SU - beholder i den selv eller...

  • Ja jeg er jo studerende og jeg får SU, men mine forældre forlanger det meste af min SU istedet for børne penge.


    Hvordan har i det med jeres SU, beholder i det hele selv eller skal i af med den?

    E8400 @ 4.05GHz 1.2V Lapped/Lapped TRUE Black 2xP12
    HD4850 512 @ 730/1075 HR03 GT B9

    Rettet en gang, sidst af nano ().

  • Bor ikke hjemme så det siger sig elv hvem der tar min SU :p

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Får ikk endnu, men når den tid komme beholder jeg det hele selv :)


    De gamle er sku nogle søde mennesker hvad sådan noget angår :9xo

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Originally posted by nano
    Ja jeg er jo studerende og jeg får SU, men mine forældre forlanger det meste af min SU istedet for børne penge.


    Hvordan har i det med jeres SU, beholder i det hele selv eller skal i af med den?


    Det har jeg aldrig hørt om før. Beholder det i stedet for børnepengene.


    Børnepengene er kun 1000,- om måneden.

  • Hvorfor skulle dine forældre have det i stedet for børnepenge? Får du så stadig tøj og lommepenge af dem eller?


    Da jeg blev 18, blev der cuttet for ALT fra dem af... det meste inden faktisk... og fra den dag jeg blev 18, skulle jeg betale 1000,- til dem hver måned.


    Er steget til 1200,- - det er for et værelse, få vasket tøj og så mad de 2-3 gange om ugen jeg spiser hjemme.


    edit: er ikke på SU mere, men da jeg fik SU var den på 2100... og har hele tiden haft et deltids job, som nu er fuldtid.

  • Min fars ordning var: (Boede der til jeg var 20)
    Betal 2K om måneden


    Min mors ordning ville være: (Har aldrig boet der)
    Betal 1500 om måneden. Så sætter hun dem ind på en konto, og så ville jeg få dem når jeg flytter.


    Svigerforældrenes ordning er nu:
    Betaler 800kr fast, og står for mobiler, internet, cabeltalk og TV.
    Så kan jeg selv bestemme hvor mange programmer vi skal ha', og hvor hurtig net. Og ja, der bliver sparet :D . Har 3/4 første sal sammen med kæresten.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • Nu får jeg lov til at beholde SU helt alene osv.


    Men ellers er det da meget simpelt så får de da bare ikke en krone når de engagn blive folkepensionister fra min side af...

  • Sålænge jeg er under uddannelse, så er det gratis at bo hjemme for mig...


    Når jeg er færdig koster det 1200 ,- om måneden.


    Og jeg får 1800 kr. i SU nu

    Toshiba Satellite Pro M70-233


    2 gHz Intel Pentium Centrion
    1024 DDR ram
    256 MB ATI Mobility Radeon 700X
    100 GB Toshiba Harddisk
    1 GB Intel Pro/wireless 2200BG
    ___________________________

  • Quote

    Originally posted by nano
    Ja jeg er jo studerende og jeg får SU, men mine forældre forlanger det meste af min SU istedet for børne penge.


    Hvordan har i det med jeres SU, beholder i det hele selv eller skal i af med den?


    så kan du jo forlange en lejekontrakt og at de opgiver det til skattevæsnet..

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Da jeg boede hjemme fik jeg lov til at beholde SU'en for mig selv. Såfremt jeg var hjælpsom med at slå græsset, vaske tøj, lave mad en gang i mellem osv.


    Jeg kender ikke nogen, der på noget tidspunkt har betalt for at bo hjemme, så længe de var under uddannelse.

  • Jeg er også udeboende og beholder derfor selvfølgelig det hele selv.


    Men jeg har heller aldrig betalt for at bo hjemme - og jeg må indrømme at jeg VIRKELIG ikke kan se forældres motiv for at gøre det. Dette skal virkelig være hvis de sidder meget hårdt økonomisk i det, ellers er jeg altid vokset op med at man prøver at gøre så meget muligt for sine børn - og af samme grund vil jeg også altid økonomisk hjælpe mine forældre hvis de kommer i problemer.

  • Quote

    Originally posted by Hitmanden
    Jeg er 19 år og bor hjemme.. Går i 2g og får 1500,- pr. mrd.. Min mor og far TILLADER sig at tage 600,- pr. mrd.. Jeg sys det er for meget.. X(


    Du er 19år, de har lov til at smide dig, og glemme alt om dig.


    Du skal være taknemmelig for at stadig få lov at bo hjemme.


    600kr, er fanme ikke meget til om måneden.


    Mad
    Vask af tøj
    El
    Varm Vand


    900kr til fis og ballade om måneden, det har man ikke på SU og udeboede.

  • Quote

    Originally posted by Hitmanden
    De sidder ikke en skid i økonomiske problemer.... Min storebror som er 23 nåede at batele mine forældre 54.000,- inden han flyttede hjemme fra... DET er jo sindssygt :boxed:


    Eller også er det sindsygt, at der findes en lang række unge mennesker der finder det forkasteligt, at deres forældre tillader sig at mene de skal bidrage til husholdningen. Og medmindre han flyttede hjemmefra som 19 årig, så har han jo haft billig bolig og forplejning. Bare i husleje betaler jeg små 30K om året, og det er så uden vand, varme og strøm - og jeg har ikke ligefrem verdens største lejlighed.


    Jeg ved ikke, om det skyldes uvidenhed om hvad det rent faktisk koster at leve i dag, eller om det skyldes egoisme, og at man helst vil have så mange penge som muligt til sit eget forbrug. Fra jeg var 18 år, og til jeg flyttede hjemmefra, betalte jeg også penge for at bo alene. Jeg boede alene med min mor, og på grund af forskellige faktorer var hun faldet en del i indkomst - men det ændrede ikke på, at mine søstre også har betalt for at bo hjemme, selvom den økonomiske situation så helt anderledes ud, da de blev 18 år.


    Forældre har ikke forsørgerpligt overfor deres børn når disse har passeret 18 år. Det er naturligvis langt fra alle forældre der så vælger at smide ungerne ud, når de passerer 18 år, men i stedet lader dem blive boende hjemme, mod et bidrag til husholdningen. Det er under alle omstændigheder langt billigere end bo alene. Nogle forældre vælger så at sætte disse penge til side til den dag ungerne rent faktisk flytter hjemmefra, og det er naturligvis også i orden at gøre det sådan, men det ændrer ikke på, at ingen tager skade af at lære ting koster penge.


    Så måske skulle dem der brokker sig over det, enten finde et andet sted at bo, eller overveje at undersøge priserne på almindelige madvarer, strøm, vand, toiletpapir, shampoo, tandpasta m.v. ;)


    Derudover, så er der vist ingen der går på en ungdomsuddannelse der ikke har tid til at have et job ved siden af skolen, så mener I, at I mangler penge, må I jo ud og lave lidt ;)