RMA-sag "Fandt ingen fejl - betal testgebyr"

  • Nu har jeg lige fået en opdatering på min RMA-sag, med X1950 Pro kortet. "Vi fandt ingen fejl ved deres produkt, og det vil derfor blive returneret med et testgebyr. Vi har sendt dig yderligere information via email".


    HVAD SKER DER?


    Mit problem svarer PRÆCIS til de problemer, som bliver omtalt her:


    http://www.edbpriser.dk/Produc….asp?Bedom=true&ID=247134
    http://www.sapphiretech.com/en…d.php?t=8522&page=1&pp=10


    og flere links:


    http://forums.techpowerup.com/showthread.php?p=309202
    http://www.sapphiretech.com/en….php?t=12364&page=1&pp=10
    http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=12567
    http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=12352


    Kan jeg overhovedet ikke gøre noget? Selvom de har solgt mig et skod-grafikkort, der crasher i 3D-applikationer, som JEG så skal betale ekstra for, fordi de skulle teste det?


    PLEASE HJÆLP!


    edit:


    Links rettet

  • Sorry - glemte lige details, er lidt ophidset ..


    Kortet er købt fra SHG.dk


    Jeg er kommet frem til, at det er et varmeproblem. Link til min oprindelige post om fejlen.


  • Har du henvist dem til de links du har givet os?


    Har de beskrevet hvordan de har testet kortet? Hvis det fx bare er testet i et bundkort liggende på bordet, vil de jo højst sandsynligt ikke opleve det varmeproblem kortet sandsynligvis lider under.

  • Quote

    Originally posted by Zulu
    Har du henvist dem til de links du har givet os?


    Har de beskrevet hvordan de har testet kortet? Hvis det fx bare er testet i et bundkort liggende på bordet, vil de jo højst sandsynligt ikke opleve det varmeproblem kortet sandsynligvis lider under.


    Hmm, jeg er bange for, at de links, jeg gav dem - ikke duede, ligesom de ikke gjorde i starten, da jeg lavede denne tråd.


    De har ikke på nuværende tidspunkt, beskrevet hvordan de testede kortet. Men de har dog sendt en mail, som jeg først kun kan få adgang til, fra min fars arbejde.

  • Hvis problemet skyldes at kortet bliver for varmt i kabinetter med dårligt airflow, så er det lidt tricky. Lad os lige få lidt facts på plads.


    1. Du har ikke for lille PSU, det er ikke fordi din PSU ikke kan levere varen at fejlen opstår?
    2. Du har været den sædvanlige fejlfinding igennem, check resten af system - ram osv. Evt. prøve at rense ud i tidligere drivere eller med en frisk installation osv.
    3. Får du fejlen, hvis du lader kabinet siden stå åben?


    Hvis du har været 1+2 igennem og du også får fejlen hvis kabinet siden står åben, vil jeg sige at SHG må lave en ommer. Men skyldes fejlen at kortet bliver for varmt i dit kabinet, er det straks værre. Det er jo egentlig ikke SHGs fejl og du kan nok ikke regne med at de vil tage det tilbage. I såfald kan du overveje om du skal have noget mere køl i kabinettet eller evt. skifte køleren på grafikkortet.


    Men har du allerede et fornuftigt airflow i kabinettet og er kommer fejlen også uden siden på, så er jeg sikker på at du kan få SHG til at tage kortet tilbage.


    Fra din tidligere tråd vil jeg ligesom Fragmann anbefale, at du evt. prøver at selv styre blæser hastigheden gennem ATITOOL. Du kan hente den hos http://www.techpowerup.com Iøvrigt også en ganske udemærket side for ATI/AMD brugere.

    Chieftec DragonMidi 750W Silverstone Gold PSU E6400@3,3GHz 32GB GSKILL 3200MHz (capped 2933), 1TB Evo 960, 2x500GB EVO 850, NEC4551A, Sapphire RVII, Asus Pro Gaming Z170

    Rettet en gang, sidst af jesdals ().


  • Hej Jesdales, tak for svar!


    1. Jeg er temmelig sikker på, at problemet ikke skyldes PSU, jeg har 3 grunde til at tro dette:
    - PC'en slukker eller genstarter ikke, den kører fortsat uden forbindelse til skærmen (der løber fortsat strøm igennem)
    - Jeg har fundet frem til mange links, med folk der har præcis samme problem, som mig. Mange af dem har forgæves købt nye, store PSU'er - og det ikke i et eneste tilfælde hjulpet det mindste på problemet
    - Nogle tweak brugere har konstateret, at min PSU burde kunne trække det, og der bliver leveret nok amps på linjerne


    2. Jeg har installeret en fresh windows med nye drivers og opdateringer - forgæves.


    3. jeg har prøvet at tage sidekabinettet af, benytte mig af ATI-tools - sætte blæserne til 100%, og renset kortet for støv - alt sammen forgæves.


    Mit kabinet er et stort kabinet med RIGTIG god airflow, og tre blæsere til at køle ..


    Vil du mene, at det er SHG der bør teste igen?

  • har selv haft noget lignende med andre ATI kort... mit 9600SE gjorde det fordi jeg installerede et p2p program... efter afinstallering af dette virkede det perfekt igen.


    og så med mit nuværende X800GTO (fra selvsamme producent) gjorde det på grund af varmen, og en anden gang på grund af et eller andet program. Problemet med varmen er i hvert fald blevet løst efter jeg fik nyt kabinet der er bygget med løsning af varmeproblemer som første prioritet (Aerocool T-40), hvor bundkortet sidder omvendt i...


    da jeg umiddelbart kan se at du har prøvet de ting jeg kan komme på lige pt. Så send det tilbage til SHG sammen med en klage... det er tydeligt at de ikke er grundige nok... Desuden så husk at sende et papir med computerens specs og symptomer når du bruger produktet. Det kan nok hjælpe dem en del hvis de har en computer med specs (og OS) som din, som de kører et par spil igennem på.


    Det er jo i spil problemet ligger, så hvis ikke de tester spil (men kun benches) på det, så er det klart de ikke kan replikere fejlen... prøv at hjælpe dem på vej, det kan give dig bedre odds til at få dit problem løst.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200


  • Okay lyder da også som nogle trælse problemer. Vil virkelig ikke købe ATI-grafikkort mere, har også døjet med problemer med et gammelt 9800 Pro.


    Men vil prøve, at forhøre mig hos SHG imorgen, og forberede mig med nogle gode argumenter på, at kortet altså må være defekt.


    Tak for svar indtil videre, keep em comming ;)


    Tak


  • I mine øre kan det lige så godt være et ram problem, som grafikkortet. Har du prøvet med én stang ram og/eller slappere timings? Burde du nok lige forsøge inden du smider dit gfx afsted igen.

  • Du kan evt. prøve at teste dine ram med memtest86+ (google), jeg har selv oplevet at jeg f.eks. kunne spille NFS Most Wanted uden probs, men at BF2 frøs det hele efter få sekunder. Det skyldes at programmerne er meget forskellige i fht., hvordan de udnytter dine system resourcer. Faktisk er BF2 så krævende, at jeg selv har brugt det til at teste at mine OC er stabile.


    Men hvis du tester dine ram og heller ikke kan finde fejl, så ville jeg skrive til SHG og forklarer hvordan du har testet. Understrege at du har testet uden kabinetsiden på osv. Så burde de, tage kortet retur.

    Chieftec DragonMidi 750W Silverstone Gold PSU E6400@3,3GHz 32GB GSKILL 3200MHz (capped 2933), 1TB Evo 960, 2x500GB EVO 850, NEC4551A, Sapphire RVII, Asus Pro Gaming Z170

  • Ofte når de tester, så er det uden kabinet.. og så er der jo masser af kold luft og dermed ingen problemer.


    Har du en større blæser som du kan sætte ned ved siden af og blæse direkte ind i kabinetsiden??
    Prøv det og se hvad der så sker.


    Og prøv at lade din ram køre ved en langsommere hastighed for ligesom at udelukke rammene definitivt.


    Hvad kabinet har du?

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

    Rettet en gang, sidst af Azjo ().

  • Quote

    Originally posted by Slacker
    Det er så simpelt som at holde en finger bag på kernen på gfx. Så vurdere hvor varm der er.


    Hvad vil du vurdere ved dette?


    Der vil stadig være stor forskel på om kortet er monteret i et kabinet eller bare ligger i et setup på et bord.

  • Quote

    Originally posted by Zulu


    Hvad vil du vurdere ved dette?


    Der vil stadig være stor forskel på om kortet er monteret i et kabinet eller bare ligger i et setup på et bord.


    Hvordan han vil vudere dette? Det er da kun helt små børn der ikke nogenlunde kan bedømme en temperatur..


    Meget lidt varm - ~25º
    Lun - så er den nok 30-40ºC
    Så varm at du kun kan holde fingeren på i 3-4 sekunder - nok omkring 45-50º
    Du brænder dig efter et sekund - 55º+
    Pzzzzt-lyd - 65º+



    De fleste komponenter bør ikke blive over 50ºC - dog er nogle komponenter designet til at kunne klare over 100º. Men som fingerregel, så skal komponenter ikke blive så varme at du ikke kan holde på dem.

  • Quote

    Originally posted by Zulu


    Hvad vil du vurdere ved dette?


    Der vil stadig være stor forskel på om kortet er monteret i et kabinet eller bare ligger i et setup på et bord.


    Det er sandt. Men da han ikke kan genskabe problemet ved at tage siden af tror jeg han har dårlig kontakt, hvis det er et varmeproblem. Og det kan man helt sikkert mærke sådan der. Desuden skal der MEGET varme til før grafikkort bliver ustabile normal, så det er til at mærke om det er varmt eller ikke. Især hvis hans prblem er kontakten til køleren, hvorved bagsiden afleder meget mere varme.