Lovgivning omkring Hardball

  • Hey,


    Har siddet og googlet lidt nu efter en mindre diskussion med min kære mutter :P


    Vi sidder og snakker lidt om loven omkring Hardball ( Softguns, eller hvad vi nu kalder dem ) om hvor de må bruges.


    Efter al min søgning har jeg stadig ikke fundet svar;


    Er det lovligt at bruge Hardball våben på sin egen private grund, i f.eks. haver osv. Uden det er til gene for andre folk? Eller må det KUN være på en politi godkendt bane man må bruge våbene?



    Mvh


    Sethos


  • Hvor du har lyst, mere eller mindre. Der skal ikke politi-godkendes noget, men eftersom de ligner rigtige våben, risikere du mere bøvl end gavn hvis du render ude på gaden med dem.


    Dengang vi legede med hardball lånte vi bare en gammel ejendom det lokale militær brugte til øvelse. Det var konge.

  • Den med alderen er den åbenlyse :))


    Men tænkte mere på hvor man må bruge det, syntes ikke rigtig der står noget om det.
    Men bare man må bruge det på privat grund er jeg glad!

  • Øhhh.... da nu diverse elektroniske fora fungerer rigtig godt, fordi folk kommer med deres mening, har jeg tænkt lidt over hvordan jeg skal sige det her:


    :idea: Kan vi ikke aftale at når det gælder spørgsmål om LOVEN, så tier man stille, hvis ikke man er 100% sikker på at man ved hvad man taler om???


    Det er meget venligt at ville hjælpe en der spørger, men hvis i giver et råd, der er stik imod dansk lov, så husk at det dermed bliver jeres skyld, hvis vedkommende følger jeres råd og vejledning, og derefter kommer til skade, skader andre, eller bliver straffet af domstolene. :oops:


    FAKTA:


    :boxed: Hardballvåben må IKKE anvendes andre steder end på politigodkendte baner!!!
    :boxed: Hardballvåben må IKKE anvendes uden lovpligtigt beskyttelsesudstyr (Maske og balaclava).
    :boxed: Hardballvåben må IKKE anvendes på mindre end 6 meters afstand!
    :boxed: Hardballvåben må IKKE anvendes af personer under 16 år UNDER NOGEN OMSTÆNDIGHEDER!!
    :boxed: Hardballvåben må IKKE anvendes af personer under 18, uden forældrenes skriftlige samtykke, samt overvågning af personer over 18.
    :boxed: Hardballvåben må IKKE ejes af personer under 18.
    :boxed: Hardballvåben må IKKE transporteres andre steder end til og fra skydebaneanlæg og hjem.


    Hvis nogle af disse ting virker underlige, - så tænk på at det drejer sig om et våben! Det kan virke uskadeligt, men har man først set et tunet elgevær smadre ruder, og rive 4-5 lag flyttekassepap fra hinanden med 20 skud i sekundet, så er det ikke svært at forestille sig hvad det kan gøre ved et øje eller halsen.
    Mange spiller med hardballvåben der er så kraftige at de skyder igennem huden ved træfninger på klods hold.


    "Jamen på min egen grund må jeg da gøre hvad jeg vil" NEJ!!! Lige som du heller ikke må skyde løs med en 9 mm Glock hjemme i baghaven, så må du heller ikke med en 6 mm Glock blot fordi gastrykket er mindre, og kuglen er af plast.
    Hvis du gør det alligevel og du skyder gennem hækken og rammer en nabo eller forbipasserende, så bliver du straffet for overtrædelse af våbenloven! Hvilket iøvrigt ryger på straffeattesten og kan give temmelig stor straf.
    Er du 11 når du gør det, så få dine forældre møgturen!


    Er du i tvivl, så søg på "Cirkulære om våben og ammunition mv." og læs §24! (Eller spørg igen) :)


    - Harbo

  • helt enig i den opfattelse ang råd omkring lovgivning.....er dog ikke helt sikker på den første....men det betyder også at jeg indtil videre antager at du har ret.....noget andet er hvad der så sker ude i den rigtige verden....


    ja en tunet gatling fx er direkte livsfarlig...så der er grund til altid at tage udstyr osv på....beskyt øjnene godt specielt..en helt alm glock uden tun kan sq sagtens smadre et par alm briller....og et autmatgevær eller en gaspistol gør det også nemt på 5-7m afstand.


    det ER ikke rent legetøj, men vi ved jo også alle at dem der bruger dem ude på landet aldrig tager hen på en godkendt plads med dem...og herregud, hvis man opfører sig ordentligt og sikrer sig og området inden, så tvivler jeg på nogen får ondt i røven over det....men risikoen er der hvis plocen dukker op.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Harbo
    :boxed: Hardballvåben må IKKE anvendes andre steder end på politigodkendte baner!!!


    Hvor finder du det henne - gerne med link til det sted i loven hvor det står?
    Problemet er (hvis du spiller på ike godkendt bane) at hvis der er nogen der ser det/får ondt i røven og melder det, så er det et problem. Man må godt spille på privat område, men du må ikke være istandt til at skyde forbipasserende, og disse må heller ikke kunne se dig.


    Quote

    :boxed: Hardballvåben må IKKE anvendes uden lovpligtigt beskyttelsesudstyr (Maske og balaclava).
    :boxed: Hardballvåben må IKKE anvendes på mindre end 6 meters afstand!


    Dette har intet at gøre med loven, men med de regler der måtte være på de enkelte baner! Og det første punkt en del af det cirkulære baner godkendes efter



    Quote

    :boxed: Hardballvåben må IKKE anvendes af personer under 16 år UNDER NOGEN OMSTÆNDIGHEDER!!
    :boxed: Hardballvåben må IKKE anvendes af personer under 18, uden forældrenes skriftlige samtykke, samt overvågning af personer over 18.
    :boxed: Hardballvåben må IKKE ejes af personer under 18.


    Korrekt!


    Quote

    :boxed: Hardballvåben må IKKE transporteres andre steder end til og fra skydebaneanlæg og hjem.


    /ask

  • Lovgivningen kan findes her


    Softguns omfattes af §1 stk 2


    Her (i §1) står bl.a. at det er forbudt for folk under 18 at eje heller bære våben. Undtagelsen (med 16 år) fremgår af det cirkulære politigodkendte baner bliver godkendt efter og er derfor kun gældende på disse baner. Dvs hvis man er mellem 16 og 18 må der kun spilles på godkendte baner med skriftlig forældretilladelse!


    /ask


    EDIT: Det vil sige, at det er et brud på våbenloven hvis man ejer softguns under en alder af 18! Og forældre der overdrager softguns til mindreårige gør dette i strid med våbenloven.

  • Hardballvåben må IKKE anvendes af personer under 16 år UNDER NOGEN OMSTÆNDIGHEDER!!
    Hardballvåben må IKKE anvendes af personer under 18, uden forældrenes skriftlige samtykke, samt overvågning af personer over 18.


    Ehmm... Der modsiger du da dig selv!


    Man må godt anvende det hvis der er overvågning!!!

  • Quote

    Originally posted by tAshDa
    Hardballvåben må IKKE anvendes af personer under 16 år UNDER NOGEN OMSTÆNDIGHEDER!!
    Hardballvåben må IKKE anvendes af personer under 18, uden forældrenes skriftlige samtykke, samt overvågning af personer over 18.


    Ehmm... Der modsiger du da dig selv!


    Man må godt anvende det hvis der er overvågning!!!



    Det gør han da ikk...!?


    Han siger at hvis du er under 16 - så må du ikk bruge en softgun overhovedet..... Hvis du derimod er mellem 16 og 18 - så må du godt bruge den, du skal bare have forældrenes samtykke og der skal være overvågning....!?


    Jeg tror du læste lidt hurtigt der...:D

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"


  • Que???


    Nu må du da lige!!!


    Der står at man ikke må bruge dem under 16..
    Og så står der man godt må bruge dem under 18 hvis man har forældrenes samtykke! Der står ikke noget mellem 16-18! Jeg kan godt forstå hvad du mener, men hvis det er det der menes med hvad der bliver skrevet så skulle det ha været skrevet tydeligere..

  • Quote

    Originally posted by Jacorik
    Man behøver ikke bære hjelm når man spiller softgun... Kun når man skyder efter hindanden.. målskydning er kun briller påkrævet..


    Unskyld, men gider du ikke at lade være med at komme med kommentarer af den type i en tråd der handler om lovgivningen, og som du ret tydeligt ikke ved ret meget om!!!


    Harbo bad dig pænt om det tidligere. En tråd om lovgivning skal man ikke pisse i hvis man ikke er 100% sikker på det man siger (og man er ikke 100% sikker hvis man engang hørte det fra en ven der troede han vidste det....)


    /ask


  • Han skriver at mellem 16-18 år skal man have forældrenes samtykke. Under 16 år må man under ingen omstændigheder spille. Hvordan kan det misforstås?


    Hans formulering var da helt fin.

  • Quote

    Originally posted by Carlsen


    Han skriver at mellem 16-18 år skal man have forældrenes samtykke. Under 16 år må man under ingen omstændigheder spille. Hvordan kan det misforstås?


    Hans formulering var da helt fin.


    Ja der kan ingen tvivl være der. Tror bare Tasha forsøger at trække en misforståelse i land.
    Syntes også det var godt nok formuleret, men først læste jeg 18 år ved begge linier. Muligvis samme fejl Tasha lavede?

  • Ak, ve oh klag...


    Mine nok så gode intentioner og mine ydmyge kommunikative talenter er tilsyneladende ikke meget bevendt i et digitalt forum... :T


    En uddybende foklaring følger derfor:


    Der findes tre typer tekster der siger noget om loven og forvaltningen af denne:


    Selve loven - Bekendtgørelser - Og cirkulærer.


    Det der står i loven og bekendtgørelserne, er gældende for borgerne, og skal altså følges hvis ikke man vil straffes. Eneste forskel på lov og bekendtgørelse er kort fortalt hvem der har vedtaget det, folketinget, eller det enkelte ministerium/den enkelte minister.


    Det der står i cirkulæret handler groft sagt om forvaltningen af loven, dvs. hvordan skal politiet mere præcist håndhæve en upræcis §.


    Det betyder i praksis, at nå jeg som borger ønsker at erhverve mig et hardballvåben, og spille med det, så træder først en lov der forbyder våben i kraft, herefter en lov og en bekendtgørelse der giver politimesteren bemyndigelse til at tillade mig at ervherve og anvende hardballvåben, og endelig et cirkulære, der mere specifikt dikterer hvorledes politimesteren skal forvalte den tilladelse han giver, herunder hvem, hvad, hvor, og hvordan.


    Resultatet af det, er at jeg som borger vil kunne straffes for ikke at have fået tilladelse til at erhverve mig og anvende hardballvåben, herunder at jeg ikke har fulgt politiets bestemmelser. Alstå vil jeg ikke kunne straffes efter cirkulæret om anlæggelse af hardballbaner, men "kun" om overtrædelse af våbenloven. Grunden til at anklagen falder, kunne så eksempelvis være at jeg enten blot spillede hjemme i baghaven (uanset om jeg skød gennem hækken eller ej) og derved ikke havde fået tilladelse, eller at jeg ikke fulgte tilladelsens betingelser, fordi jeg eksempelvis ikke bar LOVPLIGTIG MASKE DER DÆKKER HELE ANSIGTET OG HALSEN, på den ellers godkendte bane ("briller er ok..." :crazyeyes: NEJ DE ER IKKE!!!! OG KLAP SÅ KEBABEN!).


    Jeg kan godt specifiket henvise til diverse §'er men tro mig... det er et gedemarked! Da oddsene er at ingen ville læse dem, eller de få der ville, sikkert ikke ville forstå det hele alligevel, gider jeg ikke bruge de to-tre timer det tager, at refere præcist til gældende love, lovbekendtgørelser og cirkulærers §'er, stk'er og litra'er!


    Hvis du af en eller anden årsag ikke stoler på mig, så start med at sætte dig på dem her: :finger: (hehe) og søg dig så åndsvag på nettet og find det du tror er løsningen selv, eller alternativt, gør som jeg, kontakt rigspolitiet, det lokale politi, begge deres våbenansvarlige, begge deres jurister, to advokatselskaber, justitsministeriets jurist, og endelig justitsministeriets lovtekninske ekspert...


    Med hensyn til "mellem 16 og 18", så er det rimelig simpel syllogistik (argumenter og logik i system): Når a) siger "du må gå igennem huset" og b) siger "du må ikke gå igennem vinduerne" så er resultatet af de to, at du gerne må gå gennem huset på alle de måder du kan, UDEN at bruge vinduerne! Men hvad så når der er 16 og 18 år og ikke vinduer det drejer sig om??? Tjaeh... do the math! Kunne det have været skrevet tydeligere - jep! Kunne man forestille sig at folk ikke gad læse indlæg der var lige så lange som dette, fordi alting altid skal dissekreres i atomer for så at ende i kvarker og leptoner...? :9xo


    - Harbo



    PS: Nej, det er ikke flamebait, men... tag jer nu lige sammen ikke... Smil, vær glad, og led efter løsninger i livet - eller dø som en gammel alene og bitter stakkel.


  • Jo jeg ved hvad jeg snakker om!


    Jeg så en brochure og fik en snak med dem i Dragonslair om det i odense. Så JOO jeg ved godt hvad jeg snakker om!

  • Du kan da bare købe nogle ordentlige briller med pansered glas så ryger kuglen med garanti ikke igennem... :D Men med hensyn til lovgivning regler etc. har jeg ingen anelse om hvad der står...

  • Quote

    Originally posted by Carlsen


    Han skriver at mellem 16-18 år skal man have forældrenes samtykke. Under 16 år må man under ingen omstændigheder spille. Hvordan kan det misforstås?


    Hans formulering var da helt fin.


    HVad?? Han skriver da ikek mellem 16-18 år?? Han skriver under 18 år! Det står der jo! Under 18 år er også 1 og 5 og 10 år (sidst jeg tjekkede)!!! Jeg forstod ikke at det var mellem 16-18, når der står den ene og den anden ting! Nu må I da lige..?