Jubilæumsmønt?

  • Var lige inde på en tank og købe diverse ting og sager. Jeg fik penge tilbage, deribland en ret speciel tyver. Troede det var en udenlandsk mønt der var blevet brugt ved et uheld eller noget, men det viste sig at det var en dansk tyver. Ligner lidt en jubilæumsmønt, og har årstallende 995-1995 trykt på. Under hvor der står Dronning Margrethe er der nogle meget små tegn der ligner lidt runer eller arabertal/bogstaver. Nogen der ved hvad mønten "symboliserer", altså af hvilken anledning den er blevet lavet?

  • |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Den slags mønter jeg set flere gange. De har ingen højere værdi i det daglige, omend for møntsamlere er der nok lidt højere værdi.


    Du kan også gemme den og finde den frem om 20-30 år, så er den nok blevet penge værd.

  • Så blev man lidt klogere. :D
    Dog kan jeg ikke rigtig finde noget om tegnene. (Runer må det jo være siden det er en dansk jubilæumsmønt.) Står der bare Dronning Margrethe i runer eller...?


    Værdi har ikke nogen betydning for mig, synes bare den var lidt sjov. Den føles også en pæn slat tungere end en normal tyver.

  • Quote

    Originally posted by Brtlsn
    Så blev man lidt klogere. :D
    Dog kan jeg ikke rigtig finde noget om tegnene. (Runer må det jo være siden det er en dansk jubilæumsmønt.) Står der bare Dronning Margrethe i runer eller...?


    Værdi har ikke nogen betydning for mig, synes bare den var lidt sjov. Den føles også en pæn slat tungere end en normal tyver.


    Det er fordi det er ægte guld :T :crazyeyes:


    Desuden er det ikke runer, men bogstaver. Der står "Danmark Dronning Margrethe II" på den ene side, og "20 kr Dansk mønt 995 - 1995" på den anden.

  • Quote

    Originally posted by Mikkel
    Den slags mønter jeg set flere gange. De har ingen højere værdi i det daglige, omend for møntsamlere er der nok lidt højere værdi.


    Du kan også gemme den og finde den frem om 20-30 år, så er den nok blevet penge værd.


    For en møntsamler er den ikke rigtig noget værd pt. da den er ret ny og har været i cirkulation.


    Hvis den ikke havde været i cirkulation kunne du få mere end 20,- for den. Men da den er blevet slidt og ridset skal du vente nogle år endnu for at kunne få mere for den.


    Der er trods alt lavet 1 million af den som er sendt ud som en alm. 20 krone.


  • Jeg kan godt se hvad der står, men UNDER det du skriver der, er der nogle tegn, de er meget små og lidt svære at se på billedet. Det er ikke bogstaver.

  • Quote

    Originally posted by Brtlsn


    Jeg kan godt se hvad der står, men UNDER det du skriver der, er der nogle tegn, de er meget små og lidt svære at se på billedet. Det er ikke bogstaver.


    Der står ikke andet?

  • Nej nej nej, det er ikke lommeridser. Man kan tydeligt se at det er små tegn på mønten, bare meget meget utydeligt på billedet.