4GHz w/ Antec Kühler 620

      GIGABYTE GA-Z68AP-D3

      Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz

      XFX Radeon HD 5850 BE

      Corsair TX650 V2

      Creative SB Audigy SE

  • Quote

    Originally posted by Nice2u


    Når man ligger ulovlige MP3 filer ud på nettet, er det jo heller ikke til privat brug, vel?


    Hvis jeg køber en cd og laver om til mp3 hvilket er helt lovligt. Så ligger jeg den lige på min side fordi så kan jeg jo høre den alle steder uden at skulle slæbe min cd med.


    Men derfor må du jo ikke hente den ned.


    De billeder der ligger på min side er lige så beskyttet som den mp3 fil er. Det er mine billeder jeg ejer dem og hvis de bliver hentet ned uden tilladelse er det ulovligt lige så vel som hvis du henter en mp3.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Øhh der er da ikke noget med privat brug. I må da ikke tage et af mine billeder og bruge til privat brug selvom det ligger på min hjemmeside.


    Hvis reglerne var sådan var der jo heller ikke noget problem i at ligge mp3 musik ud på nettet så folk kunne hente løs det er jo bare til privat brug og helt i orden...


    Den går vist ikke lige :)


    Det står faktisk på infokiosk.dk :)


    Ophavsretten gælder også på nettet. Det betyder, at du ikke frit må kopiere andres ophavsretligt beskyttede materiale, blot fordi det er tilgængeligt på en hjemmeside. Digital kopiering af ophavsretligt beskyttet materiale fra nettet må kun ske til personlig brug for dig eller din husstand.


    Derudover er kopiering kun tilladt, hvis du har indgået en aftale med rettighedshaveren, eller hvis det fremgår af hjemmesiden, at kopiering er tilladt; fx er det tilladt at gengive skriftligt materiale fra denne hjemmeside, så længe der ikke er tale om en selvstændig kommerciel udnyttelse heraf.


    Så man må åbenbart gøre det så længe man ikke offentliggører det overfor andre. Mht. MP3 filer så ligger en del af den kriminelle handling i, at du gør den tilgængelig for andre.

  • Den tror jeg simpelthen ikke på holder.


    Hvis det var lovligt kunne alt jo nakkes fra nettet lovligt. Lig mp3 op under password side giv password til alle. Jeg har ikke gjort det offentlig tilgængeligt de har bare gættet mit password sådan free musik til alle.


    Hvis det her er tilfældet så skal jeg om ikke andet til at kopiere materiale i stor stil.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Den tror jeg simpelthen ikke på holder.


    Hvis det var lovligt kunne alt jo nakkes fra nettet lovligt. Lig mp3 op under password side giv password til alle. Jeg har ikke gjort det offentlig tilgængeligt de har bare gættet mit password sådan free musik til alle.


    Hvis det her er tilfældet så skal jeg om ikke andet til at kopiere materiale i stor stil.


    Du kan da godt prøve den undskyldning og se om nogle hopper på den.
    Loven er som den er, uanset om du syntes det giver mening. Det kan vist ikke gøres mere klart end det Burger linkede, og det kan da slet ikke diskuteres. Sådan er det nu engang.
    Jeg kan da også godt downloade et kæmpe batman logo og bruge det til baggrundsbillede, uden at det er ulovligt. Hvis jeg derimod starter et firma op og bruger det til logo er det jo lidt en anden sag. Det samme gælder jo billeder der ligger på din hjemmeside.
    Syntes da den lov giver fuldstændig mening og forstår ikke hvorfor du ikke syntes det.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad


    Du kan da godt prøve den undskyldning og se om nogle hopper på den.
    Loven er som den er, uanset om du syntes det giver mening. Det kan vist ikke gøres mere klart end det Burger linkede, og det kan da slet ikke diskuteres. Sådan er det nu engang.
    Jeg kan da også godt downloade et kæmpe batman logo og bruge det til baggrundsbillede, uden at det er ulovligt. Hvis jeg derimod starter et firma op og bruger det til logo er det jo lidt en anden sag. Det samme gælder jo billeder der ligger på din hjemmeside.
    Syntes da den lov giver fuldstændig mening og forstår ikke hvorfor du ikke syntes det.


    Det giver på ingen måde mening nej og nej jeg vil ikke mene du kan hente noget som helst ned og bruge på nogen måde uden tilladelse og ja jeg vil da helt sikkert også forfølge en sag skulle jeg tage nogen i det.


    Hvis det gælder for en type materiale gælder det jo for alt. Hvis det er lovligt at hente et billede der er tilgængeligt på nettet til privat brug lovligt gælder det også for en mp3. Som det står bliver der jo ikke gjort forskel.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Det giver på ingen måde mening nej og nej jeg vil ikke mene du kan hente noget som helst ned og bruge på nogen måde uden tilladelse og ja jeg vil da helt sikkert også forfølge en sag skulle jeg tage nogen i det.


    Hvis det gælder for en type materiale gælder det jo for alt. Hvis det er lovligt at hente et billede der er tilgængeligt på nettet til privat brug lovligt gælder det også for en mp3. Som det står bliver der jo ikke gjort forskel.


    Jo der er rent faktisk en forskel. Det er ikke ulovligt at ligge billeder ud på nettet, men det er rent faktisk ulovligt at ligge musik ud fordi du ikke har rettighederne til det.


    Af samme grund må folk heller ikke tage dine billeder og offentliggøre dem hvis ikke du har givet dem lov.


    Du skal huske på, at der skelnes imellem det private og det offentlige rum.


  • Jaja men det jeg mener er at lige meget hvilken musik, program, spil jeg finder på nettet så har jeg fundet det offentlig på nettet og hentet det til privat lukket brug. Det kan jeg så ikke straffes for....


    Hvis det kan gå med billeder kan de også med alt andet.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Jaja men det jeg mener er at lige meget hvilken musik, program, spil jeg finder på nettet så har jeg fundet det offentlig på nettet og hentet det til privat lukket brug. Det kan jeg så ikke straffes for....


    Hvis det kan gå med billeder kan de også med alt andet.


    Du kan slet ikke sammenligne de to ting. Musikken, programmet og spillet er højst sandsyneligt lagt på nettet uden rettighedhavers tilladelse og derfor fortsætter ulovligheden naturligvis når du henter det ned og anvender det.


    Billederne har du selv lagt ud, og det er derfor op til dig selv at forhindre folk downloader dem og bruger dem privat. De må godt ifølge lovgivningen, så længe det kun er til privat brug.


    Det er det der står i loven, og det er vi så nødt til at forholde os til, og der er egentlig ikke mere i den diskussion. Du kan prøve at tage det op med kulturministeriet, men de hjælper ikke med fortolkning af loven, og svartiden er over 1 år ;)


    De anbefaler desuden selv, at man ved fortolkningsspørgsmål henvender sig til en advokat.



    Og synes så, at vi nu skal give plads til det oprindelige budskab i tråden.

  • Tjaa jeg kan jo bare forholde mig til hvad der står.


    Der er frit slag på nettet til privat brug hvilket gælder alt. Hvad en eller anden så har overtrådt ved at ligge det op ved jeg jo ikke noget om og er ham der skal til ansvar for det da det jo er ham der bryder loven og ikke mig.


    Dermed frit slag i frem tiden damn jeg skal til at suge noget warez til mig.


    Hvis fortolkning af det der står på den side skal tages alvorligt så er vores rets system da godt nok langt ude i tovene.


    Vi kan også vende den lidt om. Musikere for kompensation fra staten fordi deres ting bliver kopieret... hvor ligger min chek så i den sammenhæng??

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Det er da logisk at ting som private fotos osv. man smider paa nettet holder op med at vaare private og frit kan bruges af alle og enhver til private formaal... hvis man vilde forhindre at folk brugte ens ting kunde man jo bare lade vaare med at smide det paa nettet.. det kan jo ikke komme bag paa nogen at alt man smider paa www er Fair Game for alle med en internetforbindelse..


    Jeg har et problem der minder meget om dette i min shop.. jeg har massere af tegninger osv. i mine udstillings vinduer og folk har en underlig ide med at stoppe op og stjaale dem med deres mobil telefon kamara og i starten pissede det mig totalt af.. intil jeg undersogte loven of fandt ud af at jeg ikke kunde brokke mig.. folk er i deres fulde ret til at tage fotos af mine tegninger da de er stillet til offentlig skue.. paa samme maade som man maa fotografere en statue der er udstillet i det fri osv.. at de ikke maa bruge dem til f.eks logo til eventuel virksomhed er en helt anden snak..


    Personligt mener jeg at man ikke kan stille noget mere til offenligt skue end paa http://www.. hehe.. med mindre det er en plakat stanner paa raadhusplasen..


    Fed7haS


    PS undskyld det IKKE danske tastatur

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Det giver på ingen måde mening nej og nej jeg vil ikke mene du kan hente noget som helst ned og bruge på nogen måde uden tilladelse og ja jeg vil da helt sikkert også forfølge en sag skulle jeg tage nogen i det.


    Dvs. Hvis jeg snupper en af dine billeder og bruger det som baggrund på mit skrivebord, så ville du retsforfølge mig hvis du fandt ud af det? :)