Kurser i programmering?

  • Jeg skal snart igang med min uddannelse. Der er bare ikke så meget programmering i den. Det jeg vil spørge jer om nu, er om I ved hvor man f.eks. kan tage kurser hvor man udelukkende lære at programmere. Med de programmeringssprog som bruges idag. da min uddannelse ikke giver mig nok tilfredsstillelse med programmeringsdelen ville det være dejligt hvis man kunne tage kurser i det, da det vil have betydning for mit senere arbejde.

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Jeg har skam set alle uddannelser igennem. Men har ikke de krav de stiller. Har brugt de sidste mange måneder på at finde den rette uddannelse. Men kan ikke komme ind på dem jeg har ville søge. Uanset om det så er kvote 2. En af mine kammerater er startet på Humanistisk Informatik. De krav den uddannelse har opfylder jeg. Der kan man så vælge imellem Kommunikation, Informationsvidenskab og Interaktive Digitale Medier.


    Jeg havde skam valgt en anden uddannelse hvis jeg havde muligheden, men den har jeg bare ikke. Jeg har gennem checket alt de sidste par måneder.


    Derfor håber jeg der var en der vidste om det var muligt at tage programmering på diverse kurser. Jeg kan godt programmere lidt nu, og kan sikkert godt selv blive bedre. Men problemet er at jeg ikke ved hvilke programmeringssprog der bruges for tiden osv..

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

    Rettet 2 gange, sidst af ThomasB84 ().

  • Aftensskoler, eller kurser på fx AAU, så du kan opfylde optagelseskravene.


    Og nej, det er ikke undervisning i programmering, men kunne forestille mig, at det er Matematik, Kemi eller Fysik du mangler?

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Bare køb nogle undervisnings bøger og lær det efter det. Programmering er såmænd ligeså nem at lære sig selv.


    Jeg kan programmere lidt. Men kender du nogen gode begynder bøger. Jeg har det lidt ældre Visual Basic 6 på computeren på engelsk. Bruges det stadigvæk idag??

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Quote

    Originally posted by ThomasB84


    Jeg kan programmere lidt. Men kender du nogen gode begynder bøger. Jeg har det lidt ældre Visual Basic 6 på computeren på engelsk. Bruges det stadigvæk idag??


    Mjaeh, nok ikke på meget seriøse planer. Misforstå nu ikke, VB er fint nok til mange ting, men tror primært der bliver brugt C++, Java eller ASP# (eller hvad det nu hedder) idag.


    Men hvad ved jeg.

  • Start med f.eks. Java, det er nemt og springe fra det sprog videre til f.eks. c++ eller c# afhængigt af hvad du skal på arbejdspladsen.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Bare køb nogle undervisnings bøger og lær det efter det. Programmering er såmænd ligeså nem at lære sig selv.


    Jeg vil godt lige kommentere denne her... Det er rigtigt at man godt kan lære sig selv at programmere ok (jeg programmerede i 5-6 år inden jeg startede på det seriøst). Men der er langt fra selvlært til professionel programmering, som thomas her efterlyser. Efter bare 1 år i uni, kunne jeg meget "smartere" ting end jeg havde lært mig selv på 5-6 år og på den uddannelse jeg går på, starter man fra scratch med programmering.


    Til dig thomas:
    Der bruges en del forskellige sprog i dag, alt efter hvilken platform du koder til. Hvis det er små embedded systemer, vil det oftest være C eller C++... Til PC tror jeg at C# dominerer for tiden, hvor der så stadig er en del gamle C++ programmører også. Men vil du være med på "moden" så skal du kigge på Ruby. En del undervisere der hvor jeg går (Aalborg Universitet Esbjerg) mener at Ruby bliver fremtiden... Ruby er også flere gange spået som fremtiden i fagblade (Ingeniøren bl.a.).
    Java er for mig at se lidt outsideren i det hele... Det kan bruges til næsten alle typer for platformer, så på den måde er det godt. Så vidt jeg kan se bliver det dog mest brugt til mobiltelefoner, hvis det skal være "seriøst". :D


    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med, hvor man kan tage enkelt-kurser i programmering, men du kan eventuelt prøve at ringe til Aalborg Universitet (kan se du kommer fra nordjylland). Det er jo pænt stort deroppe, så kunne jo være at de også tilbyder enkeltkurser. Når du skal bruge det professionelt, så ville jeg anbefale både at lære C og så enten C# eller Java. Så er du dækket ind med hvad du mest bliver udsat for, da C# og Java minder meget om hinanden og C++ "bare" er en mellemting mellem C og C#/Java.


    PS. Blev da vidst noget af en smøre jeg fik skrevet, men håber du kan bruge det :D

  • Det skal måske også tilføjes i denne diskussion, personligt synes jeg ikke rigtigt man lærer noget af blot at læse en bog eller følge et kursus.


    Der sker først noget, når det tillærte stof skal bruges til noget. Så et godt bud herfra, hvis du skal gøre det selv er at finde på et eller andet og lave. f.eks. en billed fremviser en browser eller sådan noget. De tvinger dig gennem forskellige aspekter af et givent sprog, og du lærer sproget i praksis. Støder hovedet ind i nogle problemer som du skal løse for at komme videre o.s.v o.s.v
    På den anden side har du så fået noget viden og nogle metoder til at komme videre fra et givent problem.

  • Quote

    Originally posted by Frankovic



    Der bruges en del forskellige sprog i dag, alt efter hvilken platform du koder til. Hvis det er små embedded systemer, vil det oftest være C eller C++... Til PC tror jeg at C# dominerer for tiden, hvor der så stadig er en del gamle C++ programmører også. Men vil du være med på "moden" så skal du kigge på Ruby. En del undervisere der hvor jeg går (Aalborg Universitet Esbjerg) mener at Ruby bliver fremtiden... Ruby er også flere gange spået som fremtiden i fagblade (Ingeniøren bl.a.).
    Java er for mig at se lidt outsideren i det hele... Det kan bruges til næsten alle typer for platformer, så på den måde er det godt. Så vidt jeg kan se bliver det dog mest brugt til mobiltelefoner, hvis det skal være "seriøst". :D


    Hvad med python? Det synes jeg altid man støder på i linux-verdenen som det der anbefales, men det skulle vidst også være platform-uafhængigt.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • Frankovic:
    Java bliver skam brugt til meget seriøst. Det er altså ikke bare mobil-spil der bliver lavet i Java.
    Vores PLM system (som betjener 3000+ medarbejdere over hele kloden) er i Java. PLM systemet i mit tidligere firma var også lavet i Java.


    Derudover kan man jo selv købe de bøger der bliver undervist efter på universiteter, så alt efter hvor kreativ man er, burde man nok kunne lære alle de smarte ting af sig selv.


    Men anyway, lærer IT-ingeniørere ikke programmering på det plan der efterspørges her? Det er måske noget i den retning der skal tages.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Frankovic:
    Java bliver skam brugt til meget seriøst. Det er altså ikke bare mobil-spil der bliver lavet i Java.
    Vores PLM system (som betjener 3000+ medarbejdere over hele kloden) er i Java. PLM systemet i mit tidligere firma var også lavet i Java.


    Okay... Jeg har bare ikke lige set andet end nogle få programmer til PC der er lavet i Java. :) Sidder selv og koder i det nu, så er ikke fordi jeg synes det er dårligt eller noget :D


    Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Derudover kan man jo selv købe de bøger der bliver undervist efter på universiteter, så alt efter hvor kreativ man er, burde man nok kunne lære alle de smarte ting af sig selv.


    Ja man kan købe bøgerne, men de rigtig gode tricks kommer jo netop fra underviserne, da de selv har været ude "i det virkelige liv" og har siddet og programmeret professionelt. Desuden er jeg helt enig i arnbak's pointe, med at man først lærer det rigtigt, når man begynder at bruge det. :)


    Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Men anyway, lærer IT-ingeniørere ikke programmering på det plan der efterspørges her? Det er måske noget i den retning der skal tages.


    Tjae.. Vi mangler lidt Thomas til at svare på det der :P Jeg læser Datateknik/Elektronik, så det er ikke helt hardcore programmering jeg laver :) Er mest til microprocessorer faktisk.


  • Hejsa. Tak for svarene. Jeg tænkte jo på at læse Informatik, men mangler lige matematik på b-niveau, og mange af de uddannelser vil gerne man har det på b-niveau. Jeg kan selvfølgelig tage et kursus i sommerferien, men har lige haft kræft, så ved ikke om jeg har kræfter til sådan et intensivt 7 ugers kursus.
    Jeg har altid gerne ville sidde og programmere spil, men nu har jeg læst mere om det. Det er selvfølgelig også fedt for dem der vil, men måske er det ikke mig alligevel. På Humanistisk Informatik kan man efter 2 år vælge sig ind på noget der hedder Cand.ii.Interaktive Digitale Medier http://www.cand-it.aau.dk/ Der er også en slags spiluddannelse. http://www.cand-it.aau.dk/content.php?info=spil Men den henvender sig mere som Game Designer. Der skal man jo ikke sidde og programmere, men skal designe selve spillet. Opbygningen og det. http://www.dadiu.dk/kompetencer/spildesigner.htm
    Er der nogen der kender til det. Der skulle aldrig være sådan nogle spildesignere herinde?

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche