Good Copy - Bad Copy, nogen der har set den?

  • Har lige hentet og set denne dokumentar omkring copyright, og synes faktisk den er ret interessant.
    Den omhandler mest copyrights på musik, og man følger nogle forskellige DJ's og mixere, en i pittsburg og en i brazilien f.eks.
    Problemet de snakker om er om det skal være lovligt at kunne sample fra copyright'ede numre (som DJ's gør ret ofte). Desuden er der interview/indslag med folkene bag det svenske pirat parti og andet i den genre.


    Så tænkte jeg ville oprette en diskussions tråd om dette emne, og det ville være bedst hvis i lige så filmen:
    http://www.goodcopybadcopy.net/about
    Kan streames eller hentes via bittorrent LOVLIGT


    Personligt synes jeg det skulle være tilladt for folk at gøre hvad de vil med de stykker musik de har købt, dvs. lave remix af dem, bruge samples fra numrene osv. Men det skal ikke være lovligt at dele uredigeret musik (altså det originale stykke musik man har købt) eller sælge kopier af dette.
    Det er et lidt underligt emne at have et standpunkt til for jeg synes der er nogle ting man burde have ret til efter at have købt "varen", og andre som jeg godt kan se er forkerte.



    Jeg ved godt snak om ulovligt materiel er imod reglerne på tweak.dk, men hvis vi bare holder denne tråd ren og uden henvisninger til diverse sider og clienter hvor man kan hente/dele ting så det vel iorden? Ellers regner jeg med tråden bliver lukket hvis der skulle været et problem :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • rtsp://streamer-01.dr.nordija.dk:554/DR2Tema1700.mp4


    Åben den i fx. VLC Media Player..
    Fil -> Åbn fil -> Netværk -> RTSP..


    Er DR's test på et h264 stream...


    Og det er nettop det program.. "Good Copy Bad Copy"..


    Er noget bedre kvalitet end den stream der..


    Streamen starter dog i et eller andet mad program..


    Bare spol 3 min ind i den..


    Så kører det.. ;)

  • Quote

    Originally posted by JuiCe


    Personligt synes jeg det skulle være tilladt for folk at gøre hvad de vil med de stykker musik de har købt, dvs. lave remix af dem, bruge samples fra numrene osv. Men det skal ikke være lovligt at dele uredigeret musik (altså det originale stykke musik man har købt) eller sælge kopier af dette.
    Det er et lidt underligt emne at have et standpunkt til for jeg synes der er nogle ting man burde have ret til efter at have købt "varen", og andre som jeg godt kan se er forkerte.


    Det er et meget stort grænseområde. Kan heller ikke se at der skulle være så meget i at bruge et enkelt beat (eller hvad pokker sådan noget hedder), men hvis man f.eks. laver et helt covernummer er det ikke i orden. Problemet er jo hvor det skal skille. Samme problem er jo inden for mange andre medier...bøger, film, billeder osv.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Ja helt enig, de eksempler man ser i filmen er f.eks. rap industrien hvor beated tit er samples fra andre sange. Det er nemlig svært at skille hvor det er tilladt eller ikke synes jeg.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2


  • Virker ikke på min.. Billedet bliver fuldstædig ødelagt og det hakker som bare fanden.


    Man kan downloade den på The Pirate Bay som torrent her:


    Good Copy - Bad Copy

  • Ja jeg så den da den kom på DR2, og den viste meget godt situationen som den er i dag.


    Jeg synes ikke man skal have lov til at lave om på noget som andre har lavet, uden at få lov først (også selvom man har betalt for det). I Danger Mouse' tilfælde var det ikke hans egen skyld, men angiveligt hans venner, at pladen blev kendt over hele verden, uden at de remixede kunstnere fik nogen penge ud af det.
    Men ved de techno brega drengene er det helt anderledes, og forkert (synes jeg), for her tjener de penge (gadesalg/diskotek) uden at have givet kunsteren noget som helst for det, eller ret til at gøre det.


    Jeg synes at man i fremtiden skal tænke mod at ulovlig fildeling ikke kan standes, men at man istedet må finde andre metoder at udligne pladesalget med ulovlig downloading. Kunne godt lide Ronaldo Lemos' (ham fra pladebutikken) synsvinkel!

  • Ham Danger Mouse gjorde jo også noget ulovligt da han gav vennerne en kopi, det jo lige så ulovligt.


    Kan ikk li huske hvad ham Ronaldo's synsvinkel var, men tilgengæld kunne jeg godt li ham den hvid hårede englænder der snakkede om at hvis de flyttede det hele til at være igennem internettet og hvert person betalte 50 dollars om året for at kunne bruge al det musik de ville frit, så ville fortjenesten til pladeselskaberne være den samme som den er idag med cd salg. Det jo en fin metode IMO, så skal de bare kunne lave en beskyttelse (DRM, som ikke kan knækkes) men det vil jo altid være et problem.


    Enhver med lidt hjerne vil jo kunne købe et drm beskyttet musik nummer, afspille det og samtidigt optage det på pc'en og derved få sig en ikke-beskyttet kopi som så kan deles. Så som der også siges i filmen - "pirat kopiering" kan ikke stoppes, det erkender plade industrien, men den kan mindskes og gøres besværlig.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Originally posted by JuiCe
    Ham Danger Mouse gjorde jo også noget ulovligt da han gav vennerne en kopi, det jo lige så ulovligt.


    Kan ikk li huske hvad ham Ronaldo's synsvinkel var, men tilgengæld kunne jeg godt li ham den hvid hårede englænder der snakkede om at hvis de flyttede det hele til at være igennem internettet og hvert person betalte 50 dollars om året for at kunne bruge al det musik de ville frit, så ville fortjenesten til pladeselskaberne være den samme som den er idag med cd salg. Det jo en fin metode IMO, så skal de bare kunne lave en beskyttelse (DRM, som ikke kan knækkes) men det vil jo altid være et problem.


    Enhver med lidt hjerne vil jo kunne købe et drm beskyttet musik nummer, afspille det og samtidigt optage det på pc'en og derved få sig en ikke-beskyttet kopi som så kan deles. Så som der også siges i filmen - "pirat kopiering" kan ikke stoppes, det erkender plade industrien, men den kan mindskes og gøres besværlig.


    Tænkte mest på det med at tjene penge på det, selvfølgelig er det ulovligt ja.

  • Quote

    Originally posted by sancheZ


    Tænkte mest på det med at tjene penge på det, selvfølgelig er det ulovligt ja.


    Så vidt jeg forstod lagde vennerne det bare på nettet og det blev på den måde udbredt, de tjente ikke penge på det.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Originally posted by JuiCe


    Så vidt jeg forstod lagde vennerne det bare på nettet og det blev på den måde udbredt, de tjente ikke penge på det.


    Jeg har skrevet noger forkert, glem det :D Lidt svært at forklare

  • Quote

    Originally posted by sancheZ
    Jeg synes at man i fremtiden skal tænke mod at ulovlig fildeling ikke kan standes, men at man istedet må finde andre metoder at udligne pladesalget med ulovlig downloading. Kunne godt lide Ronaldo Lemos' (ham fra pladebutikken) synsvinkel!


    Det er det de gør ved f.eks. at komme afgifter på tomme dvd'er osv, men hver gang er der et ramaskrig fordi disse afgifter også rammer mange andre personer.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Originally posted by dna


    Det er det de gør ved f.eks. at komme afgifter på tomme dvd'er osv, men hver gang er der et ramaskrig fordi disse afgifter også rammer mange andre personer.


    - Anders


    Yup det også forståeligt. Det det samme med afgift på telefoni og internet som også bliver diskuteret i filmen, men det vil også ramme folk der ikke køber musik/film (selvom de nok er et mindretal)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2


  • Har lidt problemer med at streame, billedet kommer ikke frem der er bare grå skærm. Lyden kører lige så fint i baggrunden.

  • Med de kræfter der idag er i at være pirat. Det er helt utroligt. At stoppe det er umuligt. Og formindske kan man godt, indtil man finder en anden udvej.


    F.eks. Var der en ø i nærheden af england som skulle sælges for et hvis antal millioner. Dem ville en eller anden pirat organisation så købe (Ø'en var sit eget land) og derved kunne dele derfra uden at bryde nogen love.


    Men noget som Torrent og private FTP servers rundt omkring. Kan ikke rigtig formindskes. Hvordan skulle de det ?

  • Lytter til meget elektronisk musik dagligt, hvor det som bekendt af meget noget med remix's.


    Synes ikke det er iorden at kunne købe et stykke musik og lave et remix uden at spørge om lov. Slet ikke, hvis man har tænkt sig at tjene penge på det.


    Eksempelvis, så lavede Gabriel & Dresden et mix The Killers - Read My Mind. Dette udgav de ikke før, det var blevet godkendt.


    Et andet eksempel kunne være Adam White, som lavede et track kaldet Chimera. Dette track havde en sample eller 2 fra Mission Impossible. Det nummer blev ikke godkendt af filmindustrien. Nummer er ligeledes aldrig blevet udgivet til offentligheden. Mega ærgeligt, nummeret var squ fedt. Nummeret kan høres på A State of Trance 180-190 stykker. Kan ikke huske præcist hvilket show.


    Når det fungere sådan, så synes jeg det er helt iorden, men nogle gange smutter et nummer alligevel ud til offentligheden.

  • Quote

    Originally posted by dna
    Det er det de gør ved f.eks. at komme afgifter på tomme dvd'er osv, men hver gang er der et ramaskrig fordi disse afgifter også rammer mange andre personer.


    Det er nu ikke en afgift der skal dække fiktive tab ved ulovlig downloading, men fordi det er muligt at kopiere en cd og tage den med i sommerhuset. Copy Dan tror åbenbart vi er så dumme, at vi vil købe mere end et eksemplar af en cd.


    Så man betaler egentlig for muligheden for at bruge DVD'er, CD'er, USB-nøgler m.v. til at lagre musik. EB.dk havde bl.a. fat i sagen sidste år, da USB-nøgler blev omfattet af ordningen.